Forandringsfabrikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Trygge organisasjoner
Hvem skal bestemme?.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Verdens 7 underverk.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Forslag til ny vurderingsforskrift
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Lørenskog Idrettsforening
Johannes 16, Om sorg og glede
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Taushetsplikt for frivillige
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Diakoni og trosopplæring
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Domssøndag Siste søndag i kirkeåret Matteus 25 (2 fortellinger)
Fra ord til liv April 2010.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Problemet og løsningen:
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Alle skal med Frelsesarmeens jubileumsseminar Kjell Erik Øie Statssekretær
Drop-In metoden i skolen
Kroppen som Gud har villet
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
SMIL – styrket mestring i livet
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Forandringsfabrikken FF arbeider med folk i ulike livssituasjoner Barn og unge beskriver virkeligheten, kjent på kroppen De kommer med konkrete innspill til forandring FF utvikler ForandringsFilosofi ForandringsNøkler ForandringsVerktøy

Unge er proffene Arbeider med barn og unge I barnevernsinstitusjon I familiehjem (fosterhjem) I fengsel I fattige familier I psykisk helsevern Med kronisk sykdom Utsatt for seksuelle overgrep

Unge med mye erfaring fra hjelpesystemene beskriver for myndighetene hvilken forandring som trengs

Svar fra Barnevernsproffene: A. Involvere barn og unge Institusjonene videreutvikles gjennom systematisk innhenting av tilbakemeldinger fra dem som bor der Skriftlig rapportering reduseres. Det positive må mer fram. Barn og unge bidrar i rapportskriving Rutinene for tilsyn endres, for at barn og unge ønsker å snakke sant Alle barn og unge i barnevernet må vite om retten sin til å klage Barn og unge i institusjon i Norge må ha et sted å ta kontakt når de trenger det

B. Om de voksne Systemene møter barn og unge med mulighetstenking, positivitet og åpenhet. Turnusen på alle institusjoner tilpasses barn og unges behov, de voksne er der 4-7 dager i strekk. Voksne setter grenser på trygge måter. Skjerming og holding brukes minst mulig, aldri som avstraffelse. Unge som lever i barnevernet nå, lærer opp fagfolkene. Inkluderer høyskoler, institusjoner og kommunale saksbehandlere.

Barneminister Audun Lysbakken Møtene med dere er de to viktigste jeg har hatt som Barneminister Takk for tankene dere deler Nå behøver vi helt konkrete forslag til forandring fra dere, på punkt A. 1-3 Statsråd Lysbakken møter Barnevernsproffene Han sa han tror voksne ofte ikke vet disse svarene Derfor ba han ungdommene om konkrete løsningsforslag

Barnevernsproff Sandra (16 år) Han ville forstå hva jeg mente Kjente det var viktig for han også Jeg merket han slett ikke hadde laget spørsmålene til oss på forhånd ….du merker det veldig fort når de har det Sandra hadde nylig møtt barneministeren Hun og de andre proffene skal nå foreslå konkrete løsninger For departementet og barneministerkontoret De er 25 unge. De representerer unge som lever i barnevernet nå

ForandringsMetodikk 5 grupper verktøy Klimaøvelser deltakende visuell, kreativ metodikk for å involvere barn og unge for å beskrive virkeligheter for å ønske forandring 5 grupper verktøy Klimaøvelser Virkelighetsbeskrivelser Forandringsideer Framtidsplaner Tilbakemeldinger

Virkelighetsbeskrivelser:

Viktige utfordringer… Hvilket barnesyn har vi? Ønsker vi som voksne å høre erfaringene fra de unge? ….eller er det mer behagelig uten Ønsker vi rådene? Løsningene? Ikke ”stunte” Involvering og samarbeid med barn og unge blir del av systemer og rutiner I så fall: Vi er sammen profesjonelle, deler erfaringer og løsningsforslag og samarbeider