Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om tekst og tolkning Noen begreper fra semiotikken
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Hva ser de andre når de ser meg?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Banantesten Test de la banane: Klikk for å fortsette.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Fra ord til liv August 2012.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Hvem er Jesus?.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Nærhet vs. stoppeklokke
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Hvordan skrive en god utredning?
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Utforskeren.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Hvordan få unge voksne til å komme til Vitensenteret? Senkveld, -en fest på Teknisk Museum Av Sigrun Reisæter og Jon Haavie.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Har ungdom dårlig smak?
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Fest og følelser Om seksualitet.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
The Impact of DHT Routing Geometry on Resilience and Proximity TDT 2, Olav Engelsåstrø
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Misjon – å krysse grenser
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
Sensur Læringsmål: Norsk
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Kap. 65 Internet and Democracy
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Power of We The power of action. We Serve
Ha evig liv Joh
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Spill og fiksjon

En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?

Fiktive vs virtuelle labyrinter •Fiktive labyrinter (eg i The Shining) •Virkelig labyrinter (Knossos, eller i haven) •Virtuelle labyrinter (PacMan, Diablo) •Er labyrinten i Diablo virkelig? •Er spøkelsenes jakt på PacMan en fiksjon?

Hvem har hørt om landet Norrath? 1 Norrath-krone (“plat”)  1¥ Verdens 77. største BNP per capita, etter Russland! Spill-verden og verdensøkonomi konvergerer Nye kunnskapsarbeidsplasser; hvitvasking? Gigantiske sosiale/estetiske eksperimenter Avant garde-samfunn -meget vanskelig å skille mellom leg og alvor EDWARD CASTRONOVA (2001) Virtual Worlds: A First- Hand Account of Market and Society on the Cyberian Frontier $45 på playerauctions.com:

Fiksjon: •fic·tion n. (fra Encarta): –novels and stories that describe imaginary people and events –something that is untrue and has been made up to deceive people •altså: to forskjellige ting: enten løgn, eller eventyr •Her i betydning 1: oppdiktede fenomener •en (litterær) fiksjon er ikke løgn: den har ingen sannhedsverdi i vår verden. –Eksempel: Pinocchio’s nese: er det sant eller falskt at den vokser? –Eksisterer spøkelset til Hamlet’s far? •Men hva med spill? –er det sant eller falskt at vi vinner i Counter-Strike eller fotbold? •Spill er ikke fiksjoner, men en egen type verden, mellom fiksjonen og vår verden: den virtuelle. •Andre verdener: drømmeverden, tankeeksperimenter, religiøse forestillinger; den verden vi ser i speil, osv. •Alle disse er ulike alternativer til vår egen verden

Fiksjon vs simulering/virtualitet •Fiksjon og simulering er ikke det samme, men spill kan inneholde begge deler •Eksempel: en dør som er ren dekorasjon (tekstur), vs en som kan åpnes og lukkes. •Dekorasjons-døren er fiksjon, den andre virtuell •Spillenes “realisme”-utvikling tilsier at virtualiteten fortrenger fiksjonen ettersom simuleringen blir dypere •fiksjonen er en “billigere” form for simulering •Forskjellen er ontologisk: det virtuelle kan testes, men fiksjonen kan ikke testes (eksisterer Godot virkelig?)

Virtualitet og mediepanikk •Hvorfor mener enkelte spill-kritikere at spill er verre enn film og romaner? Har det med forskjellen på simulering og fiksjon å gjøre? •-det visuelle er ikke så ille som det virtuelle –TLOTR 11 års grense/ GTA3 18 års grense •Spilleren er handlende i simuleringen, leseren er fanget av fiksjonen •Fiksjonen kan kontrolleres/sensureres •-Simuleringen overlater for meget til spilleren •Jfr MS Flight Simulator som fjernet WTO etter 11/9

Konklusjon •Spill er ikke fiksjoner, men en egen ontologisk type, mellom fiksjonen og virkeligheten •Denne forskjellen er avgjørende for å forstå spill og deres rolle i samfunnet •Er det ulike grader av “spillvirkelighet” - f eks sosialt bestemte ? •Er noen spill nærmere fiksjonen (Max Payne) mens andre er nærmere virkeligheten (EverQuest)? •Her vet vi for lite; mer forskning!