Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Ansvar og prosesser i skolen
Røyken vgs Fokus på framtiden
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg2 YF,
Informasjonsplikt og uttalerett
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg1 YF,
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Retten til et godt skolemiljø
Foreldrekontaktenes rolle
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Handlingsplan mot mobbing
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Målet om et samfunn fritt for mobbing
Retten til et godt skolemiljø
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Foreldremøte høst 2016
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Møte i Samarbeidsutvalget Foreldrerådet: Randi Stavrum og Olav Strid Elevråd: Borgar Engtrø Lund, og Ingrid Wikdahl, Lærere: Eli K Jacobsen og.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
SU – Mortenstua skole skoleåret
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Velkommen til Foreldremøte for 8. trinn
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og eit godt samarbeid fører til: «Betre læringsutbyte, betre sjølvregulering, betre trivsel, færre åtferdsproblem,
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Skole/hjem-samarbeid
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Møte for foresatte Vg
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Foreldremøte Tau skole
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.

Skole - heim samarbeid Skal vi lykkes må vi spille hverandre gode! Åpen dialog Tillit til hverandre Tro på at dette skal vi klare sammen.

Hvordan spille på samme lag? Enkelt elev Kontaktlærer Avdelingsleder Rektor Rådmann Elevens skolemiljø Skolemiljøutvalget Foreldrekontaktene Skoleeier/fylkesmannen

Skolemiljøutvalget Skolemiljøutvalget skal medvirke til at skolen, de tilsatte, elevene og foreldrene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø. Skolemiljøutvalget kan uttale seg i alle saker som gjelder skolemiljøet, jf. Kap. 9a i opplæringsloven.

§ 9a-1 Generelle krav ”Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.” Dette er ikke bare ”flaggskipet” – denne bestemmelsen skal brukes aktivt i saksbehandlingen. Det er her vi starter når vi skal avgjøre om skolen har en handlingsplikt og når vi skal avgjøre om skolen skal treffe enkeltvedtak og hva det skal stå i vedtaket. 5

§ 9a-3. Det psykososiale miljøet        Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.        Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.        Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak. Dette er den mest omfangsrike saksbehandlingsregelen. Det vil si at det er her det er mest hjelp å få. Handlingsplikten er beskrevet i andre ledd, og vedtaksplikten er beskrevet i tredje ledd. Et ledd er et avsnitt. 6

Opplæringsloven § 9a 9a-2: det fysiske miljøet 9a-4: Systematisk arbeid for å fremme helse, miljøet, og tryggheten til elevene. (Internkontroll) 9a-5: Elevdeltakelse i skolemiljøarbeidet. 9a-6: Informasjonsplikt og uttalerett SU, SMU, Elevrådet og foreldrerådet 9a-/: Straff Med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder eller begge deler blir den straffa som forsetteleg eller aktlaust bryt krava i dette kapitlet eller i forskrift gitt i medhald av det.

Eksempler på SMU oppgaver Fysiske miljøet: Hvordan skolebygningen og uteområdene på skolen fungerer. Rom. Har vi plass i forhold til antall elever og oppgaver som skal løses. Uteområdet Innbyr de til aktivitet? Trygghet? Lufta i klasserommene Renhold, tenk allergi Trygg skolevei

Psykososiale miljøet Hvordan ansatte og elever oppfører seg mot hverandre. Elevundersøkelsene Sosial trivsel Trivsel med lærerne Mobbing Trivselsundersøkelsene Ordensreglementet Skolens trivselsregler Henstillinger som fører til enkeltvedtak Utsatt for mobbing Ikke finner seg til rette på ny skole Føler at en ikke har det bra i klassen

Samarbeidsutvalget RÅDGIVENDE ORGAN Alle kan melde saker. FAU Elevrådene Sakene må være forberedt og meldes til rektor eller SU leder. Møteplan legges av SU leder og rektor Rektor er sekretær og lager innkalling og referat. Referatene legges ut på hjemmesida. Innkalling og referat pr. mail?

SU= samarbeidsutvalget Politiske representanten har et særlig ansvar for å informere om skolepolitiske saker og bidra til at samarbeidsutvalget kan drøfte saker før de behandles i politiske utvalg eller kommunestyret. Virksomhetsområdets budsjett PC situasjonen Uteområdet Planer for skolebygningen Idrettshallen på Salhus Musikkrommmet ”Gamle” musikkrommet Taket over aulaen

Samarbeidsutvalget Virksomhetsplaner for skolen Skolens mål og visjoner Skolens informasjonsarbeid Hjemmeside Endring av skolekretsgrenser Ordensreglement Trafikksikkerhet Organisering av undervisningen Skolehelsetjenesten Høringsorgan i skolepolitiske spørsmål

Aktuelle saker Skolens utviklingsarbeid Fra anelse til viten Uteskole og friluftsplan/Leirskole Samarbeid skole – heim Nytt musikkrom Renovering av eksisterende musikkrom Læringsmiljøet på skolen Mobbesaker Nytt budsjett Elev PCer

ØKT LÆRINGSTRYKK Mål: Alle elevene utnytter sitt læringspotensiale Engasjerte lærere og assistenter i forhold til elevenes faglige utvikling Elevene kan vurdere seg selv for å bedre sin faglige utvikling. Engasjerte foreldre i forhold til elevenes faglige utvikling Ledelsen resultatoppfølger ansatte i forhold til elevenes faglige utvikling. Skole og heim er avhengige av hverandre for å lykkes i å gi elevene de beste mulighetene for å kunne utnytte sitt læringspotensiale

SALHUS SKOLE Skal vi lykkes må vi jobbe sammen, skole og heim! Ønsker en skole hvor elevene føler trygghet og opplever utvikling og mestring i et inkluderende miljø. ” Ta godt vare på hverandre og si i fra når noe ikke er greit.” Skal vi lykkes må vi jobbe sammen, skole og heim!