Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Advertisements

Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Norske museers omdømme
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Grønmo Golfklubb Medlemsundersøkelsen Innhold 1.Respons som helhet 3.Sammenligning årene 2008 til Sammenligning mht. kjønn 5.Sammenligning.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Merkevareundersøkelse Stavanger-regionen
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Hva vet folk flest om hjertesvikt
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Arbeidsmarkedet i Vestfold – Hvordan ser det ut?
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
”Omfang og utfordringer” Kartlegging av bostedsløse i Norge 2003/1996 Thorbjørn Hansen Norges byggforskningsinstitutt.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Meldal kommune Profilundersøkelse - egen befolkning 2009.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Brukeratferd i norske storbybibliotek. Bakgrunn for undersøkelsen Undersøkelsen i 2007 Biblioteket som læringsarena og uformelt sosialt møtested Problemstillinger.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2015.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Dyreslagene.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Norsk Finansbarometer 2016
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008? av Hans Holmengen Høgskolen i Lillehammer

Opplegg og gjennomføring Basert på tilsvarende undersøkelse i 2008 (Aniara: Markedsføring for reiselivet) Formål: Hva forbinder befolkningen i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland med Lillehammer Metode: 1000 respondenter i hvert land. Undersøkelsen gjennomført av Norstat, Norge Landsrepresentativ mhp kjønn, alder og geografi

Modell for gjennomføring (Aniara 2008) Lillehammers omdømme Hva vi blir oppfattet som Kan selv skape Lillehammers omdømme, eller la det være opp til andre Valgt posisjon Hva vi ønsker å Bli oppfattet som Lillehammers identitet Hva vi egentlig er

Denne undersøkelsen: Lillehammers omdømme 2008-2012

Noen begreper Image – omdømme. Hvilke felles trekk finnes i markedet med hensyn på kjennskapen til Lillehammer? Uhjulpet. Hva vet respondenten om Lillehammer uten at vedkommende får noen hint Hjulpet: Hva vet respondenten om konkrete forhold/attributter i Lillehammer?

Resultater Norge

Norge – Uhjulpet (Prosent) Gjør rede for forskjellen i spørreform 2008 vs 2012. Endring i kategorier? Ol fortsatt størst. 2008: 90 prosent. Nummer 2: Maihaugen med 15% Nå ca 20% med 3 forsøk. Andre kjennetegn: Vinter (Nesten 30 mot 10% obs m/koding) Attraksjoner og festivaler/kultur utgjør til sammen ca 15% i 2008: 2% Annet er sammensatt: E6, militæret, jobb, nærhet, kunder, osthøvel, P4, jernbanestasjon m.m

Oppsummert uhjulpet OL best kjent blant 50+ Kjennskap til Maihaugen øker markert med alderen Vinterbyen like godt omdømme blant alle aldersgrupper «Lilyhammer» best kjent blant unge Ny kategorier dukker opp. Ungdoms OL Birkebeinerarrangementene Skole

Norge: Hjulpet. I hvor stor grad forbinder du Lillehammer med følgende? Slått sammen Ingen grad og liten grad til Liten grad og stor grad og svært stor grad til stor grad Bare små forskjeller siden 2008. Litt større vet ikke gruppe for noen variable eks sommeraktiviteter

Sammenligner med 2008 OL fortsatt mest kjent Maihaugen mer kjent nå enn i 2008 Lillehammer er bedre kjent som koselig småby i 2012 enn i 2008 Adrenalinaktivitetene bedre kjent i 2012

Resultater Danmark

Hvor godt, eller dårlig vil du si at du kjenner den norske byen Lillehammer? Dårlig, men signifikant forbedring siden 2008. Gj.snitt 2008: 1,82. 2012: 2.01

Danmark hjulpet Grunnlag for diskusjon: Vet ikke gruppen er vesentlig større for de fleste forhold. Hva kan dette skyldes?

Oppsummering Danmark Kjennskapen generelt noe bedre i 2012 mot 2008. (Gj.snitt 2008: 1,77. 2012: 1,97) Gruppen «Vet ikke» vesentlig større i 2012 enn i 2008 Ol fortsatt faktoren som er mest kjent Som alpindestinasjon er Lillehammer bedre kjent i 2012 enn i 2008 Vi er blitt mindre kjent for våre store sportsarrangementer

Sverige

Hur väl skulle du säga att du känner till den norska staden Lillehammer? Prosent Noe økt kunnskap generelt: 2008: 1,86. 2012 1,93 (sign)

Sverige hjulpet

Oppsummering Sverige Kjennskapen generelt noe bedre i 2012 mot 2008. (Gj.snitt 2008: 1,86. 2012: 1,93) Gruppen «Vet ikke» vesentlig større i 2012 enn i 2008 Ol fortsatt faktoren som er mest kjent De store idrettsanleggene vesentlig mindre kjent i 2012 Som alpindestinasjon er vi litt mindre kjent Store sportsarrangement er litt mer kjent i 2012 (Kjent i stor grad)

Tyskland

Kjennskap til Norge

Tyskland hjulpet

Oppsummering Tyskland Generelt sett er Lillehammer mer kjent i 2012 enn i 2008 OL også her mest kjent. Dog en liten tilbakegang Som alpindestinasjon: Større «vet ikke»-gruppe, men fler som har stor kjennskap Det samme gjelder Maihaugen Som i Sverige og Danmark. «Vet ikke»-gruppen er relativt sett større enn i 2008

Et par sammenligninger

Stor kjennskap – en sammenligning

«Vet ikke»: En sammenligning

Konklusjoner OL fortsatt mest kjent i alle land «Vet ikke» vokst til dels sterkt i Danmark og Sverige Resultatene her bør sammenfattes med markedsføringsinnsatsen i de respektive land Kanskje på tide å endre kategorier? Kanskje på tide å endre analysemodell? Rapport følger før påske