Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Innlegg Samferdselsdept dialog med næringslivet om Nasjonal Transportplan 2010-2019,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Advertisements

Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Leverandørnett Ormen Lange - LOL
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Sluttrapport NCEI Lean: Lean forbedringsarbeid i klynge
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kristiansand – Byen som drivkraft
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Regional transportplan Agder
Globalisering og norsk bildelindustri.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Innledning ved BioHus konferansen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Innlegg Samferdselsdept dialog med næringslivet om Nasjonal Transportplan 2010-2019, Skien 13.09.07 Dr. Ing Bo Terje Kalsaas, Universitet i Agder

Oppdraget Hvilke tunge trender - nasjonalt og internasjonalt - vil påvirke næringslivets krav til transport og tilgjengelighet? Hvilke krav vil stilles til transportpolitikken i en globalisert økonomi der miljøhensyn blir stadig viktigere? Spesielt fokus på hvordan globalisering, internasjonalisering, utvikling av næringsklynger etc. vil påvirke næringslivets transportbehov. Illustrasjon i forhold til næringslivet i region SØR

Tunge trender i næringslivet: Globalisering og regionalisering (klyngedannelser) er to prosesser som pågår parallelt

Globalisering Hele verden tas i bruk som arena for arbeidsdeling. Firmaer ”outsource” og ”offshore” store deler av sin produksjon/ service Leder til geografisk utvidet og mer kompliserte verdikjeder og produksjonsnettverk Siden produksjonsfaktorene er svært ulike rundt om i verden så vokser det frem en spesifikk global arbeidsdeling (Her ligger de viktigste drivkreftene) Lavkostnadsland står for standardiserte og arbeidsintensive aktiviteter, mens design, produktutvikling, strategi etc. ofte blir igjen i hjemmebasen til store firmaer i mer utviklede land

Viktige betingelser for den økonomiske globaliseringen er nedbygging av grense- og tollbarrierer mellom land, internasjonalisering av bank og finans, avansert informasjonsteknologi for styring av logistikk og forsyningskjeder og pengetransaksjoner, og ikke minst viktig i denne samlingens fokus: Tilgang til relativt billig transport og energi

Eks fritidsbåtprodusentene på Sørlandet gjennomfører globalisering på to måter: Båtbyggerne henter mer leveranser fra andre land, og selve produksjonen settes delvis ut til andre land De lokale underleverandørene blir internasjonale

Globalisering en utfordring for høykostland: Økt priskonkurranse To måter å respondere på: innføre mer ”lean” orienterte produksjonsmåter i bedriftene og langs verdikjeden/forsyningskjeden utvikle unik kompetanse og lærende organisasjoner for å kunne differensiere sine produkter og aktiviteter fra konkurrentene. Skreddersøm og høy innovasjonsaktivitet heller enn kun lave priser

”Lean” tenkning (basert på Toyotas produksjonssystem) ”Lean” tenkning (basert på Toyotas produksjonssystem). Prosess forbedringsmetodikk Fokuserer på å fjerne ”sløsing” av alle slag og å skape verdier for kunden. Fokus på flyt. Noen prinsipper og årsak/virkninger som påvirker transportbehovet: nedbygging av lagre produksjon av mindre serier relativt mindre og hyppigere transport-batcher viktig med forutsigbare transporter Tenkingen sprer seg fra vareproduksjon til andre bransjer, bygg- og anlegg, sykehus, bank og forsikring, varehandel…Eks Kiwi butikkene og Zara kjeden: generering av varelevering basert på salg

Modell for å forstå bedrifters tenkning i forhold til forsyningskjeder (Chopra et al. 2007)

Globalisering og transport Infrastruktur for eksport/import Robust infrastruktur for sjø-, bane- og vegtransport Også fly spiller en viktig rolle Veksten i konteinertransporten fortsetter Ekstremt viktig med robuste intermodale terminaler med konsoliderte varestrømmer for å tiltrekke seg rutegående sjøtransport og skalaøkonomi I dag går det mye transport med bil/bilhenger og ferge til kontinentet. Også Rol-on-roll-off på rutegående skip Miljø- og sikkerhetsmessig kan det være viktig å satse på jernbanen for å ta større deler av godstransporten mellom de største byene og mellom byene/de store terminalene og kontinentet

Eksempel fra Volvos linjetrafikk mellom Gøteborg og Ghent Eksempel fra Volvos linjetrafikk mellom Gøteborg og Ghent. JIT-fløde med skip Samme prinsipp kan anvendes i større skala for jernbanen om kapasiteten og evt. organiseringen forbedres på tvers av landegrensene

Trenden med næringsklynger Fokuset ble spesielt kjent gjennom studier av det Tredje Italia på 1990-tallet Drivkraft: krevende kunder og gode leverandører i klyngen, interaksjon med universitet og forskningsinstitusjoner ga deltakende foretak konkurransefordeler på eksportmarkedet Avgrensning: felles arbeidsmarked, 45 minutters pendleravstand, men også nasjonale klynger, eks olje- og gassindustrien i Norge

63 potensielle næringsklynger i 1999 mot 43 klynger 10 år tidligere (STEP-rapport R-01/2000). Særlig mange potensielle klynger langs Oslofjorden og på kysten av Vestlandet. Eksempler: Horten – elektronikk Kongsberg – verkstednæring Raufoss – metallbearbeiding Bergensområdet – subsea Møre – skipsbygging Møre – møbelproduksjon Trondheim – instrumentering Fiskeoppdrett – kysten på Vestlandet og til Trøndelag

I Agder kun en potensiell næringsklynge: Grimstad og Arendal -IKT-næringen Senere har også prosjektet NODE (Norwegian Offshore & Drilling Engineering) i Agder blitt etablert med målsetting om å skape en klyngekultur innen for olje- og gassnæringen på Sørlandet Det er en tendens at mindre av den fysiske produksjonen skjer i næringsklynger, jfr. globaliseringsprosessen Næringsklyngene i Agder karakteriseres som svake. Samarbeidet fungerer sånn passe.

Varehandel og opplevelse Klynge med handel i Sørlandssenteret utenfor Kristiansand by. Thon har nylig kjøpt seg inn i klyngen for å utvikle ytterligere ett kjøpesenter. IKEA skal etablere seg nær handelsklyngen. Samlokalisert med hoteller og Sørlandets dyrehage (kaptein Sabeltann), travbane Eks: Norgesgruppens logistikk og vareflyt. Etterspørsel etter vegkapasitet for gods og personer. E18 en del av produksjonssystemet

Supplerende trend, eller perspektiv The Long Tail. How Endless Choice is Creating Unlimited Demand (Anderson 2006) I korthet: Konsumentene etterspør i økende grad mindre av mer, dvs mer skreddersydde produkter i mindre serier Transportmessig: individualisert distribusjon og hub til hub med tyngre transport. Gode betingelser for Posten, DHL, UPS, Federal express Internetthandel. Eks Dell. Individualisert distribusjon og skreddersydde produkter

Det mer tradisjonelle næringslivet er også til stede og utvikles I Agder har vi tungindustri som Elkem i Kristiansand, Saint Gobain i Lillesand og aluminiumproduksjon på Lista Etterspør sjøtransport. Konteinerisering av malm Også sagbruk og møbelindustri (Foss bad, Hødnebø)

Næringsklynger og transport Kanskje noe mindre godstransportarbeid mellom foretakene i en potensiell norsk næringsklynge Eksport/import omtrent som for globalisering Viktigst: skaffe god tilgjengelighet for arbeidskraften. God tilgjengelighet (pendleromland) øker tilgangen til arbeidskraft med de rette kvalifikasjonene, og derved konkurranseevnen Kunnskapsbedrifter har en tendens til å lokalisere seg der hvor arbeidskraften bor, og eller hvor det er attraktivt å bo. Eks kystlinjen på Sørlandet og i Telemark. Ytre- og Indre Oslofjord.

Eks: FMC Kongsberg Subsea AS og Kristiansands skruefabrikk og mekaniske verksted (KSMV) FMC Subseas kjernekompetanse: Systemdesign av undervannsystemer for utvinning av olje og gass. Ca 40% av markedet world wide (hele FMC) 33 produksjonsfasiliteter i 19 land 11000 ansatte i konsernet. Ansatte i Kongsberg Hovedkontor Houston. Børsnotert New York Stock Exchange Om lag 70 % av FMCs omsetning (tusen million USD) brukes til innsatsvarer og tilknyttet service Globale leverandører, men også noen regionale, eksempelvis KSMV og Kitron i Arendal Tidligere Kongsberg Våpenfabrikk. Deretter Kongsberg Offshore. Så Siemens. Kjøpt av FMC i 1993

Noe montering av intelligente komponenter med hydraulikk og elektronikk på Kongsberg Innkjøp av mekaniske komponenter fra KSM og elektronikk fra Kitron KSM en tradisjonell mekanisk bedrift som har tatt steget over i å serve oljeindustrien. Små serier. Lite standardisering. Stort tidspress på levering og store krav til kvalitet. Forretningside: ”Kaste seg rundt etter kundens ønsker” Men lang leveringstid på spesialstål Næringen tåler store kostnadsoverskridelser, men ikke tidsforsinkelser. (”Vi later som at kostnader er viktig, men det er det ikke”.) Forsinket produksjonsstart på olje- og gassinstallasjoner representerer store summer per døgn (opptil 12 mill NOK per dag). Norske tradisjonelle bedrifter konkurransedyktige – inntil kundene blir bedre til å styre sine verdikjeder?

The World of Subsea "Christmas Trees" / XTs

FMC Kongsberg Subsea - Product Overview

Foundation with Suction Anchors and Protection Structure Grenland Group, Tønsberg / Norway

Transportnettet binder sammen den dype arbeidsdelingen mellom selvstendige foretak, eks FMCs verdikjede Vegnettet særs viktig på regionalt nivå. Mange spesialtransporter, dvs skreddersøm innen transportløsninger, med følgebil. Spesialtransporter med skip. Betydelig godstransport med fly National Oil Well, Kristiansand, og APL, Arendal, driver på samme måte som FMC med forholdsvis lite egenproduksjon Industrien i Agder har større andel utenlandsk eierskap enn gjennomsnittet for Norge. Sterkt integrert i den globale økonomien. To-deling av næringslivet: De store globale aktørene og skogen av små bedrifter

Ny transportteknologi? Neppe noen revolusjon de neste 15-20 årene men mer intelligens i lastebærere tilknyttet sporbarhet og logistikk styring, eksempelvis RFID Fortsatt reduksjon av utslipp fra forbrenningsmotorer Alternativ energi? - Hva som blir er også avhengig av politiske satsinger i tillegg til markedskreftene

Konklusjon Vi er i det postmoderne samfunnet med et mangfold av behov og etterspørsel når det gjelder transportløsninger (globalisering, næringsklynger/arbeidsreiser, individualisert distribusjon, handelssentra, kjedenes logistikk…) Mange behov favoriserer godstransport på veg, om det ikke tas politiske grep for å utvikle konkurransedyktige alternative tilbud, evt kombinert med sterkere regulering av godstransport på veg der hvor gode alternativer finnes

Politikk som tåler høyere energipriser og tilfredstiller krav til et responsivt transportsystem Robust jernbanenett (ny kapasitet) og vegnett forbundet i intermodale terminaler hvor også skipstransport inngår. ”Dry Sea Ports” der hvor havnene mangler areal? Jernbanen særs viktig ut fra et miljø- og sikkerhetsperspektiv i forhold til vegtransport Robust vegnett for lokal/regional distribusjon og persontransporter, men også for lengre distanser hvor jernbane og skip ikke er noe alternativ Konsolidere gods til enkelte prioriterte havner for å trekke til seg rutegående skip (skalaøkonomi). Intermodale løsninger bygges ut i disse havnene. Distribusjon med mindre båter, jernbane og bil avhengig av avstander og beliggenhet.

Tilrettelegging for utbygging av lagerhotell i de intermodale terminalene, samt service tilknyttet konsolidering av innkomne komponenter som er innkjøpt rundt omkring i verden for å bli montert sammen, evt enkel montering og andre verdiskapende aktiviteter

Takk til FMC v/ Michael Campbell for lånet av 3 lysbilder og Takk for oppmerksomheten