01.07.2014 1 Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Boligmarkedet: Nedkjøling i hett marked?
Advertisements

Kommunale boliger i Norge: En forsømt sektor i boligeierlandet?
FELLESORGANISASJONEN GJENINNFØR SOSIAL BOLIGPOLITIKK Innledning på Trondheimskonferansen 2013 v/konstituert forbundsleder Mimmi Kvisvik, FO.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Dagens boligpolitikk – Utfordringer og muligheter sett fra NFU’s ståsted Gunn Strand Hutchinson.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Egnet bolig for flyktninger
En sosial boligpolitikk for framtiden BOLIGUTVALGET 18. august 2011
Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring ”To må man være” Ungdoms boligetablering på 1990-tallet Hans Christian Sandlie NOVA.
Levekår for mennesker med utviklingshemming - utviklingstrender
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Norsk boligpolitikk : Markedets seier, boligpolitkkens fall eller sosialdemokratisk pragmatisme? Velferdskonferansen 2012 Parallellseminar C2:
Smarthusteknologi.
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Å eie bolig Risikosport • Dyrt å kjøpe • Hvor går renta? • Usikker investering - boligprisene • Egenkapitalkrav Lite fleksibel boform for de på farta •
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
400+ VILJE OG PRIORITERING GIR RESULTATER!
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Boligpolitisk satsing/innsats fra KS Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Oslo kommune Bydel Grorud
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Møte m Husbanken Otta 21. september Skjåk kommune: Er i sluttfasen av arbeidet med en boligsosial handlingsplan Har ikke et velfungerende boligmarked,
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
”Omfang og utfordringer” Kartlegging av bostedsløse i Norge 2003/1996 Thorbjørn Hansen Norges byggforskningsinstitutt.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Et verdig liv i eget hjem. Vanskeligstilte på boligmarkedet Vanskeligstilte på boligmarkedet er personer og familier som ikke har mulighet til å skaffe.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
Norske erfaringer med avvikling av institusjoner Fremtidens botilbud, Nyborg Jan Tøssebro NTNU.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
Frokostseminar Husbanken 23. august 2011 Mariann Blomli NOU 2011: 15 Rom for alle - en sosial boligpolitikk for framtiden.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Velkommen!.
Bruk og utvikling av Husbankens ”virkemiddelpakke”
Bærekraftig boligbygging
Viseadm. dir. Bård Øistensen
Boligsosialt utviklingsprogram
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Verdal kommune- i overkant av 15.ooo innbyggere Konjunktursvingninger
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på tre rom og kjøkken for 20 % av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn

Boligforbruk Kilde: Mørk,SSB/Hansen NBI Boligareal pr person

Fordeling, storbyene, aldersgruppe år. Kilde:BU 1995

Boligpolitikk: Fra regulering til fritt marked, fra generelle til selektive tiltak  1970-tallet: Omvurderinger og begynnende omlegging  1980-tallet: Deregulering av kreditt- og boligmarked (tomter, borettslag, eierseksjoner), nedbygging av generelle støtteordninger. Kommunalisering og prioritering av vanskeligstilte på boligmarkedet  1990-tallet:  HVPU, handlingsplan for eldre og for psykiatriske pasienter – omsorgsboliger og sykehjem, fra institusjon til bolig  Kamp mot fattigdom og bostedsløshet - gjeldsproblemer  Unge og etablering  Kommunale boligsosiale handlingsprogrammer

Støtte til boligsektoren i prosent av BNP. Kilde: Lujanen 2001

Hvem er vanskeligstilt på boligmarkedet?  NBI/Husbanken: ”De som ikke er i stand til å skaffe seg eller opprettholde høvelig bolig uten offentlig hjelp”  Hva er ikke høvelige boligstandard – i dag?  Hva er ikke forsvarlige boutgifter – i dag?

Dårlige boliger/boforhold: Boligutvalget, NOU 2002:2 Boligsosiale handlingsplaner:  Uten egen bolig  Uegnet bolig:  Boligen mangler bad/wc, med mer.  Helsefarlig bomiljø  Boligen er for liten  Ikke tilpasset funskj.hem  Uegnet bomiljø  Bor hos foreldre/foresatte  Uegnet i forhold til tjenester SSB:  Lav standard (uten bad/wc,kaldt/fuktig, ikke livsløp når det trengs)  Svake rettigheter (tidsbegrenset leiekontrakt)  Dårlig utemiljø (Støy og forurensning)  Trangbodd (NBI-norm) Storbymeldingen:  Segregerte bomiljø, opphoping av personer med vanskelige levekår

Regjeringens boligmelding 2004:  Flest mulig skal være selvhjulpne i boligmarkedet og forsørget av egen inntekt  Regjeringens ambisjon er å sikre de grunnleggende behovene, minimumsboligen, for alle, samt arbeide for at lav rente, liten arbeidsløshet og et velfungerende boligmarked gir de fleste høy grad av valgfrihet og uavhengighet av offentlig støtte (min tolkning).  En bolig ”som minimum dekke beboernes grunnleggende behov for trygghet for liv og helse, for personlig hygiene og for hvile”  Eierlinjen videreføres og forsterkes

”Høvelig bolig”? Minimum: dekke beboernes grunnleggende behov for trygghet for liv og helse, for personlig hygiene og for hvile – hva innebærer det?  Husbankens norm for minstestandard fjernet  Bostøttekravet om minimum 40 kvm for barnefamilier, fjernet Hvorfor revidering av minstestandarden?  Nye grupper inkludert  Midlertidig/varig bolig  Det individuelle valget

Differensiering- økte valgmuligheter??

Nybygging og boligkvalitet  Nye boliger utgjør en liten del, prosent, av tilbudet  Nybygging forandrer det samlede boligtilbudet, og stedene over tid  Bolig som vare:  Kostbar (investering)  Lang levetid (arv)  Stedbunden

Leieboliger: “Selv om et flertall av leiere i aldersgruppen år ønsker å bli eiere, er det ikke alle som mener dette er mulig å oppnå i overskuelig framtid. Dårlig person-økonomi blir oppgitt som en viktig årsak. Deler av denne grupen er dermed “låst” i leiemarkedet, og kan ikke uten hjelp komme over i eiemarkedet. Leiemarkedet kan dermed representere en fattigdomsfelle” (min understrekning) (Boligmeldingen )

Leie – en fattigdomsfelle?  Ja, kanskje det, men det er ikke sikkert alle som ønsker å eie får det til. I hvor stor grad er Regjeringen villig til å gi nødvendig støtte? Hva blir alternativet for de som ikke får det til? Et liv i ustabile leieforhold?  Å eie løser ikke alle problemer. Det går utmerket an å bo dårlig selv om en eier. Økt segregering?  Å understrek leie som en midlertidig løsning kan bidra til å undervurdere det behovet som også eksisterer for varige og stabile leieforhold