7 og 8 september 2010 Bård Skage, Helse Midt-Norge RHF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Kontraktsoppfølging mv.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Tradebroker reiseseminar okt
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Hvordan gjør vi anskaffelser til UiT?
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Innovative offentlige anskaffelser
Helseforetakenes Innkjøpsservice AS HINAS Hvorfor er det et økende antall rettsaker mot offentlig oppdragsgiver når kvaliteten på prosessene bedres Havet.
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
MTF Landsmøte Røros 19. mars 2012
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Trond Sommer1 Offentlige anskaffelser Glåmdalsregionen.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Helseforetakenes Innkjøpsservice AS
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Signe Louise Berthelsen
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Leverandørseminar Innkjøpsreglement Lov og Forskrift Ivar Larsen
Governmental Social Responsibility Fafo Østforum 3.mars 2005 Regelverket for offentlige anskaffelser Status, erfaringer, utfordringer.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
BHM og nasjonale innkjøp - status og veien videre
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
FSTL Forum for Sykehusenes tekniske ledelse Drammen 30.5 – Bente Gustavson Innkjøpssjef, Vestre Viken HF.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Vil du selge til det offentlige? Næringslivsseminar Leknes 15. februar 2011 Velkommen. Presentasjon av programmet Villy Angelsen, økonomisjef.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Velkommen til tilbudskonferanse Digitale læremidler.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Noen refleksjoner og innspill
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Erfaringer med bruk av NS 8435
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Offentlige anskaffelser
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

7 og 8 september 2010 Bård Skage, Helse Midt-Norge RHF Hva styrer innkjøp av reisetjenester? Innkjøp av reisetjenester i helseforetakene 7 og 8 september 2010 Bård Skage, Helse Midt-Norge RHF

Innhold: Helseforetakenes Innkjøpservice AS (HINAS) Helse-Norge Helseforetakenes Innkjøpservice AS (HINAS) Offentlige innkjøp - og forskjellig fra privat næringsliv? Reiseinnkjøp – avtaler, ledelse og bruk – og hva er viktig? Oppsummering

HINAS: Aksjeselskap eid av de fire regionale helseforetakene Styre med sju medlemmer Nasjonal nettverksgruppe for innkjøp i helseforetakene (NNI) 17 heltidsansatte pr. september 2010 Nasjonal kompetanseenhet for innkjøp i helseforetakene opprettes Årlig avtaleportefølje: ca. 2,3 mrd. NOK fordelt på 28 avtaleområder Finansiering: 1 % av omsatt verdi ekskl. mva. fra leverandørene De største avtaleområdene er: Innleie av helsepersonell Reisetjenester IKT-utstyr Utstyr til invasiv kardiologi Kontor- og datarekvisita Medisinske og tekniske gasser Telefonitjenester 5

Offentlige innkjøp EØS-avtalen og de fire frihetene. Regelverket om offentlige anskaffelser: Egen lov og forskrift; siste revisjon fra 01.01.2007. Formålet med regelverket er at det skal bidra til økt verdiskapning i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet og likebehandling. Regelverket skal også bidra til at det offentlige opptrer med stor integritet, slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte.

Anskaffelsesprosessen

Grunnleggende krav: Konkurranse Forutberegnelighet Gjennomsiktighet Etterprøvbarhet Proporsjonalitetsprinsippet Livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser God forretningsskikk Høy forretningsetisk standard og saksbehandling Objektivitet og lik behandling av leverandørene       

Spesielle forhold: Anbud eller forhandlinger? Forhandlinger Få prosedyreregler Minimum tre tilbydere (leverandører) Lik informasjon => Kan ikke bli enig over bordet! Rammeavtaler Minimum tre leverandører Prioritering mellom leverandørene Maksimal varighet på fire år       

Reiseinnkjøp - avtaler: Reisebyrå Flyreiser Hotell – overnatting og møterom Leiebil Tog Båt Betalings-/kredittkort og reisekonto Drosje/turvogn/Helsebuss       

Reisebyråtjenester

Flyreiser

Nye hotellavtaler fra 1.3.2010 Choice Hotels Scandinavia Rica Hotels Thon Hotels/First Hotels Rezidor Hotels Norway Scandic Hotels

Leiebil Tog Båt

Betalings-/kredittkort og reisekonto (1)

Betalings-/kredittkort og reisekonto (2) Tjenestekonsesjonskontrakt(?) Book Now Pay Later – implementere Issued By Eurocard - vurdere

Avtaler – hva er viktig for oss? Tildelingskriterier: Fly: Pris 80%, Kvalitet 20 % Hotell: Pris 60 %, Kvalitet 25 %, Miljø 15 % Reisebyrå: Pris 50 %, Kvalitet 50 % Leiebil: Pris 40 %, Kvalitet 60 %

Reiseinnkjøp - ledelse: Nasjonal reisepolicy – må utarbeides, forankres, kommuniseres og følges opp. I tillegg er det behov for regionale/lokale retningslinjer for hele ”reiseverdikjeden”. Reiseavtaler må ”eies” av andre enn innkjøpsfunksjonen. Reiseportal/online-bestilling – må tas i bruk i større grad + rapportering + ”skrus til”? Betalings-/kredittkort – standardiserte og nye løsninger.

Reiseinnkjøp - bruk: For den enkelte reisende: Bestilling Betalings-/kredittkort Online-bestilling Bestill så tidlig som mulig Velg billigste billett innenfor et visst tidsrom Under reisen Ombooking bør unngås Etter reisen Reiseregning / elektroniske løsninger Avvik fra policy skal dokumenteres med årsak Oppfølging fra ledelsen

Avtalelojalitet Viktig for leverandørene – og for oss. Statistikken viser at prioriteringen fungerer, men kanskje ikke godt nok for alle avtaler. Hotellavtalene: Med ”hensiktsmessig” mener oppdragsgiver nærhet til arbeidssted og møtested. Reisebyrå: ”Da HINAS-avtalen vår begynte, var vi meget spente på om det oppgitte volum ville komme til oss. Dere har levert dette volumet og faktisk litt til. Det er ikke mange offentlige bedrifter/organisasjoner som kan vise til det samme.” I framtida vil det være nødvendig med høy avtalelojalitet. Flyselskaper, hoteller, leiebilselskaper og reisebyråer vil kreve en høy lojalitet til de prisene og betingelser som tilbys. Dette vil kreve bedre måle-/rapporteringssystemer og oppfølging – både av den enkelte ansatte og av ledelsen.

Oppsummering (1): Helse-Norge er en betydelig innkjøper. HINAS er vår nasjonale innkjøps- og kompetanseenhet og har lykkes med å etablere samarbeid mellom helseregionene. HINAS har oppnådd store gevinster gjennom samordning av innkjøpene (eksempelvis utstyr til invasiv kardiologi, insulinpumper og forbruksmateriell, plasmaderiverte legemidler). Dette har også medført større oppmerksomhet på etiske prinsipper/konkurranse innenfor disse områdene. Offentlige innkjøp er kanskje ikke så veldig forskjellig fra privat næringsliv (?), men må forholde seg til strenge grunnprinsipper og prosedyreregler. 22

Oppsummering (2): Helseforetakene er store og stabile kjøpere av reisetjenester. Det er etablert gode nasjonale innkjøpsordninger (”sourcing”) for reiseavtalene i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Ved valg av tilbud vil pris fortsatt være viktig(st)  Ledelsens oppfølging av ansattes lojalitet til og praktisering av avtalene er utfordring. Spørsmål? TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! Bård Skage, bard.skage@helse-midt.no, +4795031379 23