HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuell Plan Palliasjon
Advertisements

Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Habiliteringsteamet for barn og voksne
TIDLIG HJEM Borte bra hjemme best.
HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE
Hverdagsrehabilitering
INTENSIV BEHANDLING ETTER
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Helse Sør RHF.
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
Taushetsplikt for frivillige
Helsekontoret for barn og unge
Felles innsats mot mobbing
Rehabilitering – hva kan OUS bidra med?
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Veien videre for den slagrammede
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Visjon: Mestre eget liv uten avhengighet av rusmidler Styret i Rusbehandling Midt-Norge HF TSB innenfor DPS’ene.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Hva kan spesialisthelsetjenesten bidra med?
5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest
Oppfølging i 1.linjetjenesten
Lyder Knudsen Inntakskoordinator
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
LAR Helse Stavanger Gravide i LAR Vårseminar 2016, Bente Sikveland, leder LAR Helse Stavanger.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Introduksjonsdag for nyansatte
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Kommunalstyre for oppvekst Gunnar Toresen og Kari Alværen
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
Presentasjon av Barnehabilitering Helse-Førde
Brukererfaring fra intensiv trening
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Presentasjon av Barnehabilitering Helse-Førde
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

HABU Sørlandet sykehus HIA 27.01.06.

HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter Tilbakemeldingsmøter Tverrfaglig utredning Førstegangssamtale Inntak og planlegging Henvisning 3mnd 6mnd 12mnd HIA 27.01.06.

Et barn blir henvist Lars er en 3 år gammel gutt som foreldrene er svært bekymret for. De beskriver ham som en svært aktiv gutt som holder det gående fra morgen til kveld. De er mest bekymret for hans språkutvikling som plutselig stoppet opp rundt 2 års alderen. Det har blitt mer og mer vanskelig å få kontakt med han. Han hører ikke når vi roper og han vil helst leke for seg selv. I barnehagen blir han ofte sittende ved siden av de andre barna og leke med togbanen, som han kjører fram og tilbake. Av og til kan han bli helt fasinert av rennende vann og når vi prøver å stoppe han blir han helt fra seg av forvilelse. Mor har siden gutten var baby vært bekymret, men har fra helsestasjonen fått beskjed om at det ikke er noe galt. HIA 27.01.06.

Henvisning til HABU Lege må være hoved- eller medhenviser Flest barn/unge henvist gjennom PPT Antall henviste 2005 - 187 Eget henvisningsskjema Henvisning skal være tverrfaglig drøftet Den ”typiske” henvisning – barn med forsinket eller uvanlig utvikling Utfordringer: ”Gode” henvisninger HIA 27.01.06.

Inntak og planlegging IFM – vurderer henvisninger hver uke Rett til helsehjelp – Pasientrettighetsloven §2 Frister: 30 dager / individuell behandlingsfrist Team og saksansvarlig Plan for utredning Utfordringer: Rett til helsehjelp, Ventetid, Gode planer HIA 27.01.06.

Individuelle tverrfaglige team På grunnlag av henvisning og forundersøkelser - et tverrfaglig team Spesialpedagog barnelege barnet familien fysioterapeut Psykolog sosionom Andre faggrupper: ergoterapeut, barnepsykiater, logoped, vernepleier, sykepleier Utfordringer: Tverrfaglighet, Helhet, Felles fokus HIA 27.01.06.

FØRSTEGANGSSAMTALEN Informasjon om HABU Gjennomgang av henvisning Informasjon om barnet Hvor er foreldrene i prosessen Plan for utredning Utfordringer: Tillit, Tydelighet, Forutsigbarhet HIA 27.01.06.

Tverrfaglig utredning Observasjon i nærmiljø Testing og undersøkelser på HABU medisinsk motorisk kognitivt kommunikasjon og språk ADL familiesituasjon sosialt atferd Diagnose / funksjonsvurdering og konklusjon Utfordringer: Helhet, Ressursfokus, Diagnose HIA 27.01.06.

Tilbakemeldingsmøter - rapporter Hensikten med tilbakemeldingsmøter Oppsummere utredningen - konkludere Drøfte og avtale videre tiltak 1.Tilbakemelding foreldre 2.Tilbakemelding foreldre, henviser og lokale instanser Rapport til foreldre, henvisere og aktuelle lokale intanser Utfordringer: ”Sannhetens øyeblikk”, Samarbeid 1. linje HIA 27.01.06.

Oppfølging og tiltak Støttesamtaler Informasjon og veiledning Sorg, tap, sinne, fremtid, mestring Informasjon og veiledning Diagnose, rettigheter, brukerorganisasjoner Veiledning - trening og stimulering Språk og kommunikasjon Intensiv stimulering/trening Atferd og samhandling Tidligstimulering HIA 27.01.06.

Oppfølging og tiltak Tverrfaglige kontroller Down S, Cp, Progredierende lidelser, mv. Medisinske kontroller Epilepsi, Ritalinbehandling, Botox m.v Samarbeid og koordinering Individuell plan Ansvarsgruppe Ressursbasetjenester Kurs Nettverksgrupper Koordinering / henvisning 3.linje Rikshospitalet, Frambu, SSE, m.v Utfordringer: Kapasitet, Kompetanse HIA 27.01.06.