Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kunnskapsløftet og Naturfag
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Teknologi og forskningslære
Nytt fra naturfagfronten
Digital kompetanse i Mat og helse
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Matematikk muntlig på studieforberedende program
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Elever som forskere i naturfag – med wiki
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Ny læreplan, nye utfordringer
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Fagforbundet Vest-Agder
REalfagskommune!.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Valgfaget design og redesign
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Utskrift av presentasjonen:

Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005

Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen = Naturfagsenteret •Senteret er opprettet av Utdannings- og forskningsdepartementet •Nasjonalt ressurssenter •Gjelder naturfagene på alle nivåer opp til lærerutdanning i utdanningssystemet

Hva betyr logoen? Kanskje ingenting!! Men…..

Hovedoppgave •Styrke kompetansen i og motivasjon for naturfag hos elever og lærere •Bidra med tiltak som kan øke rekrutteringen til naturfagene Målgrupper: Lærere Studenter Forskere Læremiddelutviklere

Innhold og metoder •Utvikle og forbedre innhold og metode gjennom forsknings-, forsøks- og utviklingsprosjekter Initiere og lede naturfagdidaktiske forskningsprosjekter Invitere master og dr.grads studenter til å delta i arbeidet Naturfag skal være variert, spennende, levende: Viten.no Forskerkrok Eksperimentbasert læring Sikkerhet i laboratoriet Idehefter

Informasjon •Bidra til informasjons- og erfaringsspredning av resultater fra forsknings-, forsøks- og utviklingsarbeid •Bygge opp en oversikt over relevante prosjekter/erfaringer/materiale Ressurssenter og møteplass Nasjonal konferanse naturfagsenteret.no naturfag.no tidsskrift

Nettverk er viktig •Bygge nettverk i forhold til lærerhøyskoler og universiteter •Bygge nettverk i forhold til andre institusjoner som er ressurssteder for naturfagene •Bygge nordisk nettverk •Bygge internasjonalt nettverk Naturfagsenterets åpningskonferanse

Hvor trykker sko(l)en? Evalueringen av L97 viser •Utstyrssituasjonen er dårlig •Lærernes kompetanse i naturfag i grunnskolen er svak

Hvor trykker sko(l)en? •Lærerne er overveiende positive til å undervise i faget •De er ikke fornøyde med måten undervisningen blir gjennomført på –Mer aktivitetsbasert undervisning –Problemer med å finne gode undervisningsopplegg

Nye læreplaner i naturfag – nye utfordringer?

Mye er bra! •Store ressurser på utdanning •God tilgang på utdanning for alle •Høyt utdanningsnivå •Høyere trivsel og mindre mobbing enn i mange andre land •Små forskjeller mellom skoler •Gode kunnskaper om demokrati

Svakheter…. •Mange med svake faglige resultater •Store forskjeller som følge av sosiokulturell bakgrunn •Svak gjennomføring i vgo •Mye bråk og uro som hemmer læring •Få og lite varierte læringsstrategier •For lite tilpasset opplæring

Mulige årsaker? •Stor vekt på aktivitet – hva med læring? •Endringer i elev- og lærerrollene •Uklare og mange mål i læreplanen •Krav om bruk av spesielle metoder •Svak lærerkompetanse i realfag •Sviktende lærerautoritet

Retningslinjer for læreplanarbeidet •Mindre detaljerte •Tydelige kompetansemål •Skal kunne vurderes ut fra målene •Grunnleggende ferdigheter i alle fag •Gjennomgående læreplaner •Større lokal handlefrihet: organisering, arbeidsmåter og metoder

L97: Naturfag på ungdomstrinnet •Bli kjent med:32 ganger •Arbeide med:17 ganger •Gjøre forsøk:13 ganger •Lære om: 5 ganger •Drøfte: 4 ganger •Få erfaring/øve: 3 ganger Krav om læring?

Antall ”mål” kl5.-7. kl klVg1 L97/R

Naturfagets kår…. • En time flyttes ned på barnetrinnet fra ungdomstrinnet for å gi plass til nytt fag: programfag •Det vil si at timetallet er det samme totalt sett •Ingen styrking av naturfag, snarere tvert om

Læreplaner for fag •Formål med faget •Fagets struktur og hovedområder –Blant annet en kort beskrivelse av grunnleggende ferdigheter og fagets hovedområder •Kompetansemål i faget •Vurdering

Kompetansemål Formulert etter •4. årstrinn •7. årstrinn •10. årstrinn •11. årstrinn (eller Vg1)

Naturfagplanen Grunnskolen •Forskerspiren •Mangfold i naturen •Kropp og helse •Verdensrommet •Fenomener og stoffer •Teknologi og design

Forskerspiren •Hovedområdet dreier seg om at naturvitenskap framstår på to måter i naturfagundervisningen: som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag, og som en prosess som handler om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Prosessene handler om hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering og begrunnelser for konklusjoner. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen.

Naturvitenskapelige metoder •1.-4. årstrinn: Forskerspiren – nysgjerrighet og observasjon •5.-7. årstrinn: Forskerspiren – kreativitet og testing • årstrinn: Forskerspiren – utforskning og vurdering •Vg1: Forskerspiren – pålitelighet og usikkerhet

Nytt emne •Teknologi og design skal være en del av fagene naturfag, matematikk og kunst og håndverk •For øvrig bør teknologi være læringskontekst for naturfag på alle trinnene

Teknologi og design •Arbeidet med teknologi og design kan beskrives som en prosess knyttet til det å planlegge og å framstille produkter. Teknologi og design er flerfaglig med tyngdepunkt i fagene Naturfag, Matematikk og Kunst og håndverk.

ToD etter 4. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne •planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og mekaniske leker og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt •gjenkjenne bærende strukturer og bruke vektstangprinsippet

ToD etter 10. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne •utvikle egne produkter etter kravspesifikasjoner, evaluere designprosessen og vurdere produktenes funksjonalitet og brukervennlighet •kartlegge egenskaper hos materialer som skal brukes i egen produksjonsprosess •gjøre rede for elektroniske kommunikasjonssystemer på systemnivå og drøfte samfunnsmessige utfordringer knyttet til bruk av slike •vurdere hvordan teknologi og design kan bidra til entreprenørskap og verdiskaping

Grunnleggende ferdigheter Alle læreplaner skal ha med grunnleggende ferdigheter: •Leseferdigheter •Skriveferdigheter •Muntlige ferdigheter •Regneferdigheter •IKT-ferdigheter Metodefrihet??

Muntlig og skriftlig •Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen, fra eksperiment, fra ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser. Å formulere spørsmål og hypoteser og å bruke naturfaglige begreper og uttrykksformer inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag.

Lese •Å kunne lese i naturfag dreier seg om å trekke ut, tolke og reflektere over den informasjonen som finnes i naturfaglige tekster, brosjyrer, aviser, bøker og på internett. Lesing i naturfag forutsetter også lesing av bruksanvisninger, oppskrifter, tabeller, ulike diagrammer og symboler og krevende fagspesifikke tekster.

Regne •Å kunne regne i naturfag er å bruke tall og beregninger for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Å regne innebærer også å bruke og tolke formler og modeller av virkeligheten, og å bearbeide og tolke ulike typer data.

IKT •Å kunne bruke digitale verktøy til spill, animasjoner og simuleringer kan bidra til å levendegjøre og utdype naturfaglig stoff. Å bruke digitale verktøy til utforskning, måling, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og feltarbeid, er relevant i faget. Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. Digitale verktøy gir mulighet for å simulere forsøk.

Naturfagplanen Vg1 •Forskerspiren •Bærekraftig utvikling •Kosthold og ernæringsfysiologi •Verdensrommet •Batterier og brenselceller •Radioaktivitet og stråling •Bioteknologi

Avsluttende vurdering i naturfag Standpunktvurdering •10. årstrinn Elevene skal ha én standpunktkarakter

Eksamen 10.årstrinn •Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen. •Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt (dvs på skolen)