Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvis vi var gjess... Ahh!.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
utnytte ledg rom/medløpspasning
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Brannforebyggende tiltak
Om sikkerhet og brann.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Kapittel 2: Sammensatte system
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Krav til modellflybevis

Medevac Fra skip. Overføring av syke og skadete til ambulansehelikopter  Forberedelse/planlegging  Pasientens sikkerhet  Overvåkning  Relevante opplysninger.
Intelle SMS Mobile Link
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
Ironman Testbatteriet
Norsk Schäferhund Klub HBU 2009
Plassering i NGTFs trenerutdannelse
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Database på forhånd Riktig løype på alle klasser? Riktig løype på alle løpere? KLASSE/OppdaterLøypenr, FARLIG i stafett. Gaflinger lagt inn. STAFETT/Stafett/SkrivUt/StartlisteMedLøype.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
RC-remote control / radio control – hva er fjernstyring Radio control (ofte forkortet til R/C eller RC) er bruken av radiosignaler til å styre / kontrollere.
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Ledermøte 2008 Flysikkerhet Motorflyseksjonen. Handlingsplan 2008 Klubb PFT GAP-samlinger Omsette aksjoner fra skolesjefseminaret –Luftromskrenkelser.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
Alarmfasen ved skredulykke
Pilot i Luftforsvaret.
tall mat.
HURTIGHET TJENSVOLL FK JENTER
Utdanningsvalg 10.klasse
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Velkommen til Newtonrommet!. Tema Energi og miljø Fornybar energi Økologi Robotstyring.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
RORMANN Opplæring.
Kraft og bevegelse Kap 9.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Teori til A-beviset Til instruktøren: Husk å ta med: Et fly LiPo lader
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Side 1 av 6 PFLY 1 PFLY kortet. Side 2 av 6 PFLY 2 Krav til mikroflypiloter som søker om PFLY Flytelefonistsertifikat. Kandidaten skal inneha gyldig Flytelefonistsertifikat.
Velkommen til Newtonrommet
Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018
Velkommen til Newton-rommet
Utskrift av presentasjonen:

Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Formål •Formålet med opplæringen er å oppmuntre modellflygere til å nå et gitt nivå med hensyn til flygeferdighet og kunnskap om sikkerhet og korrekt oppførsel på modellflyplassen •Ved et slik strukturert opplæringsprogram vil vi øke forståelsen for modellflyging som en krevende sport og medvirke til økt aksept for vår rett til å utøve denne •Skal gjennomføres som en klubbaktivitet bestående av en teoretisk og praktisk opplæring Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Innledning •Praktisk trening utføres av den lokale klubben •Utstrakt simulatortrening kan og vil korte ned læretiden – dette er nesten et must når det gjelder helikopter •Eleven bør / må regne med å stille med eget helikopter ved opplæring Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Teoretiske krav til A-beviset - Helikopter •Lover og regler for modellflyging •Enkel aerodynamikk –Hvorfor flyr helikopteret og hvorfor flyr det ikke! •Helikopterets oppbygging –Hvilke deler av helikopteret heter hva –Montering av motor, overføringer og oppsett av radio –Hoved- og halerotor; funksjon •Flyging, de grunnleggende regler for avgang, hovring, flyging og landing •Simulatortrening!! Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Krav til A-beviset •Pre-flight sjekk; sjekke modellens generelle tilstand –Alle overføringer er hele og sitter fast –Alle rotorblader (hoved / hale) er hele og uten tegn til skader –Servoer sitter fast og kabler er ordentlig plugget inn i mottaker –Mottakerbatteri er ladet tilstrekkelig (VoltSpy er en billig forsikring) Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Krav til A-beviset •Før flyging skal piloten; –Hente frekvensklype –Skru på sender, trekke ut senderantenne –Skru på mottaker –Foreta rekkeviddesjekk –At alle ror går riktig vei Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Før motoren startes skal piloten •Igjen sjekke at alle rotorblader (hoved / hale) er hele og uten tegn til skader •At ingen gjenstander befinner seg slik at de kan ta bort i rotorene •At ingen tilskuere befinner seg foran eller ved siden av helikopteret •At flyet er tilstrekkelig sikret mot å bevege seg •At throttlestick står på tomgang Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Når motoren er startet skal piloten •Holde fast rotor slik at denne ikke roterer •Sikre seg at motoren går pålitelig •Teste at radioen virker like bra med motor på full gass •Få helikopteret båret ut på modellflystripen Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Før flyging skal piloten •Informere andre flygere om planlagt avgang •At ingen har motforestillinger mot at piloten flyr •At ikke maksimalt antall fly / helikoptre allerede er i luften (KMFK = 3) •Stå samlet med de andre flygerne slik at kommunikasjonen blir enklere Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Flyging •Piloten skal gjennomføre følgende program i løpet av én flyging: a. Ta av og hovre mot vinden over overgangsplassen. Hovringen skal være i øyehøyde, og vare i minimum 15 sekunder b. Skli helikopteret sakte omtrent 5 meter sideveis, fri retning, stoppe og hovre en kort stund c. Hovre helikopteret sakte motsatt vei slik at det kommer tilbake over avgangsplassen, stoppe og hovre en kort stund Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Flyging, forts. d. Fly sakte forover omtrent 5 meter, stoppe og hovre en kort stund e. Fly sakte bakover til utgangspunktet, stoppe og hovre en kort stund f. Lande helikopteret g. Ta av igjen og hovre en kort stund mot vinden over avgangsplassen, snu sideveis valgfri retning og fly to ”lazy eights”, hver ca. 30 meter. Helikopteret skal passere sideveis foran piloten h. Stoppe helikopteret over avgangsplassen og lande i. Stoppe motor, vente til rotor har stanset og fjerne modell og utstyr fra landingsbanen Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Post-flight sjekk •Etter flyging skal piloten –Slå av mottaker –Slå av sender –Slå ned antennen (ikke 2,4 gHz) –Avlevere frekvensklype dersom det er siste flytur for dagen Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen

Teoretisk sjekk Dersom en del av det utførte programmet avviker fra godkjent oppførsel kan eksaminatoren velge å komplettere prøven med inntil 5 spørsmål fra sikkerhetsbestemmelsene og / eller de lokale flyplassbestemmelsene. Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen