Programrådgiver Martin Enstad Norges KFUK-KFUM-speidere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er, og hva skal en ”Blimedno- arbeider” gjøre? •Blimedno er en innovativ idé – noe helt nytt innenfor folkehelsetenkningen! •En Blimedno-arbeiders.
Lilandspeiderne Informasjon.
UkeAktivitetTema/ InnholdMål Aug/sept UkeUke 34-35Bli kjent (bruk av data) Innhold: Ulike pedagogiske spill som inneholder tall, mengder, begreper m.m.
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
NESOs Formannskole klasse / 2014
Alltid beredt Foreldremøte 10.oktober 2012
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Ledersamling Kristiansand 14.januar 2014
Speiding i et folkehelse- og friluftslivperspektiv.
Lilandspeiderne Foreldremøte Tirsdag 15. Januar 2012 Klokken 18:00-19:30 Fremmøte i Ytrebygda Kirke.
Vil DU bidra til å gi ungdom med funksjonsnedsettelser ei uke full av opplevelser og aktiviteter? Og samtidig få med deg verdifull erfaring som du kan.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Kroppsøvingsdidaktikk
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
Foreldremøte Bakgrunn og ide Om Sætre Speidergruppe
SAMMEN OM GOD ARBEIDSHELSE DRAMMEN KOMMUNALE BARNEHAGER Presentasjon – PSU - 10.juni.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Veiledning av studenter
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev Smørblomst
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Strategiplan
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
FORELDREMØTE 9. TRINN 8. M ARS 2012 VELKOMMEN. PROGRAM Informasjon ved rektor Merete Eskelund o Ungdomsundersøkelsen 2012 o Retningslinjer ved foreldre.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Norges speiderforbund «Sånn gjør vi det» - Hvordan overleve med få ledere.
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Lederundersøkelsen 2013 Programrådgiver Martin Enstad Norges KFUK-KFUM-speidere.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Ny likepersonsordning
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Medlemsutvikling PETS 2011
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Hva er Ung:leder? Norsk Friidretts storsatsing på ungdom som frivillige bidragsytere og lokale aktivitetsskapere. Ungdom vil og kan – vi må bare satse.
Norges speiderforbund Lederløft august 2012 Madla.
Speiding for nybegynnere Hordaland krins av NSF. Hva er en speidergruppe Enhet i NSF; koloni, flokk, tropp, lag, GL – Koloni: 2-3 klasse. – Flokk: 4-5/6.klasse.
(1/3) Samfunnsansvar > Sjekkliste for grønne speiderturer á la ”Sikkerhet på tur”. > Automatisk trekk av CO2-kvoter på reisefordeling! > Bygge/utvikle.
JAMBOREE 2007 One World One promise Speidernes Fellesorganisasjon.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Norges speiderforbund Foto: Kjetil Jøssang Ungt lederskap i natur.
Forberedende samtaler
Gruppeting onsdag
NORDPLUS junior Programmet
Helsesøsterkongressen 2017
Kampen om Heiatrollet INVITASJON til småspeidere lørdag 20.mai
Velkommen som speider(foresatt)
Workshop: Aktivitetsløype Lederkonferansen
Norges speiderforbund
Utskrift av presentasjonen:

Programrådgiver Martin Enstad Norges KFUK-KFUM-speidere Programfornyelse 2013 - 2016 Programrådgiver Martin Enstad Norges KFUK-KFUM-speidere

Bakgrunn Nytt program ble lansert høsten 2008. KFUK- og KFUM-program ble til KFUK-KFUM-speidernes program Det er på tide med en gjennomgang etter 5 års bruk.

Mandat Evaluere dagens program Lage en plan for fornyelse av programmet Gjennomføre en programfornyelse

Programpatruljen Snøugle Martin Enstad (peff) Astrid Lysehol Johansen Inger Skjold Bratli Anita Yvonne Rønning Bach Knut Gunnar Lønnsetteig Simon Rene Slåttøy Andersen Arne Kjell Øverland "Snøugler er sjeldne, kan se seg om og er kloke»

Hva skal vi oppnå med programmet? "Norges KFUK-KFUM-speideres mål er å fremme og drive et speiderarbeid for å hjelpe barn og unge til å utvikle en kristen tro og oppdra dem til ansvarsbevissthet, selvstendighet, samfunnsmessig engasjement, mellomfolkelig forståelse og respekt for naturens verdi" (Fra Grunnreglene §2).

Fra organisasjonsbestemmelsene §  1.6            PATRULJEN Arbeidet i flokk, tropp og lag drives etter patruljemetoden. Troppens patruljer ledes av patruljefører og patruljeassistent med øvre aldersgrense 17 år. Troppens patruljeførere og patruljeassistenter er med i førerpatruljen. Førerpatruljen er et organ for planlegging av arbeidet i patrulje og tropp og for opplæring av patruljeførere og patruljeassistenter.

Fra Speidernes fellesorganisasjon 1. Programmet / treningsprogrammet skal være et hjelpemiddel for medlemsforbundene for å nå deres mål. 2. Programmet / treningsprogrammet skal gjenspeile og formidle speideridealene slik disse er nedfelt i speiderloven og speiderløftet. 3. Programmet / treningsprogrammet skal inneholde elementer som sikrer helheten i speidingen, herunder: • Læring ved egenaktivitet • Bruk av friluftsliv som metode • Medbestemmelse og ansvar • Samfunnsengasjement 4. Programmet / treningsprogrammet skal tilrettelegges for bruk av patruljesystemet samtidig som den enkelte speider gis muligheter til utvikling ut fra egne behov og ønsker. 5. Det skal være progresjon i aktiviteter og ferdigheter med økende alder. 6. Programmet / treningsprogrammet skal gi muligheter for lokal tilpassing.

Hva er speiding? Metode og grunnlag ligger fast.

Tidsplan Høst 2013 Evaluering Januar 2014 Landsstyret påske 2014 Hovedstruktur Asker 2014 Møte speidere (og ledere) Høst 14-Vår 15 Nytt program utformes og prøves Høst 2015 «Stapping» 2016 Lansering og kursing

Høsten 2013 Lederundersøkelsen Omverdenanalyse bl.a frivillighets-forskning og trender for barn og ungdom. Internanalyse – tall og trender utover lederundersøkelsen.

Våren 2014: «Lag ditt eget merke-merket» Planlegging Velg tema for merket. Tema er 100% valgfritt. Mulige å gjennomføre på 1 – 2 møter, eller en tur. Merket skal ha 1 – 3 obligatoriske krav. Merket skal ha 2 – 5 valgfrie krav. Merkekravene må inneholde både noe man skal lære og noe man skal gjøre/oppleve (learning by doing) Gi merket et navn Tegn gjerne et forslag til merke Gjennomføring Patruljen gjennomfører merket på 1-2 møter eller en tur Evaluering Sende inn evaluering, få merket gratis i posten, evt på ASKER 2014

Nye merker fra høsten 2014 Vi vil lansere nye merker til bruk fra høsten 2014 3 – 4 merker med ulike temaområder (?) Gjennomgående for alle arbeidsgrener (?) Etter malen fra «Lag ditt eget merke-merket»

Åpne prosesser Vi ønsker å ha helt åpne prosesser. Ønsker å lansere nye merker raskt, og få tilbakemelding. Bevisst på at de må være klar til semesterplanlegging. Innebærer at programmet blir til over tid, ikke lanseringfest. Men sikter mot å være ferdig januar 2016.

Program må sikre bredden Tidligere: Grader ( K og M) Prøver (ulveungene) I dag: Semestermerkene Patruljemerkene Framtiden: ??

Programmet må sikre mulighet til fordypning Spesialistmerker (oppdager, stifinner og vandrer og rover) Førerpatruljemerker Omfang (hvor lang tid tar det?) Oppbygning (obligatoriske og frivillige krav eller aktiviteter)

Det kjente på en ny måte Kan vi kombinere programelementer som sikrer bredde og de som sikrer dybde/interesse ? «Kreativitet blir ofte definert som evnen til å sette sammen kjente elementer til en unik ting» Kilde: Wikipediartikkel om kreativitet

Lederundersøkelsen 2013 Sendt ut til 1500 navn – ledere og assistenter, noe daukjøtt 441 respondenter

Lederundersøkelsen 2013

Lederundersøkelsen 2013: Langtidsplanlegging

Lederundersøkelsen 2013: Semestermerker fortsatt?

Lederundersøkelsen 2013: Spesialistmerker

Lederundersøkelsen 2013: Patruljer 78, 4% av vandrerlederne oppgir at troppen er delt i patruljer. 78,6% har aldersblandede patruljer 10,3% har patruljeførere over 16 år Vanligst med patruljer med et kjønn 63,5% har egne turer og møter for førerpatruljen

Lederundersøkelsen 2013: Patruljemøter 68,5% av vandrerlederne sier at patruljene har egne møter der de selv har ansvaret for innholdet. 17,2% har 2 – 3 patruljemøter i halvåret 26, 4% har 4 – 6 patruljemøter i halvåret 31% har 7 – 10 patruljemøter i halvåret

Patruljer 34,9% har patruljer som arrangerer egne turer som gjennomføres uten voksne. 68.9% mener at framtidens speiderprogram bør ha patruljer som en normalordning, men mulig å gjennomføre uten patruljer

Aldersinndeling

Publiseringsplattform

Hva nå i gruppene? Våren 2014: Lag ditt eget merke – merket Asker 2014: Snøuglereiret Høsten 2014: Bruk og evaluer nye merker og programelementer fortløpende 2015: Friluftslivets år Januar 2016: Ta i bruk nytt program