BookNorway Torsdag 13. januar kl 17.30 – 18.15 Dag Tveterås, Saga Management/BIT Reiseliv Elisabeth Heyerdahl-Jensen, BIT Reiseliv Budsjett-tallene er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DASH EAM Enterprise Asset Management Vedlikeholdsstyring
Advertisements

Vestas nyhetsbrev Gulltaggen 2006 Navn • Arrangement.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? En presentasjon av utviklingsprosjektet Nasjonal Booking Switch Hva – når – hvordan og hvem? Pr Solastranda.
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
FAGDAG 22 – 1 – 2014 Morten Braarud Tel:
Praktisk info til prosjektkunder
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
Styrearbeid i Norwegian
Fredagsforum Februar Forretningsmuligheter i sentral- og øst Europa Møte med: Eksportsatsing Trøndelag, Næringsforeningen i Trondheim og Innovasjon Norge.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
American Express – Ny medlemsfordel i YS
1 BookNorway Hva skal selskapet være og for hvem?.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Strindheim Fotball Yngres avdeling Infomøte
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Clear Water 42 Holding ASA Presentasjon
1 Norgesturneen Velkommen, presentasjonsrunde og formål med samlingen Nasjonal Booking. Hvor langt er vi kommet med teknologiutvikling og etablering av.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
1 Hvordan bli bookbar på visitnorway.com? Status det nasjonale bookingprosjektet Pr. mars 2011 Solastranda - Foto: CH/innovasjon Norge.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Investinor AS Noe for skalldyrnæringen?
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
1 BIT Reiseliv Brukerforum Oppsummering konnektorundersøkelsen.
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Presentasjon av konsept
Banken som samarbeidspartner
Nasjonal Booking Switch Torsdag 13. januar kl – Elisabeth Heyerdahl-Jensen, prosjektleder BIT Reiseliv Kjell Galstad, prosjektleder Nasjonal.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
innovasjon i Infrastruktur
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Gruppe- og bedriftssalg
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Utskrift av presentasjonen:

BookNorway Torsdag 13. januar kl – Dag Tveterås, Saga Management/BIT Reiseliv Elisabeth Heyerdahl-Jensen, BIT Reiseliv Budsjett-tallene er fjernet i denne presentasjonen som legges ut eksternt, ta kontakt med hvis du ønsker nærmere info.

2 Disposisjon • 1. Bakgrunn og visjon • 2. Produkter, kunder og markeder • 3. Forretningsmodeller og inntekter • 4. Organisering og fremdrift

3 • BIT Reiseliv og Forum for Reiseliv (FFR) kontaktet hver for seg høsten 2005 Innovasjon Norge for å se på hvordan man kunne få til en nasjonal bookingfunksjon. Dette fordi internasjonal distribusjon er komplisert og kostbart, og store globale aktører utnytter sine volumer og posisjon, og tar seg godt betalt. • I Regjeringens Reiselivsstrategi (Verdifulle opplevelser 2007) ble initiativene fulgt opp: –Regjeringen vil sikre god distribusjon av norske reiselivsopplevelser og vil bidra til utviklingen av en nasjonal bookingløsning for reiselivsnæringen.” s.24 • Forum for Reiseliv (FFR) utarbeidet et forprosjekt i 2008 for valg av teknisk løsning, etablering og drift av ”Nasjonal Booking”. Visit Technology Group blir valgt som leverandør etter FFRs anbudsrunde. • BIT Reiseliv ble våren 2009 anmodet av Innovasjon Norge og Forum for Reiseliv om å overta ansvaret for arbeidet med den nasjonale bookingløsningen. BIT Reiseliv er et utviklingsprosjekt med NHO Reiseliv som prosjekteier i samarbeid med HSH. • Når utviklingsprosjektet er avsluttet, skal videre drift og utvikling skje gjennom et BookNorway AS fra 1. kvartal • FFR forutsatte i sitt forprosjekt at næringen skal ha aksjemajoriteten, «de store tar ansvar» og at eksterne investorer kan ha inntil 49 %. 1. Bakgrunn

4 • BookNorway skal gjøre VisitNorway bookbar gjennom en enkel, pålitelig og kostnadseffektiv bestillingsløsning med det mest komplette tilbudet av norske reiselivsopplevelser. • Tillit til Book Norway som en enkel og kostnadseffektivt distributør skal bidra til at et økende antall produkteiere vil bidra med bookbare kvalitetsprodukter VisitNorway og andre reiselivsportaler. Visjonen

5 Innholdsleverandører CityBreak TellUs GM Booking Destinasjoner med bookingløsning fra Konnektorer Nasjonal Booking Switch Lokale bedrifter via destinasjonsselskapene Direkte i løsningene til CityBreak, Restech og TellusGuestMaker. Alternativt via bookingsystemer (PMS) som Visbook med integrasjon mot disse tre løsningene. Lokale bedrifter Som ikke er med i destinasjons- selskapenes løsninger Destinasjon uten bookingløsning, eller selv valgt å ikke delta Restech F.eks. VisBook Integrasjon Nasjonale bedrifter Fase /2010 •Hotellkjedene •SAS og andre via Amadeus •Norwegian •Color Line •Fjord Line •Stena Line •Hurtigruten •Leiebil (via Amadeus) Andre IT-leverandører F.eks. Tellus PRODUKTEIEREPRODUKTET KUNDENE (Distribusjons- kanalene) 7,2 mill. unike besøkende på VisitNorway X unike besøkende på White Label- portalene MARKEDET (Kundenes kunder) BookNorway – produkter, kunder og markeder 2.2.

6 • En unik markedstilgang oppnås gjennom en eksklusiv oppkobling mot VisitNorways portaler med 10 mill. besøk eller 7,2 mill. unike besøkende pr. år, hvorav ca. 80 % er internasjonal trafikk. • Markedet er individuelle ferie- og fritidsreisende fra inn- og utland som besøker VisitNorway, og etter lanseringen også på andre reiselivsportaler som tar i bruk White label- løsningene. • De reisende skal gjennom disse portalene på en attraktiv og kjøps­stimulerende måte styres mot kjøp. • Forretningskonseptet er den første løsningen i sitt slag som vil dekke hele kundens beslutnings­prosess fra inspirasjon og videre til planlegging og bestilling Kundene og markedet

7 • Regionale og lokale overnattingsbedrifter, aktiviteter, opplevelser og events i løsningene fra TellusGuestMaker Booking, CityBreak, Restech og VisBook er potensialet bedrifter • Nasjonale/internasjonale aktører ved lansering av BookNorway • Hotellkjeder: Rica Hotels, Choice Hotels, Scandic Hotels, Thon Hotels, De Historiske, First Hotels, Radisson Blu, Best Western Hotels • Transport: Color Line, Fjord Line, Stena Line, Hurtigruten, Norwegian, SAS/Widerøe. • + ca 400 internasjonale flyselskaper og ledende bilutleieselskaper via Amadeus. Produkteiere

8 • Gir tilgang til et større marked uten egne, nye investeringer i teknologi. • Produkteier betaler kun for reservasjoner som mottas, og ingen tilknytningsavgift. • BookNorway vil være den innholdsmessig mest komplette og troverdige bestillingsløsningen for reiser til og i Norge, og representere en kostnadseffektiv distribusjon. • Operatør (teknisk arrangør) for reiser til/i Norge, med lovregulert forbrukeransvar. Dette forbrukeransvaret kan også ivaretas på vegne av destinasjons-/landsdelsselskapene. • Administrasjonsrolle – ”clearing-sentral” for transaksjoner og betalingsstrømmer. For Produkteierne dekker BookNorway følgende behov

9 • Skal drives etter sunne økonomiske prinsipper med handlingsrom for risiko, drift og kontinuerlig videreutvikling av forretningskonseptet. • Avkastningen på et nivå som sikrer at både næringen, som skal ha minimum 51 % av aksjene, og profesjonelle eksterne aksjonærer ønsker å gå inn. • Deler av overskuddet kan tilbakeføres bedriftene gjennom en reduksjon av distribusjonskostnadene når kravene til forsvarlig drift og avkastning er tilfredsstilt. • Innovasjon Norge, landsdels- og destinasjonsselskaper skal sammen med bedriftene ivareta felles markedsaktiviteter. BookNorway skal ikke bli, eller bli oppfattet som, en konkurrent til disse. • BookNorway skal ikke bygge egen merkevare. Bearbeidelse av kundedatabaser skal kun skje etter avtale og i samarbeid med kundene (VisitNorway og andre reiselivsportaler). • BookNorway har en fireårig avtale med VisitNorway, noe som gir selskapet et meget solid fundament for driften de første oppbyggingsårene, frem til stabil lønnsomhet som er budsjettert fra år 3 og utover. 3. Forretningsmodeller og inntekter

10

Oppsummering inntektsmodell –Provisjonsinnntekter-5% –Økonomisk fundament for BookNorway er primært provisjonsinntekter fra produkteiere.( ca 85% av totale innt. ) Øvrige inntekter fra White label, avbestillingsforsikring og renteinntekter av forskuddsinnbetalinger. –Lave distribusjonskostnader –Provisjonsnivå på 5% i år 1, reduseres til 4,5 % i år 2 og 3, og i år 4% forutsatt oppnådde budsjetter. Dette bedømmes som en rimelig distribusjonskostnad. Provisjoner er benyttet da det oppfattes som ett rettferdig prinsipp i forhold til at det både er bransjestandard og at det er store forskjeller mellom verdiene på ulike produkter solgt.

12 Mål kapitalinnhenting Kommentarer • BIT Reiseliv AS videreføres og skifter navn til BookNorway med nye vedtekter og eiere • BookNorway skal være i drift i løpet av 1. kvartal 2011 • Arbeidet med emisjonen er godt i gang med bistand av Bull &Co Advokater Reiselivsnæringen 51% 8,0 mill Ekstern investor inntil 49 % 7,5 mill Sum 15,5 mill

13 • Servicesenter for håndtering av om-/avbestillinger og manuelle bestillinger blir outsourcet, og blir selvfinansierende • Servicesenteret vil håndtere kunder (reisebestillere) med behov for manuell hjelp til bestillinger, endringer og avbestillinger • Selskapet skal fremstå som et velfungerende fullservice reisebyrå med god erfaring rundt alle relevante arbeidsoppgaver, inkludert håndtering av flybilletter og reservasjon av turistprodukter • Anbudsdokumenter ble sendt ut til et 30 tall potensielle deltagere, og valget falt på Røros Flyservice Organisering - Servicesenter

14 • Effektiv liten organisasjon • Selskapet vil bli drevet av en kompetent og effektiv organisasjon på ca 5 personer (første 3- 4 driftsår ) 1.Adm. direktør (selskapet Amrop har startet søk, forventet kandidat primo mars) 2.Økonomiansvarlig – legges til Røros Flyservice, operativt fra medio februar 3.IT/integrasjonsansvarlig 4.Markeds/produktsjef 5.Innholdskoordinator Organisering

15 Elisabeth Heyerdahl-Jensen Prosjektleder BIT Reiseliv E-post: Tlf Mobil: Meld deg på nyhetsbrevet her: Mer informasjon