Skadestedsvurderinger og transport ved traumer Litt om norske forhold og organisering
Organisasjonskartet ved ulykker
Fakta om traumer Traumer er hovedårsaken til dødsfall i aldersgruppen 1- 44 år Traumer er den 3. største dødsårsaken i alle aldersgrupper. Mer enn 60 millioner skader oppstår årlig i USA alene. (I Norge rundt 450 000)
Når dør pasientene etter et traume? Hvordan kan akuttmedisinen påvirke dette ? .
Sikkerhet på skadestedet Sørg for sikkerhet for personell og pasienter Trusler kan være: Brann – Trafikk Elektriske ledninger – Våpen Farlig gods – Vær og temperatur Blod og kroppsvæsker Kommer du på flere risikofaktorer?
Situasjonen på skadestedet Hva har egentlig skjedd? Hvilke skademekanismer har vært på ferde og hvilke krefter har vært utløst? Hvor mange skadde? Alder? Behov for ytterligere ressurser? Hvordan skal pasientene transporteres?
Kritisk skadde Ufri eller truet luftvei Utilstrekkelig pust Blødning Sjokk Unormal nevrologisk status De fleste penetrerende skader Amputasjoner eller nesten-amputasjoner Skader i kombinasjon med kompliserende faktorer
Transport Nærmeste egnede sykehus Transportmåte Vurder å hoppe over lokalsykehus for å nå traumesykehus Lokale bestemmelser avgjør destinasjon Transportmåte Bil/båtambulanse Luftambulanse
Hvem som skal til traumesenter Dette avgjøres ut fra: Fysiologiske kriterier Anatomiske kriterier Skademekanisme Kjente sykdomstilstander Forhold deg til lokale bestemmelser
Luftambulanser Ambulansefly Legehelikopter Legebil Ved noen baser Ansvar for region eller fylke Legebil
Problemområder LAT Bemanning Helikoptertype Begrensinger Vær Kapasitet Tjenestetid
Organisering og driftsansvar Helsedepartementet Sosial- og Helsedirektoratet, vil fra 1.1.2004 kun være tilsynsmyndighet. Regionale helseforetak ansvar for hele spesialisthelsetjenesten ”sørge for ansvar” for luftambulansetjenesten ansvar kontraktsmessig både for operatør- og helsedelen kan delegere driftsansvar til lokale helseforetaket der luftambulansefartøyet er stasjonert, evt. andre tjenesteytere, NLA (Finnmark) salg av luftambulansetjenester Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS i Bodø Opprettet 1.1.2004 av de fem RHF som ansvarlig selskap med overordnet ansvar for luftambulansetjenesten.
HE-/LA-nettet
Begrensninger / farer i operasjonen Mørke kombinert med regn- / snøbyger / tåke / lavt skydekke. Ekstreme vindforhold / turbulens i fjellområder. Høyspentlinjer, fjordspenn, taubaner, radio- / mobiltelefon-master. Også lavspentlinjer, løpestrenger på landingsplass. Operasjon i skyer, vinterstid, ved isingsforhold. Begrenset ytelser i store høyder (1000 meter) og høye temperaturer.(+20°C) Faste landingsplasser i en kommune, styrker sikkerheten for helikopter og mannskap betraktelig.
Spesialpersonell Redningsdykker Alpine redningsgrupper Norske Redningshunder Skredgrupper
Oppgaver for helikopteret Akuttoppdrag i forbindelse med ulykker og alvorlige sykdom. Overføringer av pasienter til høyere behandlingsinstans. Transport av premature (transport-kuvøse). Transport av medisinsk-spesialteam (kirurger etc.). Transport av pasienter med dykkersyke til Håkonsvern (Bergen) Fjellredning. Uthenting i redningstau (30 - 150 m). Vann-/ sjøredning med dykker. Søk etter savnede personer.