Verdien av kunnskap som konkurransefortrinn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
The EuroPEER SME Project
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Byggenæringen – på stedet hvil? Professor Torger Reve Rektor, Handelshøyskolen BI Byggevaredagen 2005 Clarion Hotel Royal Christiania,
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
En kunnskapsbasert havfiskenæring
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fra aftenskole til privat universitet. BI 2005 Visjon BI skal være en ledende forskningsbasert handelshøyskole i Europa med livslang læring som grunntanke.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Kartlegging av mobilitet
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Verdien av kunnskap som konkurransefortrinn Professor Torger Reve Rektor, Handelshøyskolen BI Kunnskapstinget BI Ekeberg, 02.09.04

Verdien av kunnskap som konkurransefortrinn Disposisjon Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi Når kunnskap blir eneste konkurransefortrinn Hva skjer med konkurranseevnen når rikdommen overtar? Behov for en offensiv kunnskapspolitikk Torger Reve

Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi Naturressurser og enerettigheter er konkurransefaktorer Herregården er ikonet Industriherren er helten Virkeligheten er preget av ekstern stabilitet Målet er lisensen Torger Reve

Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi 2. INDUSTRIØKONOMI Teknologi og effektivitet er konkurransefaktorer Fabrikken er ikonet Ingeniøren er helten Virkeligheten er preget av intern stabilitet Målet er produktmessig herredømme Torger Reve

Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi 3. TJENESTEØKONOMI Kunderelasjoner og merkenavn er konkurransefaktorer Kjøpesenteret er ikonet Kundebehandleren er helten Virkeligheten er preget av ekstern endring Målet er ”the global brand” Torger Reve

Fra ressursøkonomi til kunnskapsøkonomi Kompetanse og innovasjon er konkurransefaktorer Campusen er ikonet Kunnskapsarbeideren er helten Virkeligheten er preget av intern endring Målet er konseptuelt herredømme Torger Reve

Kunnskap har andre egenskaper enn øvrige produksjonsfaktorer Kunnskapen øker ved læring Kunnskapen øker ved bruk Kunnskapen øker ved deling Torger Reve

Når kunnskap blir eneste konkurransefortrinn: To bedriftseksempler Torger Reve

Handelshøyskolen BI Uavhengig kunnskapsstiftelse etablert for 60 år siden Største utdannings- og kompetanseleverandør til næringslivet i Norge Største handelshøyskole i Europa 400 faglige, 800 høyskoleforelesere, 350 administrative 900 mkr, hvorav 17% statsstøtte (2004) 20.000 studenter, hvorav 10.000 heltid, lik kjønnsfordeling Rangert som nummer 8 i Europa på forskning (Financial Times, 2001), nr. 2 innen finans (2003) Nasjonalt og internasjonalt nettverk med 19 studiesteder Ledende forskningsbasert handelshøyskole i Europa med livslang læring som hovedfokus Torger Reve

Handelshøyskolen BI - Organisering Executive Master Bachelor Utdanning Ph.D Forskning- og fagressurser BI Litauen BI Kina BI Buskerud BI Gjøvik BI Vestfold BI Tromsø BI Stavanger BI Bergen BI Ålesund BI Trondheim BI Agder BI Telemark BI Østfold BI Lillestrøm Torger Reve

Handelshøyskolen BI Torger Reve

Samfunnsrolle BI skal gjennom et nett av studiesteder utvikle og formidle kompetanse som fremmer verdiskaping og innovasjon Torger Reve

Eksempel på en bedrift som lever av innovasjon, kunnskap og markedsorientering Torger Reve

Hva er Lærdals konkurransefortrinn? Kunnskap Kreativitet Kunde- relasjoner Inter- nasjonalt marked Innovasjon + Kommersialisering Torger Reve

Nasjonal konkurranseevne: Tre utviklingsfaser Kunnskapsdrevet vekst Industridrevet vekst Ressursdrevet vekst Ressursøkonomi Industriøkonomi Kunnskapsøkonomi Torger Reve

Nasjonal konkurranseevne trues når rikdommen overtar (’Hollandsk syke’) Kunnskapsdrevet vekst Industridrevet vekst Formuesdrevet nedgang Ressursdrevet vekst Ressursøkonomi Industriøkonomi Kunnskapsøkonomi Finansøkonomi Torger Reve

Dagens norske rikdomsposisjon er ikke bærekraftig Chile Hellas Kina Kilde: Porter, Michael 1999: Global Competitiveness Report USA Sveits Singapore Lavere fremtidig vekst Norge Finland Nederland Sverige Danmark UK Høyere fremtidig vekst Torger Reve

Hvordan skal vi unngå at den formuesdrevne nedgangen setter inn? Redusere kostnadene Øke produktiviteten Øke innovasjonen Øke kunnskapen Øke markedsorienteringen Kunnskap + Kremmerskap Torger Reve

Hvor står Norge i dag kunnskapsmessig? Et høyt allment utdanningsnivå Et utdanningssystem av vekslende kvalitet Et relativt lavt FoU-nivå Et forskningssystem av vekslende kvalitet, men med flere internasjonale spissområder Et næringsliv som investerer relativt lite i kompetanse og FoU Et universitets- og høyskolesystem med betydelig avstand til næringslivet Torger Reve

Innovasjon og kunnskapsutvikling skjer i dynamisk samspill Bedrifter Kunnskaps- miljø Kunder Myndigheter Torger Reve

Hvordan oppnå fortrinn i den globale kunnskapsøkonomien Ha et høyt generelt kunnskapsnivå som gjør en i stand til å bruke all tilgjengelig kunnskap Ha et høyt spesialisert kunnskapsnivå på noen få nøkkelområder, f.eks. innen eksisterende næringsklynger Ha ambisiøse forskningsprogram på nøkkelområder hvor en allerede har relative kunnskapsfortrinn Torger Reve

Nødvendig med en offensiv kunnskapspolitikk Bredde, mangfold og høy kvalitet i utdanningssystemet Tyngde, dybde og høy kvalitet i forskningssystemet Stimulere bedriftene til å øke sin kompetanse og FoU-investeringer Kunnskapsimport og kunnskapsinnvandring Tettere samarbeid mellom næringsliv, utdanning og forskning Torger Reve

Konklusjoner Det finnes bare to måter å konkurrere på: Best på kostnader eller Best på kunnskap Norge ligger dessverre ikke helt fremst som kunnskapsnasjon Norge har ressurser til å utvikle ledende kunnskapsposisjoner på flere områder Norge trenger en mer offensiv kunnskapspolitikk med sterkere satsing på forskning, innovasjon og kommersialisering Torger Reve

… spørsmålet er om vi har virkemidlene og entrepenørskapskulturen? Vi har visjonen Regjeringens innovasjonsvisjon (2004) “Norge skal være et av verdens mest nyskapende land der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter for å utvikle lønnsom virksomhet.” ”På viktige områder skal Norge ligge i tet internasjonalt når det gjelder kunnskap, teknologi og verdiskaping.” … spørsmålet er om vi har virkemidlene og entrepenørskapskulturen? Torger Reve