Forbrukerportalen.no - Erfaringer med emnekart Av Sveinung Nedregotten Informasjonsrådgiver – Forbrukerrådet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
telenor.com – forsideanalyse
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
ZTM 2.5 – publiseringsløsning for emnekart Presentasjon for Emnekartforum, 24. august Bouvet.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Motivasjon.
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
EFFIN, : Fra Odin til regjeringen.no Per Biørn Amundsen Departementenes servicesenter.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
3 Jeg og mitt.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
SINTEF-seminar 8.november 2006
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
Kommunalminister Erna Solberg, Oslo, 26. mai 2005 Hvorfor kommer mange EØS- arbeidstakere til Norge?
26. og 27. oktober 2009 SAS Radisson Hotel Norge
hoyre.no: Ett emnekart – 450 portaler
En prosjektleders perspektiv Emnekart 2004 – Felix konferansesenter, 27. oktober 2004.
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Skriving av prosjektrapport
Lederstil og Motivasjon.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forbrukermakt.com Gruppe 29E Kim Bolle & Håvard Axelsen ”Forbrukermakt.com - en forbrukerportal basert på PHP, MYSQL jQuery og HTML5”
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Hvordan du kan øke dine vinnersjanser elektronisk bingospill?
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Tips for bruk av sosiale medier
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd

Evaluering eBorger Pilot
Enkel brukerveiledning
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Forbrukerportalen.no - Erfaringer med emnekart Av Sveinung Nedregotten Informasjonsrådgiver – Forbrukerrådet Emnekart

Hva er Forbrukerådet? • En uavhengig interesseorganisasjon • Fremmer kårene for etterspørselssiden i markedene: –Påvirker leverandører av varer og tjenester –Dyktiggjør og informerer forbrukere –Bistår i – og behandler klagesaker • Mottar omtrent henvendelser årlig • Forbrukerportalen.no viktigste informasjonskanal

Innhold på forbrukerportalen.no • Bredt spekter av informasjon og informasjonstyper: – Nyheter/ artikler – Faktainformasjon om rettigheter og klageadgang – Tester og kontrakter – FAQ • Innenfor et utall ulike områder: – Bolig – Mat – Offentlige tjenester – Strøm, energi – Økonomi, m.m. • Over 2000 ulike innholdselementer/artikler • Fellesnevner: Forbrukerinformasjon

Hvorfor emnekart? • Erfaringer fra tidligere nettsted –Dårlig struktur, vanskelig å finne fram –Få og store temaer • Anbefalinger i brukerundersøkelser –Unngå typeinndelt informasjon, avsenderfokus –Sats på flatere temabasert infostruktur • Stor informasjonsmengde • Gir mange innganger til informasjonen –Hvor skal brukeren begynne å lete? Med emnekart kan du nesten begynne hvor som helst og likevel finne fram • Tilfeldigheter…

Forbrukerportalen og emnekart • Informasjonen temabasert – ikke typebasert –170 temaer/emner er kjernen i emnekartet –Emnene står i sammenheng med hverandre –”Personal brain» (thebrain.com) - bra verktøy for å strukturere emnekartet • Innholdet knyttes til emnene etter bestemte relasjoner/ assosiative sammenhenger –Ulike assosiasjoner har ulik vekt/viktighet • Relasjonene mellom emnene og til resten av innholdet angir strukturen/ gjenfinningen på forbrukerportalen –Relasjonsalgoritmen styrer vektingen av innhold • Demo

Personal brain

Personal brain 2

Forbrukerportalen og emnekart • Informasjonen temabasert – ikke typebasert –170 temaer/emner er kjernen i emnekartet –Emnene står i sammenheng med hverandre –”Personal brain» (thebrain.com) - bra verktøy for å strukturere emnekartet • Innholdet knyttes til emnene etter bestemte relasjoner/ assosiative sammenhenger –Ulike assosiasjoner har ulik vekt/viktighet • Relasjonene mellom emnene og til resten av innholdet angir strukturen/ gjenfinningen på forbrukerportalen –Relasjonsalgoritmen styrer vektingen av innhold • Demo

Forbrukerportalen og emnekart 2 • ”Bevisst” bruk av emnekart –Jobbet veldig mye med emnestrukturen –Andre ofte er nyhetsfokuserte – vi er mer kunnskap- og ”relevans”fokuserte –Nytteverdi kontra nyhetsverdi –Stiller krav til publisering • Relevansbasert søk –Vektingen angir presentasjonen av søket • Assosiative sammenhenger gir en fornuftigere navigasjon! • Bruk av perspektiver (briller) tilfører ekstra brukerservice –Gjelder spesielle innholdstyper som tester, kontrakter og FAQ –Med testbrillene på ser du kun tester, alt annet er luket bort

Forbrukerportalen i dag • Statistikken viser en veldig fin utvikling –Ca besøkende i november (feilmargin 5 %) –90 % økning siden oktober 2002 –Trofaste brukere: 8 % legger til siden i favoritter • Mange positive tilbakemeldinger –Nyttig informasjon –God struktur – lett å finne fram • ”Klageveilederen” som flaggskip –Nyttig tjeneste –Brukt i reklamesammenheng

Forbrukerportalen i morgen (?) • Klageveilederen bygges inn i emnekartstrukturen • Knytte forbrukerportalens emnekart sammen med emnekartet til lignende tjenester –Matportalen? • ??