1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE Bilskade, lakk og karosseri 2TPBLK
Ferieloven Turid Hatland.
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Transaksjonskostnader
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
”Sikre bilskadereparasjoner”
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
NY PKK Tor Simonsen.
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Del 2: Personlig økonomi.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Regnskapsfører og Sparringpartner / rådgiver
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
TEKNISKE SPESIFIKASJONER For innlevering av 16:9 digitale videobånd med TV-reklameinnslag 1. Innleveringsfrist Alle reklamefilmer skal leveres 4 (fire)
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Velkommen! 4/4/2017.
OSA saker og utfordringer
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Åpne en luke hver dag og få en gave
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapitalbehov og finansiering
Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Tor Simonsen • Fagsjef NBF

DBS-funksjon 2 Utvendig / innvendig Overflate (gammel, ny, tilstøtende) Plate / plast Løs / fastmontert Lakktype (2K-acryl, 2-sjikt, 3-sjikt) Tid i perioder • Virkeligheten er ofte ikke så enkel. • Utfordringen er å vite hvilke arbeidsoperasjoner som inngår i DBS, og hvilke som ikke gjør det. og hvilke som ikke gjør det. • Alle arbeidsoperasjoner som ikke inngår må kalkuleres ”manuelt”. • Norsk bilbransje taper mye penger fordi man ikke har kunnskap nok om dette. om dette.

3 Eksempel Et verksted kjenner for dårlig til tidsystemet og går glipp av gjennomsnittlig 15 perioder pr. jobb. 15 perioder = 9 minutter. Verkstedet lakkerer gjennomsnittlig 35 jobber pr. uke. Det er i full drift 46 uker pr. år, og har en debiteringspris på 1.150,- pr. time. 0,15 x 35 x 46 x 1150 = ,- kroner pr. år

4Lakkveiledningen Punkt 0. - Forord. Gjelder person- og varebiler inntil kg med maks høyde 2,2 meter. Beregning av arbeid på biler som avviker dette må avtales i hvert enkelt tilfelle. Tillegg må spesifiseres i DBS.

Lakkveiledningen Punkt 3. – Sparkling. Grunnarbeidet (fra f. eks oppretter) skal være utført i henhold til bilprodusentens retningslinjer. Rettede jobber skal være ”rette”, og sparkelen skal avslutningsvis være slipt med P150 (P120 på ossilerende maskiner). Dette er en viktig forutsetning som stiller krav til opprettingsarbeidet. Dårlig opprettingsarbeid = dårligere omsetning 5

6Lakkveiledningen Punkt 4.4. – Ripefast klarlakk. 2-sjikt med RIPEFAST klarlakk Tidsettes med 1,05 i forhold til 2-sjikt. Dette er ikke standardvalg i DBS, og må derfor spesifiseres.

7Lakkveiledningen Kommentarer til innvendig lakkering. Det forekommer ofte innvendig lakkering som ikke er nevnt i lakkveiledningen, og det hender at innvendig lakkering ikke skjer samtidig med utvendig lakkering. Eksempelvis forhåndslakkering av ny karosseriside til varebil. Slike ting må alltid spesifiseres i DBS.

8Lakkveiledningen Punkt 7.1 og 7.2. – Ekstra fargetillegg. Flere farger (definisjon) Krever en ekstra maskering og oppdekking per farge. • Hver flate tidsettes for seg (med aktuell lakktype). • 40 perioder tillegg for hver ekstra farge som blandes. • Mattsvart regnes som egen (ekstra) farge, og krever tillegg.

9Lakkveiledningen Punkt 8.2. – Kitting. Standardisert tid for kitting (falstetning) gis i forbindelse med karosseriarbeid. Står under de/mo i DBS-detaljspesifikasjon. Når lakkereren kitter må karosseriverkstedet betale lakkereren for dette. Kitting som ikke inngår i tidene, tidsettes med 0,5 perioder per dm. Ikke standardisert tid må spesifiseres i DBS. Da kan man velge om det skal legges på lakkarbeidet.

10Lakkveiledningen Punkt 8.4. – Spesialtape. Maskering av limte ruter, som krever spesialtape. Tidsettes med 18,1 perioder per (løpende) meter. Må spesifiseres i DBS.

11Lakkveiledningen Punkt 8.5. – Lakkfjerning. Lakkveiledningen omfatter ikke tidsetting av jobber som innebærer fjerning av lakk. Dette må derfor avtales i hvert enkelt tilfelle. Må spesifiseres i DBS.

12Lakkveiledningen Punkt 8.6. – Ekstra oppdekking. Normal maskering og oppdekking inngår i tidene. Tidsetting av jobber som krever mer maskering enn normalt må avtales i hvert enkelt tilfelle. Må spesifiseres i DBS.

13Lakkveiledningen Punkt 9.4. – Maskering. Maskering av detaljer på plastdeler gir ett tillegg på 15 perioder per del, løs eller fastmontert. Punkt 9.5. – Håndteringstillegg. Håndtering (og/eller maskering) av løse plastdetaljer gir et tillegg på 15 perioder per del. (Eksempler følger)

14 Lakkveiledningen Eksempler på lakkering av plast Toyota Hiace 2009 modell Lakkering av hel frontfanger uten struktur Lakktype: 2-sjikt Flate: 143 dm 2 - gammel Fastmontert på bilen med fastmonterte griller Starttid:123 perioder Utvendig lakk, 143 x 2,03:290 perioder Maskering av griller: 15 perioder Sum:428 perioder

15 Lakkveiledningen Eksempler på lakkering av plast Toyota Hiace 2009 modell Lakkering av hel frontfanger uten struktur Lakktype: 2-sjikt Flate: 143 dm 2 – gammel Avmontert bilen med avmonterte griller (løs) Starttid:66 perioder Utvendig lakk, 143x 2,03:290 perioder Maskering av griller: 0 perioder Håndtering av løs del: 15 perioder Sum:371 perioder

16 Lakkveiledningen Eksempler på lakkering av plast Toyota Hiace 2009 modell Lakkering av hel frontfanger uten struktur Lakktype: 2-sjikt Flate: 143 dm 2 - gammel 4 løse parkeringssensorer som tilhører støtfangeren skal også lakkeres samtidig. Hvilke tillegg gir dette?

17Lakkveiledningen Punkt (10.1) – Tillegg for dekor. Fjerning og montering av dekor tidsettes på følgende måte: Grunntid9,0 perioder Påklebing0,4 perioder per dm Fjerning1,0 perioder per dm Lakkveiledningen forutsetter maks 5 cm bredde. Tidsetting av dekor som er over 5 cm brede må derfor avtales i hvert enkelt tilfelle. Dekor må normalt spesifiseres i DBS. Husk at det også tar tid å fjerne dekor og dekorlim.

18Lakkveiledningen Punkt – Nøkkeltall fra lakktidsstudiet. Gjennomsnittlig tid og flate Prosentvis fordeling av ny og gammel flate Prosentvis fordeling av 2-sjikt og 2K-acryl 397 per. 147 dm 2 90% 2-sjikt 64% gml.fl. 64% gammel flate 90% 2-sjikt 147 dm perioder Gjennomsnitt

19 Lakkveiledningen Flere nøkkeltall fra lakktidsstudiet

Lakkveiledningen Punkt – Materialberegning. Materialberegning for 2K-acryl og 2-sjikt er lik Materialpris for 3-sjikt tillegges 35% Hvis ditt verksted ikke er et gjennomsnittverksted, er det naturlig at de totale tidene og kostnadene avviker i forhold til det lokale gjennomsnittsmarkedet. 20 Gjennomsnittlig lakkverksted 397 per, 147 dm 2, 90% 2-sjikt, 64% gml. flate

Beregning av materialtimepris 21 Reelt eksempel fra et verksted. På bakgrunn av den tradisjonelle måten. Dvs. ved hjelp av tabellene i ”rødboka”. Beregningen viser at materialkostnaden pr. time er: 408,16 kr/t På bakgrunn av virkelig forbruk. Beregningen viser at materialkostnaden pr. time er: 641,15 kr/t

En samlet bransje kan stille felles krav 22 FNH og norsk forsikring DBS NBF og Norsk bil- bransje • Norsk bilbransje bør stille krav om å være likeverdig part • Norsk bilbransje bør stille krav til valg av system • Norsk bilbransje bør stille krav om at en nøytral part utvikler, håndterer og gir opplæring i systemet

23 Det gjenstår ca 4,5 timer av denne forelesningen. De som ønsker de resterende 4,5 timene må melde seg på NBF sitt kurs. Takk for meg!