Lillehammer 2016 og miljø 8.april Magne Vikøren Chief of Communications and PR
Youth Olympic Games – IOCs nye storsatsing Bringe OL tilbake til røttene Aktualisere OL for en ny generasjon Sport, kultur og utdanning på OL-programmet Lillehammer 2016 starta i september’12
#Lillehammer2016 12.000 akkrediterte 1100 deltakere: 15 – 18 år 10 dager i deltakerlandsbyen
Av – for - med unge Idrett Kultur Læring Før Under Etter
Noe helt annet – men likevel likt Lillehammer 1994 Lillehammer 2016 Budsjett + 7,3 mrd (1994) ~0,5 mrd (2010) Ny infrastruktur Arenaer, vei, bane +++ Deltagerlandsby Deltagere ~1700 ~1100 Grener 7 7 Øvelser 61 ~65 Tilskuere Enorm folkefest 120.000 (Innsbruck) TV-tid Direkte i alle kanaler 12 timer direkte (Innsbruck)
Arven fra 94 Lillehammer 94: De første grønne leker Endret det Olympiske Charter Gjenbruk av anlegg – del av YOG-konseptet Store forventninger til YOG: Miljøarbeidet Innhold i kultur- og læringsprogrammet
Miljøarbeid i Ungdoms-OL Masterstudenter fra NTNU Satt i kontakt med lokal, nasjonal og internasjonal ekspertise. Skal utarbeide det som skal bli vår miljøstrategi
Miljøarbeid i Ungdoms-OL Etablere miljøregnskap og forslag til aksjoner for å bedre dette Mulige sertifiseringsordninger Bruk av indikatorer i kommunikasjon Hvordan rapportere og etter hvilke standarder/sertifiseringer
Sentrale spørsmål… Gi en oversikt over aktuelle standarder og rammeverk for større idrettsarrangement Identifisere miljøaspekter for denne type arrangementer sett fra et systemperspektiv Foreslå metoder og systemer for miljøregnskap for større idrettsarrangementer Foreslå miljøstyringssystem for å integrere miljøregnskap i de ulike livsløpsfasene i arrangementet Identifisere konkrete tiltak for å kontrollere og redusere miljøeffekter av arrangementet, og kostnader knyttet til dette
Hvor starter vårt avtrykk?
magne.vikoren@lillehammer2016.no