Samiske lærebøker eller lærebøker i samisk skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Samiskopplæring i Nordland
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
5 Kultur.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Aboriginere Et urfolk i Australia.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Skole.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Digital kompetanse i Mat og helse
Læreplanen i eldre historie
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Early Years ”New Zealand-modellen”
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Prinsipper i opplæringen Læreplanverket Kunnskapsløftet - Samisk
ELGÅ SKOLE EN RESSURS I TIDEN LARS ERIK HYLLVANG JUNI 2007.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
Formålet med prosjektet Samisk skolehistorie
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Temakveld Nettvett og spill.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Sammensatte tekster ?.
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
“Disippel-høring”.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Fattigdommen ingen ser
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Samiske lærebøker eller lærebøker i samisk skole Samiske lærebøker eller lærebøker i samisk skole. Hva er det nyttig å forske på? Umeå 2012 Kristine Nystad

Første samiske forfatter: Turi: Johan (1917). En bok om samarnas liv Første samiske forfatter: Turi: Johan (1917). En bok om samarnas liv. Två Förläggare bokförlag, Umeå. Intervju (en informant 1930-tallet, 22 ungdommer intervjuet i 2010). Studie av lærebøker brukt/brukes i samisk skole Lund & Nystad: Samisk lærebokhistorie – glimt fra ei uskriven histore (http://skuvla.info/samiskbok-n.htm)

Samisk skolehverdag 1870, 1937, 1960, 2010 og et dykk i en skoleransel 2012 Tospråklig ABC 1951 2010 1870 1937 1960 Samisk læreplan 1997 – prinsipper om opplæring av samiske elever

En fiktiv dag for 16-årige Johan Turi i 1870. Morgen Tid for melking Skumringshvilen for rein Natt 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 2 Står opp og har mogenkaffe i teltet. Vedhogst. Fanger simler med lasso, slik at kvinnene får melket simlene Forbered-elser til kveldsvakt Starter på ski til reinflokken sammen med gjeter-kameraten Kaffe og samtale om ulv, rein, og beite. Vaktskifte, nye gjetere kommer til flokken. Starte 1-2 timer skitur hjem til teltene Gjeting av flokken fram til midtnatt. Hvle Tegninger: Johan Turi

Reinens hvile og beitetider styrer dagens gjøremål Renens ät- och vilotid Renen ligger og vilar, nær morgongryningen börjar, och det kalles gryningsvilan, och så betar den til middag, och så vilar den middagsvilan: så betar den till kvällen, och så vilar den skymningsvilan, så går den och betar till midnatt, oc så vilaer den midnattsvilan.

Naturbasert næring viktigere enn skolen i 1870 Oppfatning av skolen i J. Turi:s tid: Skolen ødelegger samebarna. De får nok en god lærdom, men de lærer mye unyttig også. Og så er det at de får så mye bufolksnatur, og de blir borte fra samene i den beste læretida. De lærer bare bondeliv, og sameliv lærer de slett ikke. Og naturen forandres også, samenaturen mistes og bondenaturen kommer i stedet.

1937 Tospråklig ABC 1951 2010 1870 1937 1960 Samisk læreplan 1997 – prinsipper om opplæring av samiske elever

En skoledag for ei jente på internatskole 1937 Natt 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 Vekking Lekselesing med lærer tilstede fra 17-19, hver dag. Fro-kost Vask av rom Middag. Etter middagen Jentene vasker opp, smører brød. Guttene. Henter melk. Hogger ved Bønn. Leggetid Undervisning 8.30.- 14.30.

Stoff gjennomgått i skolen Katekismus: 2nen, 3dje, 4de og 5th part Geografi: Landene i Europa unntatt Russland, Polen, Østersjøstatene, Østerrike, Ungarn, Romania og Tjekkoslovakia Historie: Hellig Olav – De store opdagelsene Naturfag: Plantene Helselæren til og med blodet Lesning: Kommet til hefte II Matwoch Norsk: Verber, substantiver, adjektiver, subjekt, predikat, objekt , overskrift, diktat, små stiler Regning: Kommet til s. 62 nr. 433 Hf. II Sang. Rep. ? fra Guds kjærlighet, Kjærlighet er lysets kilde, Min sjel, min sjel lov Herren   Protokollen er undertegnet av (lærer) 11.12.1937

1960 Tospråklig ABC 1951 2010 1870 1937 1960 Samisk læreplan 1997 – prinsipper om opplæring av samiske elever

En skoledag for ei jente på en internatskole 1960 Fra John Savio ut-stilling. Foto: LBØ 17-mai feiring. Foto: LBØ Frokost Undervisning Arbeid og lekselesning Natt 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 Middag Etter middag: Jenter: Vasker opp, smører brød, Gutter: Henter melk Vekking Lekselesing 17-19. Felles lekselesing i klasserom med lærer tilstede. Kveldsbønn. Tid for senga. På skolen mellom 8.30-14.10

Folkeskolens geografi Horn-Schulstad: Folkeskolens geografi. J.W. Cappelens Forlag, s. 37

2010 Tospråklig ABC 1951 2010 1870 1937 1960 Samisk læreplan 1997 – prinsipper om opplæring av samiske elever

En skoledag - gutt 13 år - 2010 På skolen Frittid Natt 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 Kommer hjem. Spiser og ser på TV Står opp Logger inn på Internet. Chatter ca. 1 ½ time Kommer hjem. Chatter på internett. Besøker en venn. Ser på video og spiller Play-station. Legger seg. På skolen fra 8.30 til 14.30.

Et dykk i en skoleransel for en samisk elev på ungdomstrinnet 2012 Lærebok i samfunnskunnskap: Underveis – Samfunnsfag for ungdomsskolen. Boka har flere sider om samer i Norge, men fra et majoritetsperspektiv, bare om samer i Norge (allsamisk perspektiv: nevnes at samer bor i fire land), på norsk for norske elever ikke med basis i samisk språk, kultur og samfunnsliv som er intensjonen i samisk læringsplakat.

Andre bøker jeg fant i ranselen Sirkel – matematikk, oversatt til samisk Tellus – lærebok i naturfag, laget etter nasjonal læreplan, norskspråklig Key, engelsk, basert på norsk som morsmål

Hva står det om samene i boka? Sammendrag: Samene er en av verdens mange urbefolkninger. De utgjør en nasjonal minoritet i nasjonen Norge. Urbefolkninger er blitt undertrykt, og de har ikke de samme rettigheter som andre. I Norge antar vi det bor 30000-50000 samer.

Sammendrag forts. Mange samer lever av jordbruk og fiske, jakt og bærplukking. Gårdene ved kysten er ofte små, så her er det sjøfiske binæring. Laksefiske i elevene gir gode inntekter, og moltebærene blir plukket for salg. Noen jobber med reindrift. Reinen gir samene både mat, klær og inntekter. Andre har tatt høyere utdanning, de jobber i andre yrker.

Læreboka i samfunnsfag Fra Underveis: Samene er en nasjonal minoritet For mange rein (en stadig konflikt mellom staten og reineiere) Staten (den norske regjering) gir økonomisk støtte til samenes jordbruk pga. kulde fattigdom Sjøsamiske områder er blitt fattigere Sametinget gir økonomisk hjelp til kvinner som ønsker å kombinere jordbruk med samisk kunsthåndverk Burde heller fokusert på: Samene som et urfolk Samenes reindrift er en del av tradisjonell næring som omfatter hele nordområde (ulike tamreinsområder i Russland, Alaska og i Canada) Samene har drevet kombinasjonsbruk Samene har tradisjonskunnskaper som trengs for å overleve i arktisk klima (Nansen m.fl. har gjort nytte av disse kunnskapene) Språkrettigheter, ikke en særrett, men en menneskerett.

Samisk lærebokforskning fra et nytteperspektiv Prof. Graham Smith: ”...Indigenous reseachers must respond adequately and advocate effectively for the needs of their community. The point is that Indigenous research needs to benefit Indigenous people in some way (ref. i Margaret Kovach: Research is ceremony). I et slikt perspektiv vil jeg trekke fram forskning på lærebøker og nevne noen forskningstemaer som oppfyller kriteriene om å at forskning skal komme den samiske skolen tilgode.

Forskningsbehov Bidrar bøkene brukt av samiske elever til å innfri målene og prinsippene i samisk læringsplakat som lyder slik: Den samiske skolen og lærebedriften skal: legge til rette for at elevene/lærlingene får en kvalitetsmessig god opplæring med basis i samisk språk, kultur og samfunnsliv

Hypoteser Lærer om sin lokale samiske kultur på barnetrinnet og om sin samiske norske kultur sett fra majoritetsperspektiv på norsk på ungdomstrinnet. Det allsamiske perspektivet blir borte?

Den digitale revolusjonen og samisk språk Den digitale revolusjonen der Internett (med få samiske tekster) er den store kunnskapsbasen. Forske på overgangen fra bøker til digitale læremidler.

Hvorfor er det så prekært Internett har lite skrevet på samisk Informasjonen og språket som brukes er norsk og engelsk. Hvilke konsekvenser har den digitale revolusjonen for samisk språk og for identitet Samisk barn og unge er mye på nett, men lite kunnskap om hva de bruker nettet til og hvordan det påvirker bruken av samisk.

Lesehastighet i samisk Lesehastighetsforskning i samiske lærebøker ville ha framskaffet helt grunnleggende viten som det ikke er forsket på og som kan være til nytte for lærebokforfattere.

Analyse av samisk læremidler Samiske læremiddel kan analyseres ut frå pedagogiske og politiske perspektiv, sett frå eleven, læreren, eller fra samiske og norske skolestyresmakter. Om læreboka styrker samisk identitet, tospråklig kompetanse og flerkulturell forståing er aktuelle perspektiv i arbeidet med analyse av samiske lærebøker eller lærebøker brukt av samiske elever. Har målet vært å styrke eller svekke samisk språk og kultur, og har bøkene tjent formålet?

Giitu! Foto: KN