Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Individuell Plan Palliasjon
Litt mer om PRIMTALL.
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Diakonhjemmet Sykehus
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Joachim Bjerkvik
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Morgendagens kompetanse
Målet for kompetansearbeidet er økt kvalitet for brukeren Oslo
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
IPS Molde Individual Placement and Support
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Vi viser deg veien! DROPP - INN konseptet ”Smi mens hjernen er varm” Ungdom er ferskvare og går ut på dato Prosessuelt arbeid med marginalisert ungdom.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Mari Trommald Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Evaluering av Reisverket
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Den faglige styrkingen av sykestuene i Finnmark
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Kick-off Midtre Namdal Samkommne 03
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten (GRUK)

Læringsnettverk – lærende nettverk En metode for å bringe et tjenestesystem gjennom en styrt endringsprosess Individnivå –Felles verdier, mål og metoder Tjenestenivå – felles opplæring Systemnivå –Felles forankringsprosess

7 Læringsnetverk (2000-3) for innføring av lokalbasert CM på tvers av tjenestesystemer 7 Læringsnetverk (2000-3) for innføring av lokalbasert CM på tvers av tjenestesystemer • 36 kommuner og bydeler • 7 Distriktspsykiatriske sentra (DPS) • 311 pasienter med psykisk funksjonshemning som behøvde koordinering av tjenester • 50% psykose, 32% angst/depresjon, 10% personlighetsforstyrrelse, 8 % andre • 311 kommune case managers • Prosjektene varte months Prosjekt rapporter på

Læringsnettverk i et lokalområde DPS LillebyMo Dal Våg TilretteleggereVeiledereKoordinatorer Kommunale Veiledningsgrupper

Arbeidsgang i læringsnettverket Opplærings- seminar Startkonferanse Tre måneders praksis Erfaringsseminar Tre måneders praksis Erfaringsseminar Tre måneders praksis Erfaringsseminar Tre måneders praksis Sluttkonferanse Erfaringssseminar Tre måneders praksis

Pasient- gruppe Tverrfaglig handlingsprogram Handlingsprogram: Bygge relasjoner Kartlegge ressurser og mål Vurdere og prioritere Lage plan Gjennomføre plan Evaluere resultatet

Felles Opplæring i CM i tverrfaglige veiledningsgrupper • 6-8 CMs fra ulike faggrupper og tjenester i kommunen • 1,5 time hver 14.dag i 1 år • Veiledere fra DPS

Shdir, Who Er virkningsfulle Involverer pasientene og gir dem innflytelse Utnytter ressursene på en god måte Ressursene er rettferdig fordelt Er trygge Samordnet og preget av kontinuitet Kvalitet Kvalitet på tjenester når de :

Balanserte systemer for måling av pasientforløp • Klienterfaringer-klientens stemme • Faglig kvalitet- prosessens stemme • Ressursutnyttelse- systemets stemme

Brukermedverknad Støtte og respekt Informasjon til pasient Informasjon til familien Dekning av behov Pasienttilfredshet ved 2 og 10 mndr N=200 Gjennomsnittlig økning i pas.tilfredshet fra 48% til 65% Gjennomsnittlig økning programoppfyllelse fra 42% til 70%

Ressursbruk ved 2 og 10 mndrs oppfølging • Tid brukt sammen med pasient –56 minutter/uke ved 2 mndr (43 – 69 min) –45 minutter/uke ved 10 mndr (39 – 51 min) • Tid til koordinering (tlf, møter, skriving) –59 minutter/uke ved 2 mndr (42 – 77 min) –44 minutter/uke ved 10 mndr (38 – 48 min) • Udekkede tjenestebehov redusert med ca 30%

Etablering Kartlegging Vurdering Strategivalg Planlegging Koordinering Evaluering Tid (måneder) Koordinering er en individuell prosess

Horisontal tjenesteyting og vertikal organisering Brukers SosialkontorPsykisk helse avdFastlegeDPSAkuttavdelingLangtidsavdelingSkjermet botiltakArbeidsbedriftFrivillig organisasjon HF Kommune Liv Tjenesteprosesser og livsprosesser

Pasient + CM Tverrfaglig Handlingsprogram Forankring av felles arbeidsprosess Fast- lege Hjemme- sykepleien Skole Sosialkontor Kultur Helseforetak Pasient Andre komm. tjen. Frivillige organisasjoner Trygd A-etat Rus- tiltak

Pasent + CM Tverrfaglig Handlingsprogram Fast- lege Hjemme- sykepleien Helse- foretak Sosial- tjenesten Frivillige organisasjoner Skole Pasient Andre kom. tjenester Trygd A-etat Forankring av felles arbeidsprosess Rustiltak

Ny vår for oss alle

Hva spør vi om? spørsmål kunnskap handling fremtid problemer feil Minimere feil Regler, kontroll, styring, oppfølging Suksess, ideer det beste/potensialet Utløse potensialet Kreativitet, endringsvilje