FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3 – 2011/2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Litterært særemne 2009 Tore Renberg Kompani Orheim
Forfatterstudium Jonas Lie.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Derya Aricigil.  En serie av…blabklaba  Oversatt bok  Sjanger:  2008.
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet KRISTIANSAND.
Essay er en skriftlig sjanger.
Resonnerende tekst.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Sammensatte tekster ?.
“FAIRY TALES ARE MORE THAN TRUE: NOT BECAUSE THEY TELL US THAT DRAGONS EXIST, BUT BECAUSE THEY TELL US THAT DRAGONS CAN BE BEATEN.” ― Neil Gaiman, CoralineNeil.
Argumenterende tekster
Repetisjon og fortsettelse!
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
SÆREMNE SPRÅK MASSEMEDIA LITTERATUR
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Johan Borgen
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Lesing og lesestrategier
Bedre vurderingspraksis
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Argumenterende tekster
FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Adaptasjon Fra bok til film.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
På død og liv Hva er ytringsfrihet?
Prosjektoppgaven.
Litteraturen etter 1980.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3 – 2011/2012 -SPRÅK -SAMMENSATTE TEKSTER -LITTERATUR

SPRÅK TALEMÅL: dialekter, etnolekter, sosiolekter, sms-språk. SPRÅKHISTORIE: utvikling og bakgrunn

SAMMENSATTE TEKSTER Samme historie – ulike medier - adaptasjon Roman – film Sammenligner personer, konflikt, tema, fortellermåte/kameraføring og spesielle virkemidler. Roman – film - tv-spill Eks: Ringenes herre, Eragon

SAMMENSATTE TEKSTER Tegneserier: Neil Gaiman – Sandman Jeff Smith – Bone Jason Tegneserieroman: Anthony Horowitz – Stormbreaker Illustrert roman: Holmberg og Strömgård – Eddie Bolander & jeg

LITTERATUR Litterær periode En forfatter Tema

LITTERÆR PERIODE 2 romaner + litteraturhistorie Typiske trekk for perioden i romanene Eks: Det moderne gjennombrudd (1850-1890) Naturalistiske trekk i romanene til Amalie Skram og Arne Garborg

EN FORFATTER 2-3 romaner Typiske trekk hos hovedpersonene Gjennomgående temaer Utvikling i forfatterskapet Sammenlignende analyse

TEMA 2 romaner av ulike forfattere som har noe til felles Sammenlignende analyse/undersøkelse Likheter og ulikheter Hvordan blir fellestrekkene eller temaet belyst i de ulike bøkene? Hvilke virkemidler blir brukt?

OPPVEKST Fra barndom til ungdom Hovedpersonens forhold til venner og foreldre Oppvekst i to forskjellige tidsepoker, for eksempel 50-tallet, 80-tallet osv. Tore Renberg: Kompani Orheim, Mannen som elsket Yngve Lars Ramslie: Destroyer Lars Saabye Christensen: Beatles, Herman, Amatøren Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk Anette Münch: Jenteloven Ingrid Schibsted Jacobsen: Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy

KULTURKRÆSJ Ulike kulturelle eller sosiale miljøer møtes og settes på prøve Hvordan forholder hovedpersonene seg til situasjonen? Eks: Jonas Hassen Khemiri: Et øye rødt Fra filmen Marjaneh Bakhtiari: Kall det hva faen du vil Noman Mubashir: Oslostaner Vigdis Hjorth: Hjulskift Tore Renberg: Charlotte Isabell Hansen Ingvar Ambjørnsen: Elling-bøkene

BØKER SOM PROVOSERER ELLER SKAPER DEBATT Tema, språk eller handling vil kanskje provosere/sjokkere leseren Eks: Mads Larsen: Pornopung Alexia Bohwim: Frognerfitter Lars Ramslie: Fatso Agnar Mykle: Sangen om den røde rubin Jens Bjørneboe: Uten en tråd Anne B. Ragde: Nattønsket Abo Rasul: The Cocka Hola company Jon Øystein Flink: Ole-Kristian Oksrød, Sex, død og ekteskap

HVEM SER? Hvordan påvirker synsvinkelen i boka vår oppfattelse av handlingen? Eks: Selma Lønning Aarø: Venstre hånd over høyre skulder Trude Marstein: Plutselig høre noen åpne en dør, Ingenting å angre på Ingeborg Arvola: Forsiktig glass Elin Brodin: Bivirkninger Merete Morken Andersen: Mandel

RELASJONER Forhold mellom mennesker Eks: Anna Gavalda: Saman er ein mindre aleine Johan Harstad: Hässelby Margaret Skjelbred: Gulldronning perledronning Herbjørg Wassmo: Huset med den blinde glassveranda og Et glass melk takk Linn Ullmann: Et velsignet barn Anne B. Ragde: Arsenikktårnet

KJÆRLIGHET Forbudt kjærlighet, den store kjærligheten, den umulige kjærligheten osv. Eks: Yvonne Kuhn: Det er trikken i ditt liv Herbjørg Wassmo: Det sjuende møte Katarina von Bredow: Sinnssykt forelsket Tove Nilsen: Sommer 2005 Bjørg Vik: Roser i et sprukket krus Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter Stephanie Meyer: Twilight-sagaen

SPENNING Kriminallitteratur eller andre spenningsbøker. Hvilke virkemidler brukes for å skape spenning i bøkene? Hvordan blir hovedpersonene framstilt? Eks: Arthur Conan Doyle: Hunden fra Baskerville Jo Nesbø: bøkene om Harry Hole Unni Lindell: bøkene om Cato Isaksen Gunnar Staalesen: bøkene om Varg Veum Stieg Larsson: Menn som hater kvinner Jørn Lier Horst: Nattmannen Merete Junker: Jenta med ballongen Kate Mosse: Labyrinten og Gravkammer Rowling: Harry Potter Tolkien: Ringenes herre

SKREKK OG GRU Vampyrer, zombier og uforklarlige fenomener i litteraturen Eks: John Ajvide Lindqvist: La den rette komme inn Trailer til filmen, Håndtering av udøde, Menneskehavn Stephenie Meyer: Twilight sagaen, Verten Bram Stoker: Dracula Charlaine Harris: True blood-serien Anne Rice: En vampyrs bekjennelser P.C. og Kristin Cast: House of night-serien Johan Harstad: Darlah: 172 timer på månen

FRA VIRKELIGHETEN Sanne historier Eks. Gunnhild Corwin: Idas dans Regine Stokke: Regines bok Inger Marie Spange: Den hvite vinden Max Manus: Det vil helst gå godt, Det blir alvor Kaja Frøysa: Tikken Manus

I GRENSELAND Fiksjon eller fakta? Romaner inspirert av , eller om, eget liv. Historiske skikkelser og hendelser i romanform Hanne Ørstavik: Like sant som jeg er virkelig Vigdis Hjort: Om bare og Hjulskift Herbjørg Wassmo: Hundre år Karl Ove Knausgård: Min kamp 1-6, Ute av verden Conn Igulden: om Djengis Khan og Julius Cæcar

VALGET ER DITT Tusenvis av bøker Interesse ”Vanskelig” eller ”lett” roman Bytt bok tidlig Velg gjerne utradisjonelt Fordypningsoppgave – ikke underholdning…

PROBLEMSTILLING En problemstilling skal alltid være formulert som et spørsmål. Dette spørsmålet skal du svare på i framføringen din. Du kan ta utgangspunkt i det som er spesielt med de bøkene du leser. Det som gjør at akkurat disse bøkene har noe felles. Som et hjelpemiddel kan du bygge opp framføringen som en romananalyse, eller plukke ut deler av denne og bruke i problemstillingen.

EKSEMPLER Sjanger: På hvilken måte kommer sjangertrekkene fram i bøkene? Eller: Hvordan har sjangeren utviklet seg de siste årene? Forfatter: Hvilke temaer tar forfatteren opp i sine bøker? Eller: Hvordan har forfatterskapet endret seg fra første til siste bok? Bok/film: Hvilke virkemidler bruker filmen og boka for å få fram den samme historien? Tema utroskap: På hvilken måte utvikler hovedpersonene seg i bøkene? Tema skrekk og gru: Hvilken rolle spiller det overnaturlige i disse bøkene? Eller: Hvordan forholder hovedpersonene seg til det overnaturlige?

ARBEID MED BØKENE Vær detektiv og leit i teksten Sjekk gjerne på nettet hva andre har skrevet om romanen, og bruk dette som inspirasjon. Husk kilder! Lag en muntlig presentasjon på ca. 20 min Innledning (presentere problemstilling) Hoveddel (drøfte og svare på problemstilling) Avslutning (konkludere med svaret på problemstilling)

HJELP FRA BIBLIOTEKET Låne bøkene til dere er ferdig med fordypningsoppgaven Fjernlåne eller hjelpe til med å finne bøker vi ikke har Bakgrunnsstoff om forfatter, sjanger, litteraturhistorie, analyse, språk osv. Individuell veiledning om valg av bøker og eventuell problemstilling