Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008
Et regionalt samarbeid Regionrådet for Fjellregionen; Røros, Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal og Rendalen kommuner, samt Holtålen
En ubehagelig sannhet…. •Lik mange andre distriktsregioner –Utenfor dagpendlingsavstand til sterke vekstregioner –Må klare seg sjøl •Befolkningsnedgang –Ugunstig alderssammensetning –Negativt flytteregnskap –Utviklingen vil vedvare •Næringsstruktur –Basert på primærnæring –Lite av næringer i nasjonal eller internasjonal vekst •Viktig å sette i verk tiltak
Slik står det til i Fjellregionen; framskriving av befolkningsutviking
Bosted og jobb – en viktig sammenheng Ren- dalen TolgaTynsetAlvdalFolldalOsRørosHolålen Rendalen Tolga Tynset Alvdal Folldal Os Røros Holtålen
Slik tenkte Fjellregionen: Tilflytting - reiseliv Stedene våre - en tilflyttingsdestinasjon Tilflyttere - et marked Mellomledd - et vertskap for tilflytting Markedsegment -småbarnsfamilier
Flyttinger Aust-Agder 2007 Fødtedødeinnflyttingutflyttingfolketall •Gjerstad •Vegårshei •Froland •Lillesand •Birkenes •Åmli •Iveland •Evj/Horn •Bygland •Valle •Bykle
Flyttinger Vest-Agder 2007 Fødtedødeinnflyttingutflyttingfolketall •Farsund •Flekkefjord •Vennesla •Songdalen •Marnardal •Åseral •Audnedal •Lindesnes •Hægebostad •Kvinesdal •Sirdal
Første fase INFRASTRUKTUR •Vertskap for tilflytting •Nettsted med relevant informasjon til tilflyttere
Andre fase: •Assistere tilflytting •Markedsføring av regionen som tilflyttingsområde
Assistere tilflytting •Hjelpe arbeidsgivere som rekrutterer - nettsidene - kontakt med alle arbeidsgivere som søkte nye medarbeidere •Informere tilflyttere - Oversikt over alle tilflyttere - Velkomstbrev - Tilflyttermapper •Allianser med arbeidsgivere •Rutiner, lettere sagt enn gjort….
Markedsføring av Fjellregionen som tilflyttingsområde •Kampanjen Første klasse •Regionselgere •Utenrikstjeneste •Markedsplanlegging
Første Klasse-kampanjen –Bygde på erfaringer fra Sverige Bräcke kommun –Målgruppe : familier i Oslo der eldste barn skulle begynne på skola høsten 2006 Brev til ca 5000 familier! Apellerte til følelser:
Første Klasse-kampanjen forts. –Voldsom respons –Mediestrategi som virket
Dagbladet 7. November 2005 Forside og to helsider Stor stas…….
Dagbladet søndag 9. Juli 2006 Forside og 6 magasin sider
Første Klasse-kampanjen forts. –Møte på Oslo Plaza –200 familier meldte sin interesse –Kommunene fulgte opp –25 familier har flytta –20 er undervegs
Viktig !!!!!!!!! •Regiontenkingen –Smykkeskrinet med fjellsmykker •Infrastruktur - Satsingen ville bli lett å gjennomskue dersom den ikke holdt faglige mål •Markedsføring –Teorier og metoder fra næringslivet –Positive budskap, som ”det gode liv, køfritt, puddersnø” osv. –Bruk av media •Forankringen i kommunene –Kommunene overtok føringen, regionen koordinerte
Andre resultater og erfaringer •Skapt interesse for regionen •Regionrådet mener at prosjektet er en suksess - markert regionen på en positiv måte •Om prosessen –Har vært nødvendig å bruke tid –Samarbeidet med arbeids- og næringslivet –Prosjektet samlet regionen
Hva skjer NÅ ? •Ambisjon om å bli en foregangsregion i Norden på positiv markedsføring Ny satsing: - Felles markeds- og profileringsprogram - Årlige kampanjer - Vedlikehold og utvikling av infrastrukturen for tilflytting