Epossjangeren og Homers Odysseen HR, JBI/HiO 16. februar 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Profetene i Det gamle testamente
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Fra ord til liv Mars 2011.
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Lilandspeiderne Informasjon.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Antikken.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Tibets kosmiske rolle =”antenne” til de høyere plan.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Av Jonas, Herman, Arne-Olav og Sebastian
Historiefaget i skolen
Marius Vøllestad Bø vgs.
Teksthistoriske linjer: Epos-tradisjonen ABI – 8. februar 2013 – HR.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Velkommen til skolegudstjeneste
Homers epos ABI – – HR.
Romerrepublikken.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
ROMANTIKKEN.
LIVET I KLOSTERET:.
Egyptisk kunst og arkitektur
3. MYTER OG ”MYTISK BEVISSTHET”
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Teksthistoriske linjer: Homer (1) ABI – 12. februar 2013 – HR.
Muntlige fortellinger og epos-tradisjonen
Homers epos LoB1 – – HR.
Homers mytiske verden og Iliaden HR, JBI/HiO, 9. februar 2011.
Teksthistoriske linjer: Homer (2) ABI – 15. februar 2013 – HR.
Polen Polen ligger i Øst-Europa og strekker seg fra Østersjøen i
Johannes 21,1-14.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Fellesskap med Gud.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
La Gaule.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Godt Håp Eivind Rognsvåg
En historie om folkediktning og eventyr
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
Undring Tro Viten.
Kriger og revolusjoner
BIBELEN Lovbøker: de fem mosebøkene.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Olav den hellige ( Haraldsson)
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Antikkens filosofer 8. trinn
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Type: Preken Emne: Slukk tørsten Tekst: Joh Sanger før: Sanger efter:
The Gains from International Trade
Ha evig liv Joh
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Det gamle Hellas Bilde: Akropolis.
Utskrift av presentasjonen:

Epossjangeren og Homers Odysseen HR, JBI/HiO 16. februar 2010

Muntlige kulturer i dagens verden ”Oral poetry” Epos Historien om Gesar fra Ling (ca. år 1000?) – Tibet

I Afrika: griot (uttales ”gri-å”)

Alex Palmer Haley: Roots (1976)

Mange afrikanske epos er på verselinjer eller mer I Afrika finnes det også epos der helten tilhører en bestemt profesjon, f.eks. er jeger eller fisker

Soundjata – om grunnleggeren av Mali som rike, Soundjata Keïta Et annet afrikansk epos forteller om hvordan Soundjatas hærsjef Tiramagan Traoré brukte mann av hæren til å grunnlegge kongeriket Gabou

Tradering: muntlig overlevering, historier som lever på folkemunne

Fortløpende ”improvisasjon” ut fra en fast struktur Stabilitets- og variasjonsprinsipper Under framføring endrer verket seg fra gang til gang, bl.a. avhengig av publikums reaksjoner

aoide rapsode

Fortellerspesialist som hadde som yrke å huske fortellinger og framføre dem muntlig Sangerlaug med opplæring

Rytmisk resitasjon med syngende stemme Bruk av instrument

Bruker en verseform som oppfattes som heroisk Heksameter i de greske eposene

Hvordan huske utenat en så lang tekst? Iliaden: ca verselinjer Odysseen: ca verselinjer

Homer: musene Platons dialog Ion: en guddommelig kraft i epossangeren

I Japan ble eposet Historien om Heike (1100-tallet; japansk tittel Heike monogatari) framført av blinde munker som sang til en et strengeinstrument kalt biwa

Mahabharata fra India (ca. 200 f.Kr.): verselinjer Guddommelig inspirasjon fra guden Ganesha

Ganesha

Manas (utgitt i bokform i 1885) - Kirgisistan Eposet er på ca. en halv million verselinjer og dermed 20 ganger så langt som Homers Iliaden og Odysseen til sammen

Aoiden Demodokos i Odysseen synger om episoder fra trojanerkrigen

Milman Parry, 1934 Avdo Medjedovic

“Avdo Mededovic was a keen elaborator. On one occasion he heard another guslar singing a song of several thousand lines that was ‘new’ to him, and although Avdo was not particularly trying to learn it he immediately afterwards gave on request a version that lengthened the first major theme, for example, from 176 lines to 558. Yet he lengthened it precisely by working in analogous material from his repertoire, material which in turn he seems to have acquired by learning from others, not by his own invention.” (Kirk 1965 s. 25).

Rapsoden kan en struktur eller et ”skjema” som fylles ut i og med framføringen for et publikum

Den danske eventyrforskerens Axel Olriks eventyr- lover: Loven om handlingsenhet Framvektsloven Den sceniske totallsloven Motsetningsloven Tretallsloven Bakvektsloven

En rapsode kunne ødelegge en manns (krigers) renommé, skape uvennskap mellom to herskere, framskynde et bryllup og forårsake død og krig

Saxo Grammaticus, en dansk historiker i middelalderen: Da den danske kongen Valdemar skulle i krigen, fikk en skald i oppgave å følge rekkene av soldater, komme med rasende angrep på fienden og dermed forsterke soldatenes lyst på hevn

Eposets verden: en verden som holdes sammen av myter En mellomting av myte og historie Ofte konflikt mellom folkeslag, kulturer og sivilisasjoner Eposets personer er underlagt skjebnen Eposet framstiller virkeligheten som en avrundet totalitet, ikke en spaltet og splittet virkelighet slik som i mange romaner (Georg Lukács)

Et epos handler om en gruppes samhold eller felles tilhørighet Heltens storhet og gudenes makt er viktig i epos

Heltediktning (”heroic poetry”) Epos kunne styrke krigermoralen hos soldater Den normanniske epossangeren Taillefer skal ha framført strofer fra Rolandsangen før slaget ved Hastings i år 1066, for å oppildne de normanniske soldatene før slaget som skulle føre til erobringen av England

Ofte om krig, heltegjerninger og samhold ”Minnesmerke-sjanger”: Holde minnet om heltegjerninger ved like – dette var et ledd i disiplineringen av nye generasjoner Epossangeren og krigeren har det samme målet

Eposforskeren D. Madelénat har hevdet at ”i egenskap av handlingens akse viser krigen seg i eposet som den første naturlige årsak og som en kosmisk lek, forekommende før fornuften”

Utviklingen i Vesten:

John Martin: “The Bard” (1817)

Odyssevs og Akillevs Odyssevs har ”metis”, altså praktisk intelligens (Metis var gudinnen som Zevs slukte)

”Telemakien”: sang 1-4 Odyssevs’ sønn Telemakos reiser rundt i Hellas for å forhøre seg om faren kan være i live Bygger opp en stor forventning til sang 5 der vi møter Odyssevs

Overgangstid: mytisk -> rasjonalitet, selvkontroll Odyssevs har sin fremste styrke i kløkt og list ”Mangforslagen”, snarrådig og slu, smidig og gløgg i vanskelige situasjoner som må takles raskt – metis Improvisasjonsevne Kan også være tålmodig og utholdende

Reise- og overlevelsesmotiv Athene som ”skytshelgen” Kalypso og Kirke -> Athene -> Penelope Vil ha gevinst av alt, men vil ikke miste det ekstatiske

Odyssevs får trylledrikk av Kirke

Odyssevs blir gjenkjent av sin hund

Den romerske dikteren Publius Papinius Statius levde på 100-tallet e.Kr. skrev et epos om Akillevs, den ufullførte Akillevsiaden Det ufullførte eposet handler primært om Akillevs’ ungdom, blant annet om hvordan hans mor Thetis overlater gutten til en kentaur for å hindre at han drar til Troja Når gutten vokser opp og blir oppdaget av Odyssevs, blir han tatt med i krigen likevel

Adorno og Horkheimer: Opplysningens dialektikk (1944) Selvdisiplin og driftsutsettelse Har en slags avstand til seg selv, ”selvet” dannes Betrakter seg selv instrumentelt (i motsetning til umiddelbart, spontant) Det kalkulerende, ”moderne” og ”borgerlige” menneske

Har “blockbustere” tatt over rollen etter eposet? ”Epic has become synonymous with a certain kind of film and the heroic archetype is now buried deep in movie lore.” (Richard Hamilton 2006)

Formellitteratur (engelsk: ”formula literature”) ”Formel”: et fast mønster, en kjent struktur, visse elementer som alltid er i samme relasjon til hverandre Den amerikanske bestselgerforfatteren Horatio Alger skrev i siste halvdel av 1800-tallet en lang rekke fortellinger som til sammen ble solgt i over 20 millioner eksemplarer. Alger brukte den samme formelen igjen og igjen, en formel som var slik: ”a poor boy from a small town goes to a big city to seek his fortune. By hard work, perseverance, and struggle against poverty and temptation, the boy inevitably rises to wealth and fame” (Ro 1997 s. 73).

Georges Simenon

I formellitteratur er det noen faste kvinnefigurer som dukker opp i verk etter verk: - ”den hellige kvinnen”: evig og kosmisk - ”drømmekvinnen”: mild, myk, sart, kjærlig - ”matronekvinnen”: oppofrende (for mann og barn), beskyttende og omhegnende - ”barnekvinnen”: søker av alle sine krefter en farsfigur med heltestatus - ”trofékvinnen”: skjønnheten som skal vises fram og være et statussymbol - ”den intellektuelle kvinne”: smart, men også beregnende - ”femme fatale”: forførende, uberegnelig (lista er delvis basert på Saint-Michel 1979 s. 75).