”ICF indikatorsett” Et sett av indikatorkategorier fra ICF for rapportering til sentrale myndigheter (presentasjon basert på presentasjon på den 5. nordisk-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Mentale rom en liten innføring i teorien
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Vurdering for læring.
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Politiske føringer Bolig, utdanning og arbeid Aktivitet og deltakelse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Utvikling av primærkodeverk for psykiatri, rusbehandling og rehabilitering
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
ICF Om klassifiasjonens struktur og noen anvendelsesproblemer
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Veiledning av studenter
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Funksjonsvurdering og trygd
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
ICF lanseringskonferanse SHdir 29. januar 2004 Bjørn Buan ICF, veien videre.. Bjørn Buan KITH.
Utvikling av prosedyrekodeverk og funksjonskodeverk
Prosedyrekodeverk HRRP 2008 Edgar Glück Prosedyrekoder for bruk innenfor habilitering, rehabilitering, rusbehandling og psykisk helsevern Edgar Glück,
Struktur – multiaksial - 1
9 februar, Hroar Piene, dr.med. konsulent for KITH NCMP- NORSK KLASSIFIKASJON AV MEDISINSKE PROSEDYRER,
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Oppsummering av FOU - prosjekt
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Folkehelse og universell utforming
Ulikheter og variasjoner
Barn som pårørende.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
SNOMED CT Jostein Ven, KITH SNOMED CT som referanseterminologi Jostein Ven, rådgiver, KITH.
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
RRP referansegruppe, 7. desember, 2006 Jostein Ven, seniorrådgiver, KITH.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Samarbeid med familien
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Asperger syndrom og ADHD
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Styremøte 20. juni 2018.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”ICF indikatorsett” Et sett av indikatorkategorier fra ICF for rapportering til sentrale myndigheter (presentasjon basert på presentasjon på den 5. nordisk- baltiske ICF-konferansen 4-5. juni, 2007, Oslo) Jostein Ven Seniorrådgiver

2 Bakgrunn (1) • Et nytt, aktivitetsbasert finansieringssystem skal vurderes for områder innen spesialisthelsetjenesten. • Psykisk helsevern og rusbehandling • Voksenhabilitering • Barnehabilitering • Rehabilitering

3 Bakgrunn (2) • Et slikt system forutsetter en pasientklassfisering: To hovedkomponenter i et slikt system vil være diagnose(kodeverk) og prosedyre/tiltaks(kodeverk). • For de nevnte områder antas det å være nødvendig med et funksjonskodeverk, i tillegg, for å gi et mer komplett bilde av pasienten. • Prosjekt etablert i 2005 for å utvikle kodeverk for prosedyre og funksjon. Funksjonskodeverket skulle baseres på ICF, hvis dette var mulig.

4 Status og planer • Indikatorer er valgt ut, og ulike tilpasninger/avgrensninger er gjort i forhold til ’full’ ICF. Klart for testing høsten 2007 • Basert på en evaluering av testingen må videre planer legges. • Pasientklassifisering skal utvikles basert på en full innføring av kodeverket. (2009?) • Tilpasning til barn (barnehabilitering) er i ferd med å bli utviklet, basert på en foreløpig versjon av barne- og ungdomsversjonen av ICF.

5 Hvordan ble indikatorene valgt ut (1) • Indikatorer skulle være på 5-tegnsnivå, hvor dette var mulig. • Ingen kategorier fra Kroppsstrukturer og ikke mange kategorier fra Kroppsfunksjoner (kun mentale funksjoner); • Dette fordi informasjon av denne typen også kan gjenfinnes i diagnose, og funksjonsnivå for disse kategoriene fra Kroppsstrukturer/funksjoner vil ’manifestere’ seg som problemer med å utføre oppgaver og delta i sosiale sammenhenger. • Bred dekning: Kategorier fra de fleste kapitler i Aktiviteter og deltagelse (livsområder) • Indikatorkategoriene skal være viktige for pasienten, for å klare seg i dagliglivet og i sosial interaksjon. • Disse funksjonene antas også å være viktige for hvor mye ressurser som blir brukt i pasientutredning/behandling.

6 Hvordan ble indikatorene valgt ut (2) • Gradering på en 5-trinns skal må være mulig • Settet må ikke være for stort: så det har vært en prosess for å ’luke ut’ mindre viktige kategorier. • Sletting av mindre viktige kategorier, overlappende kategorier, kategorier som er vanskelige å forstå eller dårlig definerte kategorier. • ! Deltagelsesorientert, men med fokus på aktiviteter

7 Indikatorkategorier – Mentale funksjoner b1263Psykisk stabilitet b1266Selvtillit b1300Energinivå b1340Søvnmengde b1400Opprettholde oppmerksomhet b1641Organisering og planlegging

8 Indikatorkategorier - aktivteter (1) Læring og kunnskapsanvendelse a110Betrakte a115Lytte a166Lese a177Ta beslutninger Allmenne oppgaver og krav a2301Gjennomføre daglige rutiner a2400Mestre forpliktelser Kommunikasjon a3509Samtale

9 Indikatorkategorier – aktivteter (2) Mobilitet a4109Endre grunnleggende kroppsstilling a4209 Forflytte seg (overforflytning, for eksempel sittende på seng til rullestol) a4500Gå kort avstander a4503Gå utenom hindere a4551Klatre og gå i trinn a465Bevege seg omkring ved hjelp av utstyr a4702Bruke offentlige transportmidler a4751Føre motoriserte transportmidler

10 Indikatorkategorier – aktivteter (3) Egenomsorg a5101Vaske hele kroppen a5300Kontrollere vannlatingen a5400Kle på seg a5404Velge passende klær a5701Tå hånd om kosthold og mosjon Hjemmeliv a6200Gjøre innkjøp a6300Tilberede enkle måltider a6402Husrengjøring

11 Indikatorkategorier - deltagelse Mellommenneskelige interaksjoner og relasjoner p7200Danne relasjoner p7202Regulere atferd i interaksjoner Viktige livsområder p839Utdanning p8459 Skaffe seg, beholde og avslutte et arbeidsforhold

12 Miljøfaktorer (1) • e1109 Produkter eller substanser til å spise eller drikke • e1159 Allmenne produkter og teknologi til personlig bruk i dagliglivet • e1209 Produkter og teknologi for personlig mobilitet og transport innen- og utendørs • e1259 Produkter og teknologi for kommunikasjonsformål • e1309 Produkter og teknologi for utdanningsformål • e1359 Produkter og teknologi for sysselsetting • e1409 Produkter og teknologi for kultur, rekreasjon og sport • e1509 Utforming, konstruksjon, produkter og teknologi for bygninger til offentlig bruk • e1559 Produkter og teknologi for utforming og konstruksjon av bygninger til privat bruk • e1609 Produkter og teknologi for landutvikling • e2259 Klima • e2609 Luftkvalitet

13 Miljøfaktorer (2) • e310Nærmeste familie • e320Venner • e340Personer som yter personlig omsorg og hjelp • e5159Tjenester, systemer og strategier for arkitektur og byggevirksomhet • e5209Tjenester, systemer og strategier for planlegging av utendørsområder • e5259Tjenester, systemer og strategier for boligsektoren • e5409Tjenester, systemer og strategier for transport • e5659Tjenester, systemer og strategier for økonomi • e5709Tjenester, systemer og strategier for trygdevesen • e5759Tjenester, systemer og strategier for allmenn sosial omsorg • e5809Tjenester, systemer og strategier for helsevesen • e5859Tjenester, systemer og strategier for utdanning og opplæring • e5909Tjenester, systemer og strategier for arbeid og sysselsetting

14 Tilpasninger og avgrensninger (1) • Ingen kroppsstrukturer • Kun mentale funksjoner fra Kroppsfunksjoner • Kun en modifikator for aktiviteter (utføring uten personlig assistanse) • Generelle retningslinjer for bruk av modifikator for mentale funksjoner og for aktiviteter • Tilpasset modifikator for deltagelseskategorier: Behov for bistand Ikke behov for bistand Ikke anvendbar.6.5.9

15 Tilpasninger og avgrensninger (2) • Tilpasset modifikator for mijøfaktorer: • Ingen eksplisitt/formell kobling av miljøfaktorer til andre kategorier Totalt hemmende Delvis hemmende Verken eller Delvis fremmende Totalt fremmende

16 Slutt Mer informasjon: