Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010
NAV, Side 2 Etablering av NAV-kontor 456 kontorer etablert på tid og budsjett – Kommunen: ett kontor – Arbeids- og velferdsetaten: Tre kontorer hver uke i tre år Tydelig plandokument med milepeler for etablering – Kontorene har levd opp til dette Pragmatisk holdning fra kommune og statsetat – Tjenesteinnhold – Ledelse Motiverte medarbeider
NAV, Side 3 Oppfølging av bruker i retning av arbeid Felles lovgrunnlag, metodikk, arbeidsmåter og kompetansebygging ift oppfølging av bruker mot arbeid Kvalifiseringsprogrammet Håndtering av nedgangskonjunktur Oppfølging av sykemeldte Redusert oppgavespenn på statssiden
NAV, Side 4 Nye trygderegelverk - pensjon og AAP Planlegging Løpende dialog med departement ift regelverk og lignende Prosjektorganiser, men sikr at prosjektet har driftsperspektivet Kompetanse til medarbeidere, styring og arbeidsprosesser til ledere Fokus på risiko, bruk fantasien
NAV, Side 5 Hvordan kan vi lykkes Planlegg – Lang utredningsperiode – moden reform – Pilotering av kontorer – Milepælsplan for etablering av kontorer – Kommunen: ett kontor – Arbeids- og velferdsetaten: Tre kontorer hver uke i tre år Lære av pilotering – Flytte oppgaver ut av kontor – Forvaltningsenhet – Helserefusjon, pasienttransport Formålsrettet pragmatisme – Kommunalt innhold i kontor – Leder 1-2, statlig-kommunal Ha kontroll på parallelle reformer, nye initiativ – ja til de som trekker i riktig retning, men unngå overbelastning – Kvalifiseringsprogrammet – Oppfølging sykemeldte – Pensjon – Helsetjenester og pasienttransport ut – §14a arbeidsevnevurdring – AAP Åpen, ærlig og hyppig dialog – Internt – Samarbeidspartnere – Offentlighet Lær underveis og juster kurs/tempo – Myndig NAV-kontor – Telefoni Styring Organisering Ledelse Arbeidsprosesser Kompetanse Ikt Medarbeiderskap