Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Advertisements

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Risikostyring i staten
IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011
To år inn i NAV-reformen
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Inkluderende arbeidsliv – fra ord til handling HMS-konferansen 2010, Lederne,
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
NAV vs. samhandlingsreformen Bjørn Gudbjørgsrud,
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Handlingsplan strategisk HR
Hvordan jobbe godt med IA!
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Arbeids- og velferdsetaten Arbeids- og velferdsdirektoratet Spesialenhetene Organisasjonskart fra NAV.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Organisering av NAV Lier
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Korpen Barnehage. Korpen barnehage 4 avdelinger, 2 avd. 1-3 år og 2 avd. 3-5 år Åpent i fra – plasser på småbarns avd. og 20 på de store.
Anette Jacobsen Prosjektleder Statens Pensjonskasse
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
ETABLERING NAV Tromsø. NAV, Side 2 Etablering – NAVs oppgaver  Informere om regelverket  Dele ut søknader  Veilede i forbindelse med søknader.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Sosialtjenesten i Bergen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Nøklene til handlingsrommet
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Lov, avtaler, veiledere mm
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Nettverksmøte den
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Organisasjonsendringer i HSO
Status i digitaliseringsarbeidet
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Utskrift av presentasjonen:

Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010

NAV, Side 2 Etablering av NAV-kontor  456 kontorer etablert på tid og budsjett – Kommunen: ett kontor – Arbeids- og velferdsetaten: Tre kontorer hver uke i tre år  Tydelig plandokument med milepeler for etablering – Kontorene har levd opp til dette  Pragmatisk holdning fra kommune og statsetat – Tjenesteinnhold – Ledelse  Motiverte medarbeider

NAV, Side 3 Oppfølging av bruker i retning av arbeid  Felles lovgrunnlag, metodikk, arbeidsmåter og kompetansebygging ift oppfølging av bruker mot arbeid  Kvalifiseringsprogrammet  Håndtering av nedgangskonjunktur  Oppfølging av sykemeldte  Redusert oppgavespenn på statssiden

NAV, Side 4 Nye trygderegelverk - pensjon og AAP  Planlegging  Løpende dialog med departement ift regelverk og lignende  Prosjektorganiser, men sikr at prosjektet har driftsperspektivet  Kompetanse til medarbeidere, styring og arbeidsprosesser til ledere  Fokus på risiko, bruk fantasien

NAV, Side 5 Hvordan kan vi lykkes  Planlegg – Lang utredningsperiode – moden reform – Pilotering av kontorer – Milepælsplan for etablering av kontorer – Kommunen: ett kontor – Arbeids- og velferdsetaten: Tre kontorer hver uke i tre år  Lære av pilotering – Flytte oppgaver ut av kontor – Forvaltningsenhet – Helserefusjon, pasienttransport  Formålsrettet pragmatisme – Kommunalt innhold i kontor – Leder 1-2, statlig-kommunal  Ha kontroll på parallelle reformer, nye initiativ – ja til de som trekker i riktig retning, men unngå overbelastning – Kvalifiseringsprogrammet – Oppfølging sykemeldte – Pensjon – Helsetjenester og pasienttransport ut – §14a arbeidsevnevurdring – AAP  Åpen, ærlig og hyppig dialog – Internt – Samarbeidspartnere – Offentlighet  Lær underveis og juster kurs/tempo – Myndig NAV-kontor – Telefoni Styring Organisering Ledelse Arbeidsprosesser Kompetanse Ikt Medarbeiderskap