Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Studieforberedende utdanningsprogram
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulikheter og variasjoner
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
s. 1 Prosjektet En bedre skole for elevene våre Fylkesmøte i KS Foto: Bjarne Eriksen.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
Fra styringsdialog til lederdialog
Utdanningssektoren Styringsdokument; Økonomiplan Fylkesplan
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter Ved fylkesråd Aasa Gjestvang

Disposisjon Resultater fra de 13årige skoleløpet i Hedmark Statistikk som belyser utfordringer Hva sier forskningen? Tiltak for økt gjennomføring i Hedmark

Resultater fra det 13-årige skoleløpet i Hedmark Grunnskolepoeng fra 10.trinn Andel ungdom som begynner i videregående opplæring Overganger i videregående opplæring Andel elever som slutter i løpet av skoleåret Andel elever som fullfører og består videregående opplæring etter 5 år og 10 år Ungdom i oppfølgingstjenesten

Grunnskolepoeng de to siste skoleårene

Grunnskolepoeng fra 10.trinn i Hedmark skoleåret 2010/2011

Grunnskolepoeng Hedmark 2010-11, etter kjønn

Betydningen av elevens prestasjoner i grunnskolen for videregående opplæring Som denne framstillingen viser er det en klar sammenheng mellom karakterer fra grunnskolen og frafall i videregående opplæring. Dette er hentet fra St.meld.nr (2007-228) Kvalitet i skolen. Som grafen viser vil en elev som har karakter 3 i gjennomsnitt fra grunnskolen har 50% sjanse for å ha avvik fra ordinær progresjon etter 2 år i videregående skole

Antall elever under 30 grunnskolepoeng som begynte på Vg1 i Hedmark skoleåret 2011/2012   ant elever u/30 gr.skolepoeng Videregående skole Hamar katedralskole 58 Elverum videregående skole 115 Solør videregående skole 66 Ringsaker videregående skole 96 Sentrum videregående skole 108 Storhamar videregående skole 98 Nord-Østerdal videregående skole 27 Stange videregående skole 33 Skarnes videregående skole 30 Trysil videregående skole 18 Øverbyen videregående skole 8 Jønsberg videregående skole 23 Midt-Østerdal videregående skole 48 Storsteigen videregående skole 6 Totalt 734

Videre plan for dagen

Status og forslag til målsettinger for Ny GIV - overgangsprosjektet i Hedmark Indikatorer/ Overganger Status nasjonalt 2010 Nasjonale målsettinger Status Hedmark 2010 Målsetting Hedmark 2013 10. trinn - Vg.1 96,6   96,2 Vg.1 – Vg.2 83,8 +2% poeng 83,2 +2%poeng Vg.2 – Vg.3/læreplass 79,9 +2 %poeng 76,6 +4%poeng Vg.3 –studiekompetanse 70,8 75,5 +0%poeng Endringer i utviklingsplan- Ny GIV eget delmål under gjennomføring. Alle skal ha tiltak ny GIV. Usikker på hvordan løse skolevise indikatorer.

Gjennomføring Påbegynt videregående opplæring i 2005

Andel elever som har fullført og bestått videregående opplæring etter 5 år

Andel elever som har fullført og bestått videregående opplæring etter 10 år

Andel elever som slutter i løpet av skoleåret (etter 1.oktober)

Ungdom 16 til 25 år som verken er i utdanning eller har fullført og bestått videregående opplæring etter arbeidstilknytning

Hva sier forskningen forts. Professor John Hattie har samlet og gjennomgått hele 800 metaanalyser av forskjellige studier av skoleelevers måloppnåelse. Denne studien innbefatter hele 83 millioner skoleelever på verdensbasis. Totalt sett inneholder forskningsarbeidet 50.000 mindre studier. Han har ut ifra sine funn rangert 138 forskjellige aspekter ved undervisning etter hvor effektfulle de er i forhold til skoleelever læringsutbytte. Følgende forhold har stor effekt for elevens læringsutbytte: undervisning med klare og eksplisitte mål høye forventninger til alle elevgrupper tydelige sammenhenger mellom aktivitet og læringsmål hyppige tilbakemeldinger underveis i opplæringen Håndtering av bråk og uro i undervisningen Lærerens ledelse, tydelighet og struktur i undervisningen En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer Både nasjonal og internasjonal pedagogisk forskning er relativt entydig tilknyttet hvilke faktorer som er av størst betydning for elevenes læringsutbytte. Læreren framstår som den faktor som har den mest kraftfulle innflytelse på elevenes læring. Det er særlig lærerenes evne til å lede klasser og undervisningsforløp samt deres relasjoner til elevene og fagdidaktiske kompetanse som er avgjørende for og har en sterk innflytelse på elevenes faglige og sosiale læringsutbytte i skolen (Hattie 200, Nordenbo, Søgaard Larsen, Tifticki, Wendt og Østergaard 2008, Nordahl 2005).   Dette kommer klart til uttrykk i en metaanalyse som er gjennomført ved Dansk Clearingshouse for Uddannelsesforskning. Det grunnleggende spørsmålet i dette prosjektet var: Hvilken kompetanse hos lærere kan effektstudier påvise bidrar til læring hos ungdom? Rapporten er basert på 70 publiserte studier fra hele verden omkring forholdet mellom læringsutbytte og lærernes kompetanse (Nordenbo, Søgaard Larsen, Tifticki, Wendt og Østergaard 2008). Konklusjonen på hva som gir effekt på læring er: Læreren skal inngå i en sosial relasjon til den enkelte elev Læreren skal ha kompetanse til å lede klassen/ et undervisningsforløp og utvikle og overholde regler Læreren skal ha fagdidaktiske kunnskaper

Noen av tiltakene til fylkeskommunen: Klasseledelse, Læringsutbytte og Lærerautoritet (KLL) Stor treårig satsning på klasseledelse for 600 lærere på 7 skoler gjennom prosjektet KLL i samarbeid med Thomas Nordahl og Høgskolen i Hedmark Vurdering for læring Deltagere i et nasjonalt prosjekt med fokus på lærerens tilbakemeldinger/vurdering til elevene ved 5 skoler og to lærebedrifter. Gode erfaringer så langt i prosjektet Ekstra undervisningstilbud til elever som har behov for det gjennom prosjekterer som: Skoletrøkk - ekstra intensivt undervisningstilbud på 20 timer utover vanlig skoletid i fellesfagene. Elever som deltar skal signere en kontrakt sammen med foreldrene. Kan tilbud både på høsten og etter jul. Sommerskolen – To ukers etter skoleferien med tilbud i matematikk, engelsk, naturfag og kroppsøving for elever med stryk fra yrkesforberedende studieprogram. Gjennomføres på Hamar med tilbud om innkvartering og losji for elever fra hele Hedmark Prosjekt fullføring – Tilbud om å ta opp igjen fag man har strøket i ved Trysil vgs. Kombinasjon mellom felles samlinger og IKT-basert undervisning og veiledning. KLL: Prosjektet består av at lærene arbeider i faste grupper hvor de diskuterer faglige artikler, reflekterer over egen praksis og får veiledning av Høgskolen i Hedmark. Prosjektet har vakt nasjonal interesse og et lignende tiltak om klasseledelse er beskrevet foreslått i Stortingsmeldingen om Ungdomsskolen

Noen av tiltakene til fylkeskommunen forts: Systematisk oppfølging av alle de videregående skolene med resultatfokus, analyse og gjennomgang av nye tiltak Det brukes mye ressurser på styrings- og utviklingsdialog med skolene hvor resultater og tiltak analyseres. Dette arbeidet ender opp i den årlige tilstandsrapporten som legges frem for fylkestinget. Dialog med alle kommuner i Hedmark om elevresultater og tiltak for et bedre samarbeid Fylkeskommunen arrangerer møte med hver region hvor alle kommunene får tilbakemelding på resultatene for elevene fra 10.trinn på Vg1. Her er alle rektorer fra ungdomskoler og videregående skoler tilstede sammen med skolefaglig ansvarlig fra kommunene. Her blir det også lagt til rette for et tettere samarbeid mellom ungdomsskoler og videregående skoler. Tiltak knyttet til overgangen mellom Vg2 yrkesfag og lære Tiltak for å stimulere tidlig formidling av lærekontrakter Aksjon lærebedrift i samarbeid med NHO (LO og KS skal også slutte seg til arbeidet) Det arbeides med ytterligere tiltak for tidligere å planlegge tilbud for elever som ikke får lærekontrakt

Tiltak i Ny GIV: Nasjonalt prosjekt hvor Hedmark har følgende satsinger: Kompetanseoverføring blant lærere fra en nasjonal satsning på å bedre undervisningen i lesning, skriving og regning for svake elever Yrkesretting av fagene matematikk, engelsk og norsk for elever på yrkesfaglige utdanningsprogram Utprøving av nye modeller for oppfølging av elever som f.eks «studieverksted» Opprettelse av veileningsteam for skoleledelse og fagene Teknikk og industriell produksjon, Bygg og anlegg, Helse- og sosialfag Fokus på oppfølgingstjenesten og samarbeidet med NAV for å følge opp, og gi tilbud til elever som ikke er i videregående opplæring