Offentlige anskaffelser - generelt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Finansieringsordninger
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Transaksjonskostnader
Kostnadene bak resultatene
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Av advokat Hanne S. Torkelsen
E-handel.
7 og 8 september 2010 Bård Skage, Helse Midt-Norge RHF
Kvalifikasjonsordning
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Superbrukerforum – velkommen!
Hvordan gjør vi anskaffelser til UiT?
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
ANSKAFFELSER I BYDEL STOVNER
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Enklere regler – bedre anskaffelser
Leverandørseminar Innkjøpsreglement Lov og Forskrift Ivar Larsen
Årsmøte Hjuksebø Montessoriskole SA Program 05. Juni Hjuksebø Montessoriskole- Informasjonsmøte - 1 år siden bygdemøte,
Governmental Social Responsibility Fafo Østforum 3.mars 2005 Regelverket for offentlige anskaffelser Status, erfaringer, utfordringer.
MVA i statsforvaltningen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Anskaffelser av vedlikeholdstjenester etter Forsyningsforskriften
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Offentlige anskaffelser Hvilke anskaffelsesprosedyrer kan/skal benyttes: Molde 30 sep Innkjøpssjef Karsten Almås.
ORIENTERING KS Agder og Aust-Agder kommunerevisjonsforening 16. november 2009 Tema: Innkjøpssamarbeidet ”Offentlig Fellesinnkjøp på Agder” – OFA. –Organisering.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Noen refleksjoner og innspill
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Arkitektbedriftene i Norge
Økonomi, personal og arkiv
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Overgang til nettobudsjettering
Gjennomgang Eiendoms-forvaltningen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Praktisk bruk av regelverket
Forslag til budsjett 2012 Budsjett 2012 Post Tekst Drift Tromsø komm
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Offentlige anskaffelser - generelt 216 mrd/år = 18% av BNP NHD og MOD forvalter regelverket NL/Doffin KOFA (Klageorgan for offentlige anskaffelser) Riksrevisjonen

Offentlige anskaffelser Rammebetingelser Lov om offentlig anskaffelser (LOA) m/forskrift (FOA) Veileder : http://odin.dep.no/nhd/norsk/samarbeid/europeisk/veiledninger/024081-120012/ind-bu.html Ny forskrift fra 1 januar 2007 Økonomiinstruksen 27/4-06, pkt 1.4.2 ”Styret skal fastsette innkjøpsreglement og strategidokument for innkjøpsvirksomheten.” ”Høgskolen skal arbeide for å ta i bruk et elektronisk anskaffelsesstøttesystem.” www.hibu.no/innkjøp : innkjøpsfolder, kunngjøringer, anskaffelsesprotokoll, gjeldende avtaler

Anskaffelsesprosessen Behov/behovsanalyse Markedsorientering Anskaffelsesstrategi Kravspesifikasjon Kontraktutkast Regler for gjennomføring av anskaffelsen Kunngjøring Anbud/tilbyderkonferanse Mottaksregistrering Evaluering/forhandlinger/tilbakemeldinger Kontraktsavklaringer Anskaffelsesprotokoll Gjennomføring og evaluering av avtalen

Terskelverdier EØS - terskelverdier for andre oppdrags-givere(§2-2): Varer og tjenester : 1,6 mnok eks mva Årlig veiledende kunngjøring: 6,0 mnok Nasjonal terskelverdi: 500 000kr eks mva Forenklet kunngjøringsplikt og anskaffelsesprotokoll over 100 000kr Beregning av kontraktens verdi (§2-3) Selvstendig juridisk/økonomisk enhet legges til grunn Hele kontraktsperioden inkl opsjoner Ikke splitte kjøp

Mottatte spørsmål Leasing Konsulentbruk Behandles som varekontrakt §1-4 Konsulentbruk Prioritert tjeneste jf FOA §2-4 og omfattes av EØS regelverket, (unntak: juridiske tjenester) og LOA/FOA

Innkjøp HIBU

Innkjøpsandel Total budsjett 2006 226 Mnok av dette 215 Mnok til drift Budsjett/regnskap består i grove trekk av Lønn Innkjøp av varer og tjenester samt EBA

Budsjett 2006 Investeringer 2,1 Mnok (ikke EBA) Lønn ca. 137 Mnok Innkjøp ca. 79 Mnok 1 % 63% 36%

Budsjetterte innkjøp 2006 over EØS terskelverdi (1,6 mnok) 633 Energi ca 2,7 Mnok 635 Leie av lokaler 38 Mnok (statsbygg 28 Mnok) 636 Renhold 2,8 Mnok 65 Driftskjøp 5,2 Mnok 652 It ca 1,9 Mnok 66 Rep/vedlikehold maskiner og utstyr ca 2 Mnok 662 Service/vedl IT ca 1 Mnok 663 Kontormaskiner ca 900’ kr 71 Reiser ca 4,7 Mnok (avtale om personlig kredittkort) 673 UV-tjenester 9 Mnok (uprioritert tjeneste §2-5)

Budsjetterte innkjøp 2006 over Nasjonal terskelverdi (500’ kr) 637 Vaktjenester 1,1 Mnok 64 Div leie av maskiner, inventar ca 1 Mnok 658 Bøker 1,1 Mnok 657 Aviser, tidsskrifter, publikasjoner 1,1 Mnok 672 IT-tjenester 1,5 Mnok 671 Konsulenttjenester 490’ kr (mer?) 6799 Andre tjenester 875’ kr 681/682 Kontor- og datarekvisita 1,1 Mnok 691 Telefoni 875’ kr (mobilavtale Netcom?) 695 Porto ca 1,2 Mnok 697 Annonsering ca 1 Mnok 7351 Markedstiltak ca 1,2 Mnok 471 Faglig vitenskapelig utstyr 520’ kr 653+473 Maskiner, utstyr, inventar 360’ kr + 400’ kr

Budsjetterte innkjøp 2006 over 100 000kr 638 Rekvisita ca 200’ kr 651 Faglig vitenskapelig utstyr 320’ kr 656 UV-materiell 320’ kr 6741 Kontortjenester 162’ kr 6841 Trykningskostnader 460’ kr 759 Forsikringer 220’ kr 74 Kontigenter, gaver, tilskudd ca 474’ kr 731 Representasjon/Bevertning 360’ kr

Oppsummering Offentlige anskaffelser generelt Rammebetingelser ved HIBU Terskelverdiene vs innkjøpsfordeling ved HIBU

Anbefalte tiltak Fokus og kontroll på de største postene Vurdere vare/tjenestekategoriene ift FOA Prioritere opplagte og store kategorier anskaffelser som må kunngjøres Felles rammeavtaler på ”standard hyllevarer/tjenester” F.eks forbruksmateriell, renhold, IT-utstyr/kontormaskiner Vurdere innkjøpssamarbeid/muligheter med eksterne Regionale samarbeidstiltak UH-sektoren? Papirbredden/Entra eiendom?