Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018
Norsk Bridgeforbund Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018

2 Skjermer Har alle spilt turneringer med skjermer?
Reglementet er endret noe de siste årene Årsaken er: (Start på 2:30) Dere finner oppdatert skjermreglement på bridge.no Mye av det vi kommer til å gå igjennom kan virke formalistisk og stivt – se an motstanderen.

3 Betjening av skjermer I
Nord har ansvaret for å legge spillet i trauet. (ikke viktig) Meldinger: Den første meldingen skal legges inntil venstre kant i trauet Videre meldinger skal legges overlappende og jevnt Alle meldinger skal legges inntil ytterkant av trauet Dette er nytt basert på Piekarek og Smirnov. Skyving av trauet: Kan bare gjøres av Nord eller Syd. ALDRI gjør det som ØV, selv ikke om motparten «sover». Vekk de heller opp  Sitter du Nord eller Syd er det hensiktsmessig at du varierer tempoet ved sending av trauet Tegn et meldetrau på flipoveren Bør man tilkalle TL om motparten ikke er millimeterpresise?

4 Betjening av skjermer II
Meldingene er ferdig Bare spillefører eller blindemann har lov til å fjerne trauet og legge mappen på bordet (Fischer-regelen) Åpningsutspillet gjøres med luken igjen, og bare spillefører eller blindemann har lov til å be om at luken åpnes eller åpne denne. (Tidligere var det Vests ansvar) Kortenes plassering på bordet: Det er nå bare lov til å legge alle kort på bordet i samme retning, vertikalt eller horisontal. (Fantunes-regelen). Kortregelen gjelder også nå uten skjermer.

5 Betjening av skjermer III
Alerteringer Skal optimalt sett gjøres ved å legge alertkortet oppå meldingen som alerteres, som motstanderen fjerner. Det er ditt ansvar at motparten har fått med seg alerten! Du skal alertere både dine og makkers meldinger. Forklaringer Skal være SKRIFTLIG! Både spørsmål og svar Mange eksempler på både misforståelser ved muntlig kommunikasjon, og nok også «juks». Skriftlig = bevis om det blir styr Om motparten begynner å svare muntlig -> gi han/hun pennen!

6 Noen lover(§) -> skjerm
Normale lover gjelder som oftest, men det er noen unntak Bruk TL – husk at utlendingene gjerne gjør det! Det er ikke lov å sende «ulovlige» meldinger over – gjør du det mister du ofte retten til korreksjon. Åpningsutspill utenfor tur Trekkes tilbake om ikke luken er åpnet Åpner du luken som spillefører mister du retten til korreksjon

7 Noen lover(§) -> skjerm
Motparten bruker tid under meldingsforløpet Spilleren som selv bruker tid har lov til å påpeke det. Men du på samme side som spilleren SKAL ikke gjøre det. Det er din makkers «plikt» til å gjøre oppmerksom på det. Om skjermkameraten er enig kan man tilkalle TL først ved skade. Men få det skriftlig! (30 sec delay? -> Yes) Om du roper på din skjermkamerats tidsbruk vil TL ofte dømme at tidsbruken ikke er lagt merke til på andre siden av skjermen – du stiller veldig mye svakere! Husk at rundt 15 sekunder total tid ikke regnes som brudd i tempo, særlig om: Man ikke har variert tempoet på sending av trauet.

8 Problemstilling Du sitter Nord og motparten melder som følgende: Øst Vest 1♥ 2NT (Stenberg) 3♣ (tar ca 1o sek) 3 ♥ (sleminvitt) 4♥ (i samme sekund som trauet kommer over) Øst har variert tempoet, og det er klart at han «vil slå av» sleminvitten. Er det noe vi kan gjøre? JA! Skjermreglementet sier vi skal variere tempoet, her holder vi igjen skjermen i ca 10 sekunder!

9 Problemstilling 2 Denne gangen sitter vi Øst og har samme scenario som i stad: Nord Syd 1♥ 2NT (Stenberg) 3♣ (tar ca 1o sek) 3 ♥ (sleminvitt) 4♥ (i samme sekund som trauet kommer over) Nord har variert tempoet, og det er klart at han «vil slå av» sleminvitten. Er det noe vi kan gjøre? Ja, men denne gangen styrer ikke vi trauet. Men vi bare tar opp passlappen fra boksen og holder den i luften i 10 sekunder.

10 Problemstilling 3 Denne gangen melder du og makker: Nord Syd
1♥ 2NT (Stenberg) 4♣ (renons) 4♦ (cuebid. Du vet du skal i slem, men 4 ♥ (etter 2 minutter) ønsker at makker bruker BW) Makker har altså tenkt så lenge at du åpenbart har urettmessig informasjon (UI) om at han hadde lyst til å melde videre. Du melder videre og kommer i 6 hjerter som står på en kutt. Motparten roper på turneringsleder og sier du meldte videre fordi makker tenkte før 4 ♥. Kunne dette vært unngått? Ja! Du vet i slike meldingsforløp at dette kan skje. Skriv på en lapp i det du melder 4 ♦ at du har tenkt til å melde videre! (Jeg plukker ofte opp 6 ♥ fra boksen og vifter med den, men da har du ikke bevis!!)


Laste ned ppt "Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google