Bestiller-utfører-modeller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Konsulenter, strateger, magiske innsparingstall og motmakt.
Forretning eller forvaltning - ett fett?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Markedsstyring i staten Oppsummerer NTLs kritikk Markedsstyring: Styringsmåter av offentlig sektor hentet fra privat sektor, ofte ved bruk av.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Aksjon for et bedre helsevesen
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Liv Guneriussen 19. september 2012
- muligheter og utfordringer
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Helene Bank spesialrådgiver Ta tjenestene tilbake – det politiske handlingsrommet.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Offentlig styring og kvalitet: Ta tjenestene tilbake Helene Bank, Spesialrådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Drivkreftene bak anbudshysteriet
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Tenk på et tall! - En gjennomgang av NHO Service sitt notat ”Ressurs- og effektivitetsanalyse..” Av…. For hvem, dato.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
Brukertilfredshet og KOSTRA
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Slik markedsrettes offentlig sektor - Fra markedsetterlikning til konkurranseutsetting Regional velferdskonferanse,
Forretning eller forvaltning - ett fett?. «Jeg har ingenting imot private. Jeg vil ikke legge meg opp i om kommunene velger offentlige eller private tilbydere,
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. 1.Hvor står vi? 2.Hva vil vi? 3.Hva gjør vi?
Rekommunalisering eller en entreprise?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Reformarbeidet i offentlig sektor
Utskrift av presentasjonen:

Bestiller-utfører-modeller Leverer de varene? Hva er alternativene? Helene Bank Spesialrådgiver Velferdskonferansen 2013

Trinnvis markedsretting – hvor kommer det fra? La markedet styre – konkurranseutsett og privatisér (1980-tallet ->) New Public Management NPM - trinnvise reformer ( 1991 ->) Mistillitsstyring For gradvis privatisering For å svekke fagorganisasjonene Markedsreformer (IMF og OECD fra 1998->) Produktmarkedsreform = privatisering og konkurranse Arbeidsmarkedsreform = fleksibilisering, reform av AML, toppstyrt ledelse Finanssektor reform = finansliberalisering

Bare jernbane? NSB persontog Finse Forsikring NSB Trafikk service Gjøvikbanen NSB persontog Finse Forsikring NSB Trafikk service

Kollektivsystemet Oslo og Akershus Kilde: Kollektivtransportproduksjon AS 2006

Fra forvaltning til forretning Fra NOU 2000:19: side 104 – eks Sverige Skape markedslignende ordninger innenfor virksomheten. Bestiller/utfører-modeller (med bare interne aktører), internprising og -salg, innføring av resultatenheter og lignende. Budsjettfinansiert virksomhet settes ut på anbud til eksterne tjenesteleverandører. Evt uten at egen virksomhet tillates å legge inn anbud. Når virksomhet føres bort fra forvaltningsvirksomheten, f.eks. i form av en omdanning til et statlig selskap. Selskapsetablering kan skje ved hjelp av stegene over. Selskapet kan eies av staten eller som et ytterligere steg privatiseres. I 1987 var det utenkelig å omdanne offentlige virksonheter til selskaper. I 1991 hadde fem av de åtte statlige forvaltningsbedriftene blitt omdannet til selskaper.

Hvorfor skille bestiller og utfører? Myte 1: Utfører lurer seg unna - må derfor styres med pisk og gulrot – ineffektiv og dårlig kvalitet Myte 2: Samarbeid fører til misbruk av ressurser – konkurranse og skille B-U kan sikre bedre ressursbruk Myte 3: Ansatte kan bli for svake overfor brukers behov, og yte for gode tjenester Myte 4: Bruker trenger mer valgfrihet

Bak mytene…… Offentlig sektor brukte 555 mrd kr Innkjøp av varer og tjenester for 350 mrd kr Sykehustjenester, ca. 100 mrd kr Pleie og omsorgstjenester 70 mrd kr ( 2010 tall, nasjonalregnskapet og Kostra) NHO: ” Våre medlemsbedrifter har et veldig sterkt ønske om å få slippe til” Petter Brubakk ( Dagsavisen 5.5.11)

Bestiller-utfører modeller Negative avvik Eser ut Sparing +/-Stykk-pris Utfører Positive avvik = dårlig forretning Ingen innflytelse på faglig innhold Bruker Privat Offentlig Tilleggs-tjenester ???? Ikke flere Ikke mer Mindre fleksibelt Valg? Frihet?

Hva er kostnader og gevinster ved B-U? KS – Storbynettverk spør: Deloitte: tok oppdraget: Gir ingen svar på kostnader eller gevinster Gir ingen svar på kvalitet Gir ingen svar på brukertilfredshet Mener nok at bestillerleddet har est ut mer inn eventuelle innsparinger i utførerleddet Begrunner grundig hvorfor det må brukes mye ressurser på å følge opp de kommersielle leverandørene

KS – Storbynettverk: Hva er kostnader og gevinster ved B-U? Deloitte: skriver ærlig nok at : Mange kommuner og bydeler har gått tilbake til økt samarbeid og rammefinansiering – dvs forvaltning De som har minst grad av B-U er mest effektive og har mest fornøyde ansatte Kostnader ved bestillerkontoret øker mer enn eventuelle effektivitetsgevinster i utførerleddet (ikke tallfestet) Intervjuer viser at incentiv for forebyggende helsearbeid ligger i ansattes faglige stolthet. Men det får ingen plass i videre anbefalingene til og

Hva gjør Deloitte med slike funn? Definerer all aktivitet som Bestiller-utfører Bruker en matematisk formel for å nedjustere de kommuner og bydeler som er begeistret for hva de får til Anbefaler omfattende stykkpris/innsatsbasert finansiering for å styrke skillet mellom bestiller og utfører svarer ikke på spørsmålet fra KS – om kostnader og gevinster – tester ikke om B-U ”leverer varene”. Bryr KS seg?

Alternativer? Alternativ til ikke å gjøre noe dumt, - er ofte å la det være. Det er tilfellet med bestiller-utfører modeller

Arbeidstilsynet om Voss-skolene «…velfungerende bygg- og eiendomsavdeling, hvor intern kompetanse innen alle håndverksfag har vært avgjørende for at skolebygningene i dag fremstår som velholdte. Vaktmestrene blir sett på som en viktig ressurs og har god kjennskap til skolebygningene» BT 29.9.12 I Bergen med B-U: Solid kritikk og skoler stengt

Skottland tok sykehusene tilbake Helsevesen i offentlig egenregi Når det ikke skulle konkurranseutsettes: Avvikle foretaksmodellen, og bestiller/utfører Rammebevilgning Overordnete mål Riksrevisjonen: Holder budsjetter og bedret måloppnåelse.

Sarpsborg, avviklet B-U i 2009 ” Bestiller-utfører modellen har påvirket organisasjonskulturen i Sarpsborg kommune på en måte som vanskeliggjør et godt folkehelsearbeid” K-J Rognlien i ”Får te eller nøttern’te”, Høgskolen i Østfold Rapport fra Arbeidstilsynet fant også at B-U ga uklare ansvarsforhold i Sarpsborg

Andre som har avviklet B-U: Bodø - teknisk drift fra 2013 Klæbu – lot det være Sandnes lot det være Moss hopper av og på etter politisk flertall – ved siste avvikling sparte de 17 mill kr / år i byråkrati og internfaktureringer Sverige: Første kommune som innførte det (1992) Sollentuna – avviklet det. Flere andre kommuner inkludert Nacka og Østersund har avviklet. Avviklet av samme grunner som innføringen: Dyrt, dårlig kvalitet, lite samordning

…mest interessant er at ….. kommuner og bydeler over hele landet har bestiller- utfører- modeller som stadig svekkes av samarbeid mellom bestiller og utfører Mange kommuner og bydeler velger rammefinansiering, selv om de kaller det bestiller utfører. KS og Departementene pusher B-U fortsatt uten å vite om det virker og hva det koster

…på tide å gjøre opprør?