Aktivering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

I.
Vestas nyhetsbrev Gulltaggen 2006 Navn • Arrangement.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Mer informasjon om YS medlemsfordeler finner dere
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Presentasjon Kolstad Håndball
DALE OF NORWAY Charlotte S. Moe 2DS1. HISTORIKK OG FIRMA o Over 130 år o Peter Jebsen o Representert i USA o OL og VM.
Tone L. Bie, 2014.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Dyreparken på 300 sekunder.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Spøken som gir deg lykke!
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Strindheim Fotball Yngres avdeling Infomøte
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Hva er viktig for næringslivet når sponsorobjekter velges ? Jacob Lund Sponsorsjef DnB NOR.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Kontrafaktisk tenkning
Vekst og Verving.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Sponsor case Continental Dekk
Kommune og politi startet et samarbeid i 2004
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Å kjøre bil og å stå i bilkø
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Og.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Sponsormarkedet 2009/2010 Sponsor- og Eventforeningen Torsdag 11. november 2010.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
FOTBALLQUIZ.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Sammen får vi ting til å skje
Utskrift av presentasjonen:

Aktivering

Det er når avtalen er inngått at jobben begynner Men HVEM har ansvaret for å fullføre jobben? Sponsoren!

Hva avtalen innebærer Når man har inngått en avtale med et sponsorobjekt har man i bunn og grunn kun kjøpt seg rettigheter til å benytte seg av dette sponsorobjektet. De eneste ferdige produktene man har kjøpt er billetter, men selv disse kreves det en del jobb med for å kunne utnytte på best mulig måte. Prisen som er satt er en pris for å benytte seg av disse rettighetene. Man er avhengig av å benytte ekstra midler for å gjøre dette. Finnes ikke disse midlene, skulle man heller gått inn på en mindre avtale og brukt overskytende midler til aktivering. «…basing a sponsorship decision on mere exposure is a bit like putting the cart before the horse!» (Madrigal 2001)

Hva gjøres? I 2009 oppga ca. 52% av norske sponsorer et beløp tilsvarende 25% av avtalens beløp på oppfølging, 11% brukte 25-50%, 2% brukte 50-75% og 2% brukte 75-100% I disse beløpene ligger en stor del av grunnen til at et sponsorat fungerer eller feiler. En «regel» som brukes internasjonalt er at det bør være et 1 til 1 forhold med hensyn til pengeinnsats i selve avtalen og pengeinnsats i forhold til oppfølging. Noen sier til og med at det bør være et 2 til 1 forhold.

De mest vanlige former for aktivisering av sponsoravtaler - USA 2011 Kilde; IEG

Sponsorplattformen kan lett integreres som total kommunikasjonsplattform Eksempler på kampanjeelementer; TV Avis Radio Internett Utendørs Billboards Buss Tog Taxi Instore Sjokkselgere Tema perioder Konkurranser Internmarkedsføring

Lansering av mobile banktjenester Utøver som ble brukt; DnB NOR – 2010 Lansering av mobile banktjenester Utøver som ble brukt; Marit Bjørgen Therese Johaug Andreas Thorkildsen Christina Vukicevic Andreas Ygre Wiig m.fl.

Holdnings-/salgskampanje for frukt og grønt BAMA – 2010/2011 Holdnings-/salgskampanje for frukt og grønt Utøvere som ble brukt; Morten Gamst Pedersen Huseklepp John Arne Riise Ole Einar Bjørndalen Øivind «Pølsa» Johansen Oddbjørn Hjelmeseth Astrid Urenholdt JAcobsen Når Bama kom med sin «Bend it» kampanje i 2005, som var forløper til denne kampanjen, økte salget av bananer med 15% i forhold til samme periode året før

Gilde «Go’ og Mager» kampanje med håndballjentene 2008/2009 Resultat; 34% økning i salg fra januar 2008 til januar 2009

Pølse med brøl februar og mars 2011; - Gilde Kollenwiener: Mindre wienerpølse som passer i termosen og lompa - Gilde Kollengrill: Større og saftigere grillpølse som gir en ekstra smaksopplevelse Resultat; + 9 % pølsesalg sammenlignet med 2010 De to nyhetene stod for nesten 10 % av total pølsesalg i perioden + 1 % markedsandel for Gilde i perioden + 4 % andel på Wienerpølser og + 3 % på Grillpølser

Tine bruker ved hvert OL de rettighetene de har gjennom Olympiatoppen til å benytte seg av utøverne som er med i OL-troppen til markedsaktiviteter.

Kvikk Lunsj, norsk tursjokolade nummer 1 og sponsor av Den Norske Turistforening. Har et spesielt engasjement for turlederne.

Teller ønsket å gå inn på et sponsorat som kunne skape samhold og entusiasme internt, valget falt på SOS-Barnebyer. Samtidig ble det bygget en barneby hvor NFF var en av de største partnerne, Teller fikk blitt med her og fikk en ekstra effekt med å være sammen med NFF. Teller hadde også en avtale med Marit Bjørgen hvor hun skulle være treningsmentor for de Telleransatte. Denne fungerte ikke optimalt og var på vei til å gå ut. Teller tok derimot kontakt og hørte om hun kunne tenke seg å være en SOS-Barnebyer ambassadør, noe meget gjerne ville. Resultatet var at de Teller langt flere positive synergier ut av avtalen med Bjørgen enn de tidligere hadde gjort.

Fokus Bank engasjerer seg innen akademisk sponsing og «Pengeby» er et resultat av dette som innretter seg mot barneskoleelever

Tusse prosjektet ble startet av Gilde og Norges Håndballforbund i 1996 og lever i dag i beste velgående med nye samarbeidspartnere

Adeccoligalaget FK Follo kom overraskende nok til Cupfinalen i fotball 2010. Motekjeden Lindex, en av sponsorene til FK Follo, er også en av hovedsponsorene til Rosa sløyfe kampanjen. Til semifinalen, mot RBK, stilte således FK Follo i rosa drakter for å ta en del i rosa sløyfe kampanjen. At de skulle vinne og komme til cupfinalen var det ingen som hadde sett for seg. Aktiviteten skapte en enorm blest rundt Rosa sløyfe aksjonen.

Tide – Loads of Hope Startet opp i etterkant av orkanen «Katarina» hvor de etter en forespørsel om hjelp satt opp dette mobile vaskeriet med 30 vaskemaskiner. Har nå blitt et fast tilbud fra Tide til katastroferammede områder 13.871 vask i forbindelse med Katarina 34.000 totalt siden starten

Braun og FIFA World Cup 2002 Man går vekk fra vinn en reise til noe som gir en autentisk sammenheng mellom barbering og fotball. Salget økte med 50% i Danmark i forhold til samme periode året før, uten andre endringer i markedskommunikasjonen.

Case: OK OK har ingen bensinstasjoner langs de store motorveiene eller i de største byene i Danmark 3. april 2017 20 20

3. april 2017 21 21

Salget gjennom disse avtalene utgjør 1 milliard årlig –den mest lojale milliarden til OK OK er Danmarks desidert mest eksponerte sponsor – de er stor kjøper av arenareklame. 3. april 2017 22 22

Kjærlighet er ikke… Kjærlighet er… å være en del av støyen å heve seg over støyen å være irrelevant i forbrukerens liv å være relevant i forbrukerens liv å være unik å være en del av flokken å skrike til å snakke med å krige å forføre «En sponsors handlinger, som oppfattes som fordelaktige eller sympatiske, belønnes med «goodwill», handlinger, som oppfattes som skadende for objektet, straffes gjennom negativ «goodwill»» (Søren Bo Jørgensen)