Gode vurderingsrutiner i en digital virkelighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Teknologi i klasserommet
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Overgangsprosjektet.
Digital kompetanse i Mat og helse
Tverrfaglig prosjektarbeid Ett samarbeid mellom Tone Evant & Håvard Gundersen Fag: IKT 1 Faglærer: Terje Høiland.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Den autentiske læringsdialogen
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Member Access Ny prosedyre for registrering og innlogging på RI’s medlemsdatabase Member Access. Denne prosedyren gjelder ALLE rotarianere.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Vurdering – hva og hvorfor?
Kollektiv kunnskapsproduksjon – IKT og aktivitetssystemer
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
HF, Digital eksamen som overskridelse: oppgaver, ressurser, aktiviteter og vurdering i sammenheng HF,
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
1 Vurdering i nettverkssamfunnet: utfordringer og muligheter Utdanningsseminar: Nyskaping i undervisning, læring og vurdering UiO, Andreas Lund,
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Misjon – å krysse grenser
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
IKT, aktivitet & design: læring og undervisning i kunnskapssamfunnet
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
CAMPAIGNING From vision to action.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Gode vurderingsrutiner i en digital virkelighet ”Hva er best for læring?” NDLA, Bergen 21 – 22 september 2009 andreas.lund@uv.uio.no

Tre hovedpoeng: IKT endrer selve kunnskapsbegrepet og vårt forhold til kunnskap. Kan møtes med to strategier: mottiltak og nye pedagogiske design Den konstruktive innebærer å re-definere forholdet oppgave – aktivitet – vurdering (aktivitetssyklus) Eksempler fra klasserom Læring/Vurdering som aktivitetssystem Seminardelen: Statisk/dynamisk vurdering Videoklipp av elevpresentasjoner Design av oppgaver og vurderingskriterier

Skriftlig eksamen: ”Man kan sitte i eksamenslokalet og skrive av andres stiler, ferdig rettet og kommentert fra lærerhånd” Muntlige presentasjoner: ”…her ville man kunne innhente så mye hjelp at det ville bli vanskelig å vurdere arbeidet som eget produkt” ”Eksamen får stadig mer preg av vilkårlighet, og vi nærmer oss en grense der vi ikke kan ha full tillit til eller respekt for ordningene, og heller ikke karakterene” ”Det er derfor viktig at eksamensordningene sender et signal om at det er elevens egen kunnskap og evne til selvstendig arbeid som skal vektlegges

Teknologi #1

Teknologi #2

Hva er ”gyldig kunnskap”? Kina ca 500: sensorer er menn, men ikke sønner av torturister, bødler, frisører, bordellverter eller neglepleiere. Gyldig kunnskap: synge sanger, ri hester og delta i slag. Vurdering: Systemet fungerte som seleksjonsmekanisme for sosialt avansement og som stabiliserende struktur i det ekstremt hierarkiske kinesiske keiserriket.

Digitale teknologier Akkumulert historisk innsikt Tegnproduserende Overtar forrige århundres kunnskapsideal: kalkulerer, systematiserer, husker, følger prosedyrer… Kraftigere, mindre, sømløse, konvergerende… Overskrider tid/rom/kultur Protesefunksjoner Overtar samfunnsmekanismer Adopteres og vedlikeholdes av ulike brukskulturer Elevene: instrumentell mestring, men mangel på kognitiv integrasjon av alt de eksponeres for! Praksiser utenfor skolen har liten gyldighet innenfor skolen!

Hvordan møte en oppgave… Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk.uio.no/jonv/digitaleferdigheter.ppt Hvordan møte en oppgave…

Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio Ctrl+c  Ctrl+v

Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio

Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio Digital kompetanse…. You will soon get the hang of driving in Berlin with its wide, long avenues and main roads and civilised traffic. Right of way is to traffic coming from the right - a diamond shaped yellow sign means you have right of way. (http://www.berlin.de/english/index.html) U zult spoedig hangt van het drijven in Berlijn met zijn brede, lange wegen en hoofdwegen en beschaafd verkeer worden. Het recht van manier is aan verkeer dat uit het recht komt - een diamant gestalte gegeven geel tekenmiddel u juist van manier hebt. (http://babelfish.altavista.com/ )

Strategi 1: mottiltak Ephorus Turnitin Ithenticate The plagiarism resource site Etc etc

Strategi 2: undersøke fenomenet – potensial for læring? Historisk: Platon (Phaedrus), Shakespeare… Henrik Langeland & Marcel Proust DiscJockeys, Rap-artister, collage, re-mix, sampling, klipp&lim…. Digitalisering gjør kopiering til en strategi: Ctrl+C – Ctrl+V Nye kulturelle verktøy og praksiser må matches med nye oppgavetyper!

Rasmussen (2006): Ved å følge elevers aktiviteter over tid ser vi nye ting ved klipp og lim: En strategi for å håndtere kompleksitet En vei inn mot utvikling av mer avanserte fortolkninger og egen kunnskapsbygging Gjenbruk, improvisering – kreativ inngang til kunnskapsbygging (“scrapbook”)

Eksempel 1: InfoNation Hypotesetesting Ulike forklaringsmodeller Ulike representasjonsformer (tekst, tall, grafikk) Flerspråklighet Oppgavekonstruksjon som elevoppgave

InfoNation

Eksempel 2: Ibsen på ny Google Henrik Ibsen og lage en kommentert nettcollage Google Henrik Ibsen og lage en rangert liste over topp 10 nettsteder Søke på ord i Ibsens samlede (eks ”kvinde”, ”hest”) og lage et kommentert sitatutvalg Norske wikipedia: Fylle ut mangler/supplere/finne alternative tolkninger (J.M. Vestøl, 2007)

Eksempel 3: viten.no

Eksempel 4: ny kunnskap Fenomen i periferien av gitt kunnskap Ulike forklaringsmodeller Ulike fremstillingsformer ”Delt objekt”

S o n e f o r n æ r m e s t e u t v i k l i n g GK prosjekt Beslan dialoger ? V U R D E I N G GK/VK1 EFL Gruppe- eksamen lærer LMS WWW GK EFL WIKI Presentasjoner Produkter Diskurser individuell kollektiv lærer wiki oppgavetype

Oppgaven: Læreres bestilling: Etisk dilemma Åpen, tverrfaglig, to uker Form: Poster + produksjon Elever (vgs, gk, tre klasser x 30) Idémyldring og kategorisering sammen med lærerne (3 x 2 elever + 3 lærere) ’Selges’ til klassene Emner forhandles gruppevis Problemstilling og utforming (’design’) forhandles gruppevis ”Beslan”

Oppgaven: ”Beslan” Fenomen i periferien av gitt kunnskap Læreres bestilling: Etisk dilemma Åpen, tverrfaglig, to uker Form: Poster + produksjon Elever (vgs, gk, tre klasser x 30) Idémyldring og kategorisering sammen med lærerne (3 x 2 elever + 3 lærere) ’Selges’ til klassene Emner forhandles gruppevis Problemstilling og utforming (’design’) forhandles gruppevis Fenomen i periferien av gitt kunnskap Ulike forklaringsmodeller Ulike fremstillingsformer ”Delt objekt”

Sep 2004. 344 døde, 188 barn

Elevene: Hvordan kunne det skje? Terror / ledd i frigjøring? Deltakelsesstrukturer Plan-Gjennomføring-Evaluering (PGE-møter) Interaksjoner (ide-ny kunnskap-infosøk-foredling-utforming) Veiledning Produkter Refleksjon Vurdering Teknologier CF Google CapLex Word PowerPoint Posters Rekvisitter

Elevdesign (original) Fremlegg av hendelsen i Beslan bakgrunn bakgrunn Tjetjenia Russland Rollespill argumentasjon for argumentasjon for Debatt Få andre til å delta

Noen funn Konflikt objekt / artefakter ”Epistemisk” fellesskap Objektet lever i gruppen, men ikke delt med klassen Lærers tilbaketrukne rolle ”Epistemisk” fellesskap Utvikler ny innsikt i periferien av eksisterende kunnskap Overlapping, komplemen-taritet, konflikt

Eksempel 5: Kollektiv kunnskap (WIKI) Alle kan bidra, endre og slette Umiddelbart tilgjengelig på www gjennom nettleser Struktur ikke gitt (LMS), bygges innefra Gjensidighet, tillit, intersubjektivitet

Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio 3. praksiser

Elevstemmer: I like this because it is a win/win situation. To help others and get help back is nice. Co-operating is very important in our daily lives and our future jobs! I like this because we so easily can compare and share information on what we know and what we do not know about the American way of living We never worked alone, and many helped me with my work It doesn’t matter if it is yours or others. This way it is possible for people to argue and discuss Because then I don’t have to be afraid of making a mistake ‘cause there will always be someone there to clear it up! Someone can change what you have written, even when you know what you have written is correct My texts got deleted You socialize… in a weird way

Lærerstemmen May: “(…) Jeg mistet elevene (….) det var vanskelig å spore dem, for meg som lærer, som hadde bidratt med det, og jeg følte at jeg mistet elevene, jeg visste ikke hvor jeg skulle gå for å kunne veilede dem (…) fordi, som regel er det ikke noe stort rom for en lærer (…) det blir en separat verden (…) de [elevene] har en tendens til å forsvinne inn I sin separate verden og det blir vanskelig for meg å veilede dem og holde på min rolle som kunnskapsformidler (…) Jeg vet ikke hva som er sluttproduktet, hva jeg skal vurdere til slutt”

TWEAK ITU: fremtidens læringsomgivelser InterMedia: Tweaking Wikis for Education and the Advancement of Knowledge Analyseenhet: mediert kommunikasjon i kollektiver Metode: multinivåanalyse

Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio

Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk. uio

V U R D E I N G

Teknologisyn Artefakten (’art’ + ’fact’) Jon Magne Vestøl: Digitale ferdigheter http://folk.uio.no/jonv/digitaleferdigheter.ppt Teknologisyn Artefakten (’art’ + ’fact’) representasjon av kollektive innsikter inngang til kulturer ’lim’ i kulturer endrer kulturer (handlinger, praksiser)

S1 S2

Vygotsky’s prinsipp om dobbel stimulering Stimulus 1: oppgave / læringsobjekt Stimulus 2: tilgjengelige ressurser Digitalisering fører til ubalanse i tradisjonelle S1  S2 forhold! Italia: jukselapper som familieindustri Norge: ”re-mixing”, ”sampling”

Nye oppgavetyper Typer: Narrativer Scenarier Alternativer Hypoteser Årsaker Korrelasjoner Forbindelser Synteser Meta-oppgaver etc resultat > n1 + n2 +…nx individuell ≠ kollektiv

To nye kriterier Hvordan forholder ditt eget bidrag seg til oppgavens overordnede spørsmål? Vis relevansen. Hvordan forholder ditt bidrag seg til ett eller flere av dine medelevers bidrag? Vis sammenhengen.

Aktivitetssystemet Resources

Didaktiske implikasjoner Didaktikkens ”tredje rom” Praksiser under utvikling overskridelse overskridelse AS #2 AS #1

Aktivitetssystem #1

Charles Dickens: Hard Times (1854) Sissy Jupe Mr Choakumchild Thomas Gradgrind '... a plain, bare, monotonous vault of a schoolroom...' 'Teach these boys and girls nothing but Facts. Facts alone are wanted in life.‘ The definition of a horse? 'It's father as calls me Sissy, Sir.' Bitzer: 'Quadroped. Graminivorous. Forty teeth,...'

Aktivitetssystem #2

Seminardelen Plenum: Gruppevis: Statisk og dynamisk vurdering Videosekvenser: elever med powerpoint Gruppevis: Vurderingskriterier (inspirert av Hildegunn Otnes & Ruth Grüters, NTNU) Design: Oppgave + vurderingskriterier Plenum: Gjennomgang av design + kriterier

Noen forskjeller mellom statisk og dynamisk vurdering Statisk vurdering Dynamisk vurdering Undervisning og vurdering holdes atskilt Undervisning mot eksamen “Test-wise learners” Vekt på testens validitet og reliabilitet Perspektiv: fortid + nåtid Vurdering som forsinket respons Individuelt fokus, få og kontrollerte variabler Bruk av tilgjengelige kulturelle verktøy ofte oversett eller misforstått Undervisning, læring og vurdering utgjør en enhet Undervisning forbi eksamen “World-wise learners“ Vekt på testens validitet og elevens utvikling Perspektiv: fremtid, potensial Vurdering som intervensjon Samarbeidsfokus, mange variabler, ( “økologi”) Bruk av tilgjengelige kulturelle verktøy som uttrykk for relevant kompetanse