Hauge-Partner Presentasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VERDIGHETSPRINSIPPER
Advertisements

Effekter av religiøse holdninger på lønnsomhet, etisk bevissthet og rekruttering i små mikrokredittforetak Professor Magne Supphellen.
Diakonhjemmet Sykehus
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
eksempler på HMS-faktorer:
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Folkehelsearbeid i Nav
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Eierskap og Eierstyring.
Velkommen til Haugekonferansen 22. november 2010 Thon Hotel Vettre, Asker.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
"God bagasje på livets reise."
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Planlegge og prioritere tiltak
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Strategi- og aktivitetsplan
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Visjon, virksomhetside og verdier
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Asker - mulighetenes kommune
Kapittel 1 SAMSPILL.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Hauge-Partner Presentasjon

Utgansgspunkt: Hans Nielsen Hauge – (ca. 1800-tallet) som Norges 1 Utgansgspunkt: Hans Nielsen Hauge – (ca.1800-tallet) som Norges 1. moderne konsernsjef? Etablerte ca. 30 virksomheter - nettverk: Grøndal & Co (boktrykker), Handelshus i Bergen, handelsskuter opp kysten, Bjølsen Mølle (Oslo) og Solberg Spinnerier (Drammen-1990), teko Vestlandet Hauges Virksomhetside (forretningside): ”å produsere varer samfunnet trengte” ”Mit Kaldsbrev er at tiene Gud og min næste” unik kombinasjonen av økonomi og etikk Hauge ”spilte” mange roller samtidig: handelsmann, bedriftsleder, gründer, medmenneske, åndelig veileder, leder, osv.

Ønsket situasjon Hovedfokus: Effektiv og lønnsom verdiskapning – tuftet på etisk grunnlag.

Hauge-Partner: Hovedmål: Å bedre virksomhetens kompetanse og evne til håndtere problemstillinger som berører fellesskap, likeverd, lønnsomhet og ledelse. via en helhetlig tenking som fremmer samhandling og omtanke, anerkjennelse, arbeidsmoral og omdømme

Hauge-Partner: Delmål (til info): redusere sykefravær økt trivsel og bedre den enkeltes arbeidsforhold gi merverdi ved å bedre omdømmet og lønnsomheten bedre virksomhetens evner til smidig og minst mulig smertefri omstilling å kunne gjøre rede for og stå for bedriftens samfunnsansvar å bruke Hauge-verdiene til å inspirere HMS-arbeidet å forebygge samt anvise veier for løsning av konflikter å formulere en virksomhetside i tråd med Hauge-prinsippene – i tillegg til en event. gjeldende virksomhets- eller forretningside

Hauge-Partner (1): for små og mellomstore private og off. virksomheter - er en virksomhet eller bedrift som aktivt vil arbeide med fokus på etikk og verdier. - er en virksomhet som lar seg inspirere av Hauges etikk, verdier, holdninger og praksis - aktualisert i dagens samfunn;

Hauge-Partner (2): - inngår en forpliktende avtale om å arbeide med etisk kompetanseutvikling og utvikling av egen bedriftskultur - etter inspirasjon fra HNHs ideer. - gjennomgår en tilpasset ”HP-virksomhetsanalyse” og en prosess under ekstern veiledning fra HI.

Hauge-Partner: Oversikt HP-prosess 1.trinn Varighet: 2-6 mndr. 1. Møte: Presentasjon Maks 2 t. To grupper: 1 fra ledelsen (eierne) - 1 fra medarbeiderne Innledninger om Hauge og verdier som bør styre oss 2. Møte:Virksomhetsanalyse (HP-sjekk – ca.2t) jfr. Kulturanalyse Tilstandsrapport utarbeides. 3.Møte: Dialog - Oppfølging (ca. 1-2 t) Ledelsen – HI: Oppsummering og beslutning om tiltak. Tiltaksprogram – oppfølging. Videre Arbeid 1: Hauge-Partner Forum Videre Arbeid 2: Vurdere HP 2.trinn.

Hauge-Partner: Hovedverdier 1.Fellesskap og samhandling 2.Likeverd og anerkjennelse 3.Profitt og forvaltning 4.Arbeid og ledelse

Hauge-Partner: Oversikt Verdi-indikatorer 1 1.Verdi-tema: Fellesskap – samhandling Indikatorer: Samarbeid (a) og tjenestevillighet (b) Hjelpsomhet (a) og omtanke (b) (Støtte og bistå kollegaer i løpende arbeid) Solidaritet Inkluderende fellesskap: Fremelske et godt sosialt miljø (a) – og glede (b). 2. Verdi-tema: Likeverd og anerkjennelse Respekt for enkeltmennesket. Ydmykhet overfor kollegaer. Alle menneskers likeverd: Omsorg for alle relevante interessenter (”stakeholders”) a. alle interessenter: Kunder, medarbeidere, underleverandører.. b. alle typer mennesker: funksjonshemmede, eldre, minoriteter ... Rettferdighet (a) og anerkjennelse (b) Åpenhet i organisasjonen

Hauge-Partner: Oversikt Verdi-indikatorer 2 3. Verdi-tema: Profitt og forvaltning Indikatorer: Fremelske enkeltmenneskets talenter og kreativitet Kompetent og langsiktig forvaltning av menneskelige ressurser Kompetent og langsiktig forvaltning av økonomiske ressurser (tjene penger; langsiktig profitt) Bevisst på virksomhetens samfunnsansvar Forvalte skaperverket Nøysomhet Grådighet (Negativ) 4. Verdi-tema: Arbeid og ledelse Nærhet og omsorg og kjærlighet (=utgjør ”limet”) Det gode eksempelets betydning Enkeltindividets retter (a) og plikter (b) Effektiv organisering (a) og koordinering (b). Gitt: andre verdier her tilfredsstilles. Tjenende lederskap (a) og positiv oppfølging (b) Organisering av arbeid for å internalisere Haugeverdier (prosesser; ritualer) Maktmissbruk (a) – og hovmod (b) (Negativt)

Eks. Virksomhetsanalysen: Verdi-indikatorer 1.Fellesskap og samhandling - Verdi-indikator: Samarbeid og tjenestevillighet Påstand: Vi samarbeider godt internt i staben (?) 2.Likeverd og anerkjennelse Verdi-indikator: Respekt, Ydmykhet, likeverd 3.Profitt og forvaltning - Verdi-indikator: Talent, kreativitet, tjene penger 4.Arbeid og ledelse - Verdi-indikator: Tjenende lederskap; effektiv organisering; Nærhet, omsorg og kjærlighet