Gode vurderingsrutiner i en digital virkelighet ”Hva er best for læring?” NDLA, Bergen 21 – 22 september 2009 andreas.lund@uv.uio.no
Tre hovedpoeng: IKT endrer selve kunnskapsbegrepet og vårt forhold til kunnskap. Kan møtes med to strategier: mottiltak og nye pedagogiske design Den konstruktive innebærer å re-definere forholdet oppgave – aktivitet – vurdering (aktivitetssyklus) Eksempler fra klasserom Læring/Vurdering som aktivitetssystem Seminardelen: Statisk/dynamisk vurdering Videoklipp av elevpresentasjoner Design av oppgaver og vurderingskriterier
Skriftlig eksamen: ”Man kan sitte i eksamenslokalet og skrive av andres stiler, ferdig rettet og kommentert fra lærerhånd” Muntlige presentasjoner: ”…her ville man kunne innhente så mye hjelp at det ville bli vanskelig å vurdere arbeidet som eget produkt” ”Eksamen får stadig mer preg av vilkårlighet, og vi nærmer oss en grense der vi ikke kan ha full tillit til eller respekt for ordningene, og heller ikke karakterene” ”Det er derfor viktig at eksamensordningene sender et signal om at det er elevens egen kunnskap og evne til selvstendig arbeid som skal vektlegges
Teknologi #1
Teknologi #2
Hva er ”gyldig kunnskap”? Kina ca 500: sensorer er menn, men ikke sønner av torturister, bødler, frisører, bordellverter eller neglepleiere. Gyldig kunnskap: synge sanger, ri hester og delta i slag. Vurdering: Systemet fungerte som seleksjonsmekanisme for sosialt avansement og som stabiliserende struktur i det ekstremt hierarkiske kinesiske keiserriket.
Digitale teknologier Akkumulert historisk innsikt Tegnproduserende Overtar forrige århundres kunnskapsideal: kalkulerer, systematiserer, husker, følger prosedyrer… Kraftigere, mindre, sømløse, konvergerende… Overskrider tid/rom/kultur Protesefunksjoner Overtar samfunnsmekanismer Adopteres og vedlikeholdes av ulike brukskulturer Elevene: instrumentell mestring, men mangel på kognitiv integrasjon av alt de eksponeres for! Praksiser utenfor skolen har liten gyldighet innenfor skolen!
Hvordan møte en oppgave… Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk.uio.no/jonv/digitaleferdigheter.ppt Hvordan møte en oppgave…
Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio Ctrl+c Ctrl+v
Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio
Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio Digital kompetanse…. You will soon get the hang of driving in Berlin with its wide, long avenues and main roads and civilised traffic. Right of way is to traffic coming from the right - a diamond shaped yellow sign means you have right of way. (http://www.berlin.de/english/index.html) U zult spoedig hangt van het drijven in Berlijn met zijn brede, lange wegen en hoofdwegen en beschaafd verkeer worden. Het recht van manier is aan verkeer dat uit het recht komt - een diamant gestalte gegeven geel tekenmiddel u juist van manier hebt. (http://babelfish.altavista.com/ )
Strategi 1: mottiltak Ephorus Turnitin Ithenticate The plagiarism resource site Etc etc
Strategi 2: undersøke fenomenet – potensial for læring? Historisk: Platon (Phaedrus), Shakespeare… Henrik Langeland & Marcel Proust DiscJockeys, Rap-artister, collage, re-mix, sampling, klipp&lim…. Digitalisering gjør kopiering til en strategi: Ctrl+C – Ctrl+V Nye kulturelle verktøy og praksiser må matches med nye oppgavetyper!
Rasmussen (2006): Ved å følge elevers aktiviteter over tid ser vi nye ting ved klipp og lim: En strategi for å håndtere kompleksitet En vei inn mot utvikling av mer avanserte fortolkninger og egen kunnskapsbygging Gjenbruk, improvisering – kreativ inngang til kunnskapsbygging (“scrapbook”)
Eksempel 1: InfoNation Hypotesetesting Ulike forklaringsmodeller Ulike representasjonsformer (tekst, tall, grafikk) Flerspråklighet Oppgavekonstruksjon som elevoppgave
InfoNation
Eksempel 2: Ibsen på ny Google Henrik Ibsen og lage en kommentert nettcollage Google Henrik Ibsen og lage en rangert liste over topp 10 nettsteder Søke på ord i Ibsens samlede (eks ”kvinde”, ”hest”) og lage et kommentert sitatutvalg Norske wikipedia: Fylle ut mangler/supplere/finne alternative tolkninger (J.M. Vestøl, 2007)
Eksempel 3: viten.no
Eksempel 4: ny kunnskap Fenomen i periferien av gitt kunnskap Ulike forklaringsmodeller Ulike fremstillingsformer ”Delt objekt”
S o n e f o r n æ r m e s t e u t v i k l i n g GK prosjekt Beslan dialoger ? V U R D E I N G GK/VK1 EFL Gruppe- eksamen lærer LMS WWW GK EFL WIKI Presentasjoner Produkter Diskurser individuell kollektiv lærer wiki oppgavetype
Oppgaven: Læreres bestilling: Etisk dilemma Åpen, tverrfaglig, to uker Form: Poster + produksjon Elever (vgs, gk, tre klasser x 30) Idémyldring og kategorisering sammen med lærerne (3 x 2 elever + 3 lærere) ’Selges’ til klassene Emner forhandles gruppevis Problemstilling og utforming (’design’) forhandles gruppevis ”Beslan”
Oppgaven: ”Beslan” Fenomen i periferien av gitt kunnskap Læreres bestilling: Etisk dilemma Åpen, tverrfaglig, to uker Form: Poster + produksjon Elever (vgs, gk, tre klasser x 30) Idémyldring og kategorisering sammen med lærerne (3 x 2 elever + 3 lærere) ’Selges’ til klassene Emner forhandles gruppevis Problemstilling og utforming (’design’) forhandles gruppevis Fenomen i periferien av gitt kunnskap Ulike forklaringsmodeller Ulike fremstillingsformer ”Delt objekt”
Sep 2004. 344 døde, 188 barn
Elevene: Hvordan kunne det skje? Terror / ledd i frigjøring? Deltakelsesstrukturer Plan-Gjennomføring-Evaluering (PGE-møter) Interaksjoner (ide-ny kunnskap-infosøk-foredling-utforming) Veiledning Produkter Refleksjon Vurdering Teknologier CF Google CapLex Word PowerPoint Posters Rekvisitter
Elevdesign (original) Fremlegg av hendelsen i Beslan bakgrunn bakgrunn Tjetjenia Russland Rollespill argumentasjon for argumentasjon for Debatt Få andre til å delta
Noen funn Konflikt objekt / artefakter ”Epistemisk” fellesskap Objektet lever i gruppen, men ikke delt med klassen Lærers tilbaketrukne rolle ”Epistemisk” fellesskap Utvikler ny innsikt i periferien av eksisterende kunnskap Overlapping, komplemen-taritet, konflikt
Eksempel 5: Kollektiv kunnskap (WIKI) Alle kan bidra, endre og slette Umiddelbart tilgjengelig på www gjennom nettleser Struktur ikke gitt (LMS), bygges innefra Gjensidighet, tillit, intersubjektivitet
Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio 3. praksiser
Elevstemmer: I like this because it is a win/win situation. To help others and get help back is nice. Co-operating is very important in our daily lives and our future jobs! I like this because we so easily can compare and share information on what we know and what we do not know about the American way of living We never worked alone, and many helped me with my work It doesn’t matter if it is yours or others. This way it is possible for people to argue and discuss Because then I don’t have to be afraid of making a mistake ‘cause there will always be someone there to clear it up! Someone can change what you have written, even when you know what you have written is correct My texts got deleted You socialize… in a weird way
Lærerstemmen May: “(…) Jeg mistet elevene (….) det var vanskelig å spore dem, for meg som lærer, som hadde bidratt med det, og jeg følte at jeg mistet elevene, jeg visste ikke hvor jeg skulle gå for å kunne veilede dem (…) fordi, som regel er det ikke noe stort rom for en lærer (…) det blir en separat verden (…) de [elevene] har en tendens til å forsvinne inn I sin separate verden og det blir vanskelig for meg å veilede dem og holde på min rolle som kunnskapsformidler (…) Jeg vet ikke hva som er sluttproduktet, hva jeg skal vurdere til slutt”
TWEAK ITU: fremtidens læringsomgivelser InterMedia: Tweaking Wikis for Education and the Advancement of Knowledge Analyseenhet: mediert kommunikasjon i kollektiver Metode: multinivåanalyse
Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio
Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio
V U R D E I N G
Teknologisyn Artefakten (’art’ + ’fact’) Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk.uio.no/jonv/digitaleferdigheter.ppt Teknologisyn Artefakten (’art’ + ’fact’) representasjon av kollektive innsikter inngang til kulturer ’lim’ i kulturer endrer kulturer (handlinger, praksiser)
S1 S2
Vygotsky’s prinsipp om dobbel stimulering Stimulus 1: oppgave / læringsobjekt Stimulus 2: tilgjengelige ressurser Digitalisering fører til ubalanse i tradisjonelle S1 S2 forhold! Italia: jukselapper som familieindustri Norge: ”re-mixing”, ”sampling”
Nye oppgavetyper Typer: Narrativer Scenarier Alternativer Hypoteser Årsaker Korrelasjoner Forbindelser Synteser Meta-oppgaver etc resultat > n1 + n2 +…nx individuell ≠ kollektiv
To nye kriterier Hvordan forholder ditt eget bidrag seg til oppgavens overordnede spørsmål? Vis relevansen. Hvordan forholder ditt bidrag seg til ett eller flere av dine medelevers bidrag? Vis sammenhengen.
Aktivitetssystemet Resources
Didaktiske implikasjoner Didaktikkens ”tredje rom” Praksiser under utvikling overskridelse overskridelse AS #2 AS #1
Aktivitetssystem #1
Charles Dickens: Hard Times (1854) Sissy Jupe Mr Choakumchild Thomas Gradgrind '... a plain, bare, monotonous vault of a schoolroom...' 'Teach these boys and girls nothing but Facts. Facts alone are wanted in life.‘ The definition of a horse? 'It's father as calls me Sissy, Sir.' Bitzer: 'Quadroped. Graminivorous. Forty teeth,...'
Aktivitetssystem #2
Seminardelen Plenum: Gruppevis: Statisk og dynamisk vurdering Videosekvenser: elever med powerpoint Gruppevis: Vurderingskriterier (inspirert av Hildegunn Otnes & Ruth Grüters, NTNU) Design: Oppgave + vurderingskriterier Plenum: Gjennomgang av design + kriterier
Noen forskjeller mellom statisk og dynamisk vurdering Statisk vurdering Dynamisk vurdering Undervisning og vurdering holdes atskilt Undervisning mot eksamen “Test-wise learners” Vekt på testens validitet og reliabilitet Perspektiv: fortid + nåtid Vurdering som forsinket respons Individuelt fokus, få og kontrollerte variabler Bruk av tilgjengelige kulturelle verktøy ofte oversett eller misforstått Undervisning, læring og vurdering utgjør en enhet Undervisning forbi eksamen “World-wise learners“ Vekt på testens validitet og elevens utvikling Perspektiv: fremtid, potensial Vurdering som intervensjon Samarbeidsfokus, mange variabler, ( “økologi”) Bruk av tilgjengelige kulturelle verktøy som uttrykk for relevant kompetanse