Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Statistikk på 50 5 minutter
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Frode Svartdal UiTø April 2009
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Korrelasjon Frode Svartdal UiTø 2014.
Metode.
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Korrelasjonelle metoder
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Forskningsmetoder i psykologi
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Psykologi: Intro Frode Svartdal UiTø V FRODE SVARTDAL.
Psykologi: Intro Frode Svartdal UiTø V FRODE SVARTDAL.
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Fra idé til publikasjon
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006

Metoder: Hva og hvorfor? Psykologiens tema er svært komplekst Lett å tenke galt, trekke uholdbare slutninger Common sense-kunnskap vs. psykologisk kunnskap Psykologiens tema er kjent for oss alle Vi har alle forhåndskunnskap (= mulig konflikt med ny kunneskap)

Psykologi vs. common sense Hva kjennetegner vår dagliglivskunnskap om psykologiske fenomener? Vi aksepterer selvmotsigelser “To hoder tenker bedre enn ett” vs. “Jo flere kokker, desto mer søl” Vi baserer oss på eksempler når vi skal “bevise” våre “teorier” “Per er aggressiv”  vise til eksempel Vår tenkning er “biased” Jfr.: Attribusjon, intuitive slutninger Jfr.: Bekreftelsestendens Grunnlaget for dagliglivskunnskap er ofte ukjent “Vet” at, men ikke hvordan

Psykologi vs. common sense Kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap: Har et kjent grunnlag (vi vet ikke bare hva, men også hvordan) er konsistent er mer objektiv enn dagliglivets sprenger grensene for dagliglivets kunnskap - gir ny kunnskap korrigerer feilaktig kunnskap

Ulike typer kunnskap Autoritet, tradisjon Eks. ___ Ren fornuft (reason), logisk slutning Sunn fornuft (common sense) Vitenskapelig kunnskap (science)

Psykologi og common sense Psykologiens tema er svært komplekst Stor vekt på god metodologi Vekt på å unngå bias i forskning og konklusjoner

Psykologi og common sense

Metoder: Hva og hvorfor? Psykologi vs. common sense Gir egentlig fagpsykologien så mye bedre kunnskap enn den vi allerede har? Viktige begreper Kausalitet, variabel, samvariasjon (korrelasjon), operasjonalisering, validitet, reliabilitet, psyk. begrep, teori, hypotese, … Viktige tilnærminger Beskrivende: Observasjon Eksperimentelle: Manipulasjon  observasjon

Siktemål med forskning Beskrivelse Kausal analyse Teoriutvikling Anvendelse

To metodiske tilnærminger 1. Beskrivende a) Beskrive, kartlegge Observere fenomen b) Korrelasjonell Observerer relasjoner mellom fenomener 2. Eksperimentell Manipulere betingelser for å identifisere kausale relasjoner

Viktige begreper Variabel Noe som varierer (motsatt: Konstant) Noe ved personer/individer: Vekt, alder, IQ (på en test), karakter til eksamen, … Noe ved situasjonen: Støy, belønning, stress, … Variabel = abstraksjon Belønning (abstrakt)  200 kr. (konkret)

Viktige begreper Operasjonalisering Variabel (abstrakt): Belønning Operasjonalisering (konkret): 200 kr. Variabler må alltid operasjonaliseres når de skal måles eller manipuleres Læring (abstrakt)  “tid brukt for å slippe ut av problemboksen til Thorndike” (konkret)

Viktige begreper Populasjon Utvalg Utvalg Utvalg

Utvalg - populasjon Populasjon Utvalg En definert samling individer Eks.: Studentene ved UiTø Utvalg En del av populasjonen Representativt utvalg Utvalget “ligner” populasjonen det er hentet fra Reresentativt utvalg oppnås gjennom randomisert (tilfeldig) utvelgelse

Bias (slagside) i utvalg Studenter er overrepresentert (lett å få tak i) Menn er overrepresentert (spesielt i eldre forskning) Etniske minoritetsgrupperer generelt underrepresentert

Viktige begreper Kausalitet Noe (årsak) påvirker noe annet (effekt) Smitte  forkjølelse Observasjon av vold  egen aggresjon Sterk, middels, svak påvirkning Vindpust mot øyet  blunking (sterk) Smitte  forkjølelse (middels; 30% sannsynlighet) Aspirin  - hjerteinfarkt (svak) Sammensatte årsaker Smitte + stress  forkjølelse (60%) Smitte  forkjølelse (30%)

Viktige begreper Samvariasjon (korrelasjon) To variabler varierer i takt Eks. Alder – skostørrelse Røyking – lungekreft Trimming – helse Basert på observasjon Tolkning?? FORSIKTIG

Viktige begreper Korrelasjon vs. kausalitet Kausalitet: A  B Innebærer korrelasjon Korrelasjon: A samvarierer med B Kan innebære kausalitet Men: A  B vs. B  A (retningsproblemet) Men: X  A og B (tredjevariabelproblemet)

Viktige begreper “Forskere har påvist en høy korrelasjon (samvariasjon) mellom trimming og helse” Tolkning 1: Trimming  god helse Tolkning 2: God helse  trimming Tolkning 3: Høy utdanning  trimming + bedre helse

Viktige begreper Validitet: Holdbarhet - er det vi sier om verden holdbart? Mange varianter (se boka) !!!!!!!! Kjernebegrep – forstå eller forsvinn! Se egen PPT om validitet

Viktige begreper Reliabilitet Konsistens Validitet vs. reliabilitet Eks. klokke: Den måler tid (eks. 1 time) på en konsistent måte Validitet vs. reliabilitet Klokke: Måler tid (eks. en time) riktig = reliabel Viser riktig tid = valid Sammenheng mellom disse Validitet forutsetter reliabilitet (men reliabilitet forutsetter ikke validitet)

Viktige begreper Psykologisk begrep Læring, intelligens, motivasjon, aggresjon, empati, problemløsning, … Abstrakter Ingen kan se eller måle slike begrep direkte Må operasjonaliseres Eks. Aggresjon = 1) Antall gule kort i en fotballkamp 2) Antall ironiske bemerkninger i en diskusjon 3) …

Viktige begreper Teori En samlet, indre konsistent redegjørelse for data Ingen teori uten data Data fortolkes og forstås ofte i lys av teori “Per attribuerer dispoisisjonelt” – ikke mulig å forstå uten kunnskap om attribusjonsteori

Viktige begreper

Viktige begreper Teori = motoren for forskningsprosessen Data = “drivstoff”: Avgjørende for å holde motoren i gang Teori uten gode data: Forsvinner etter hvert (men kan dessverre ta tid) Data uten god teori: Begrenset interesse

Tilnærminger Beskrivelse Eksperimentell Observasjon av et fenomen Eks.: Spiseforstyrrelser (kjennetegn, utbredelse, mm) Observasjon av relasjoner mellom fenomener Eks.: Spiseforstyrrelser vs. kjønn, alder, … Eksperimentell Manipulasjon av variabler  effekt Eks.: Fokus på overvekt  økt sannsynlighet for spiseforstyrrelser

Forskningsetikk Strenge etiske retningslinjer for forskning og registrering av personinformasjon Regional etisk komite Se: http://www.etikkom.no http://www.datatilsynet.no/

Forskningsetikk: De 3 store Informert samtykke Debriefing Minimal risiko