Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
| metodeoversikt | prosessløyper |
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Lærerprofesjonens etiske plattform
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Cafédialog – elevmedvirkning
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Resonnerende tekst.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Stavanger – , Haugesund – , Hjemmeside : Epost : HVA Treningsleir i kreativitet og nytenkning.
Cafédialog – elevmedvirkning
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Vårsamling mai 2010, First Hotel Ambassadeur, Drammen ASSS-nettverk Barnevernstjenester Tina Skarheim, KS
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Skill DNA Hvis du ønsker å gå fort, gå alene, men ønsker du å gå langt, gå sammen med noen!
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Å bygge sterke hjemme- grupper Å bygge sterke hjemme- grupper.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Hvordan skrive egne dilemma
Arbeidsformer til bruk i dialogen med medlemmene
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Nettverk: Scandic-Easy
Verktøy for å kartlegge holdninger
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser

Fremtidsverksted Teori 11.15-12.00 Praksis 13.00-15.00 Hva er det? Hvorfor? Eksempler fra Drammen kommune Innledning til praktisk økt etter lunsj Praksis 13.00-15.00 Vi prøver ut kreative metoder.

Hva er et fremtidsverksted? Utpekt og synlig prosessleder Tilpassede og strukturerte arbeidsformer Deltakere har interesse, kompetanse og/eller blir berørt av utviklingsarbeidet Bør preges av fri og åpen dialog Kan ta en halvtime eller gå over flere dager

Kjært barn – mange navn! Medvirknings-prosess Helsefremmende prosess Fremtids-verksted ”Workshop” Prosess-arbeid Kreative og involverende metoder

Hvorfor? Helsefremmende Felles viljedannelse Samordning på tvers Fremmer medvirkning og medbestemmelse (maktperspektiv). Gjør utviklingsarbeid mer begripelig, håndterbart og meningsfylt. (Antonovsky – Salutogenese) Felles viljedannelse Sikrer bedre å få frem alle viktige aspekter Samordning på tvers Felles planer Den prosessen som setter mennesker og organisasjoner i stand til å øke kontroll over faktorer som påvirker helsen”.

Forutsetninger Nødvendig og mulig Innenfor realistiske rammer Åpenhet for nye utfall og løsninger Håndterbart konfliktnivå Riktig ”timing” og klar funksjon Avklarte forventninger til deltagernes roller og innsats. Avklarte rammer. Hensiktsmessig deltagersammensetning

Mange ulike metoder Individuell – gruppe – plenum (IGP-metoden) SWOT-analyse Cafe-dialog ”speed-dating” Gap-analyse osv…

Det jeg hører, glemmer jeg. Det jeg ser, husker jeg Det jeg hører, glemmer jeg. Det jeg ser, husker jeg. Det jeg gjør, lærer jeg. (Kinesisk ordtak) Kinesisk ordtak

Åpne- og lukkefase Åpne Lukke Kreativitet! Belyse alle sider Få frem alle gode idèer Lukke Prioritere, velge ut Konkludere, ”lande” TID

Et verksted kan ha mange faser Åpne: Hvilke utfordringer har vi? Lukke: Hvilken er viktigst å jobbe med i dag? Åpne: Hva er årsakene til utfordringen? Lukke: Hvilke kan vi gjøre noe med, er sentrale? Åpne: Hvilke handlingsalternativer har vi? Lukke: Hvilke velger vi å gå for? Lage plan – hvem – hva – når? - og følge opp!

Helsefremmende prosess på et sykehjem Hva er viktig for dere? Prioriterte temaer: Samhandling / miljøregler Positive holdninger Kreativ problemløsning Faglig utvikling Ramme: 5 samlinger, hver på 1 time 15 min.

Tema: Kreativ problemløsning Viktigste utfordring: Det er for lang tid mellom kveldsmat og frokost. Beboere får ikke nok næring. Årsaker: Lav bemanning, gammel vane, kvelds for tidlig, frokost for sent, tidspunkt for levering fra kjøkken, tidspunkt for vakter, arbeidsfordeling Løsninger: Nattevakt tar to kveldsstell, og avlaster kveldsvakter som får bedre tid til kveldsmating. Samarbeid med frivillige? Mer næringsrik kveldsmat. Mulighet for frokost på sengen. Plan skal lages på neste personalmøte, følges opp!

Fremtidsverksted – del 1 Hvem skal være bordvert? Bli enige på bordet! Oppgaver bordvert: Sørge for at alle slipper til ordet, at alle idèer kommer frem. Oppsummere og skrive med STORE BOKSTAVER på flipp-over eller A4 ark Bli sittende ved bordbytte, og oppsummere hva som er sagt til nye dialogpartnere.

Hva er personal/HR sine største utfordringer frem mot 2020? ”Åpnefase” Hva er personal/HR sine største utfordringer frem mot 2020? 3 min individuell brainstorming – alle noter på post it lapper 10 min runde rundt bordet – bordvert oppsummerer og samordner forslag på A4 ark Bordvertene velger ut to utfordringer, som sekretariatet skriver på Flipp-over på veggen. Neste bord tar to nye utfordringer osv..

”Lukkefase” Hvilke av utfordringene mener DU er de viktigste å utforske videre? Alle får utdelt to røde prikker som de kan bruke for å prioritere den eller de største utfordringene. Når prikkene er plasser på flipp-over, kan dere gå til lunsj! Prosess fortsetter etterpå.

Velkommen tilbake! Mål: Lære om kreative og involverende metoder i praksis – OG jobbe med de største utfordringene for vårt fagfelt.

De tre største utfordringene! Rekruttere – hvordan sikre nok og riktig kompetanse i kommunene i 2020? Beholde og utvikle – hvordan beholde og utvikle kompetansen vi har? Lederutvikling – hvordan sikre gode ledere frem mot 2020? Dere skal jobbe med samme utfordring i hele økta, men alle (unntatt bordvertene) skal bytte bord 2 ganger underveis.

Kl 13.05 - 13.25 Hva er våre styrker nå i forhold til aktuell utfordring? 2 min individuell brainstorming, bruk post-it lapper 5 minutter runder rundt bordet, vert oppsummerer Hva er våre svakheter nå i forhold til aktuell utfordring?

Rotering….. Inndeling i 1’ere og 2’ere. (Unntatt bordvert) 1-ere går til samme-tema-bord – med klokka 2-ere går til samme-tema-bord – mot klokka

Kl 13.25 - 13.40 Hvilke muligheter ligger i våre omgivelser eller i fremtiden i forhold til aktuelle utfordring? 2 min individuell brainstorming, bruk post-it lapper 5 minutter runder rundt bordet, vert oppsummerer Hvilke trusler ligger i våre omgivelser eller i fremtiden i forhold til aktuelle utfordring?

Rotering….. 1-ere og 2’ere bytter til det bordet de ikke har sittet ved ennå - innen samme tema.

Kl 13.40 – 14.00 Bordvert oppsummerer først kort styrker, svakheter, muligheter og trusler som har kommet frem ved bordet. Hvilke handlingsalternativer/løsninger har vi i forhold til aktuelle utfordring? 2 min individuell brainstorming, bruk post-it lapper 5 minutter runder rundt bordet, vert oppsummerer på flipp-over

Står dere fast? For å fremme kreativiteten, velg ut et par ”briller” Hva ville en økonom gjort? Hva ville en tillitsvalgt gjort? Hva ville en mellomleder gjort? Hva ville en privat næringsdrivende gjort? Hva ville en prest gjort? Hva ville en 6-åring gjort?

14.05 - 14.20 Pause! Bordvertene henger opp flipp-overarkene med løsningsforslagene, samlet for samme utfordring.

Kl 14.15 – 14.50 Bordvertene presenterer alle løsninger innen hver utfordring. En vert begynner – de to andre supplerer. 7 minutter pr. utfordring!

Oppsummering og avslutning Spørsmål til individuell refleksjon: Hvilke av utfordringene tenker du er størst for din kommune/fylkeskommune? Hvilke av løsningsforslagene vil du ta med deg hjem? Hvilke refleksjoner gjør du deg om bruk av kreative og involverende metoder?