2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
4 Bruk øynene riktig.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Å skrive for Internett Språktips.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Grunnleggende matematikk
Formler og funksjoner.
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Eksempel på oppgaveløsning
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Brøk - fra hele til mange deler.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Utvidelser av tallområdet:
KOMPLEKSE TALL Laila.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Komplekse tall Naturlige tall
Læreplaner i matematikk
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
Variabel, Bokstavuttrykk
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Matematikk/literacy LUB
Fra likninger til funksjoner
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Fra det kjente til det ukjente…
Fra likninger til funksjoner
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Mål for perioden: Sos: Lytte etter beskjeder. Bruk innestemme. No:. Lese med god flyt og innlevelse. Kunne sette ting i alfabetisk rekkefølge, vite hva.
Studieteknikk Bison.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Algebra er bra – hva er algebra?
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
TEAMBUILDING.
Tall og algebra Matematikk 1T
Standardform: = 0, = Utvida form med tiarpotens: 3567,87=
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
Første kvadratsetning
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Konjungatsetningen (tredje kvadratsetning)
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Algebrabrikker Sigbjørn Hals.
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser: Nb: det er viktig å passe på fortegn og å multiplisere alle ledd a) b) Hovedregelen er at vi skriver ukjente i alfabetisk rekkefølge, men det gjøres iblant unntak for å unngå å starte med et minustegn. Vi kunne derfor like gjerne ha skrevet svaret slik: 3b-6a. c) Multipliserer ledd for ledd Pass på fortegn Velger å multiplisere 2-tallet inn i den andre parentesen for å unngå brøk d) flere metoder s. 52

2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser: Regler: Løse opp en parentes med minustegn foran: må skifte fortegn på alle ledd inne i parentesen Løse opp en parentes med plusstegn foran: beholder samme fortegn på alle ledd inne i parentesen Multiplisere et tall og et parentesuttrykk: multipliser tallet med hvert ledd inne i parentesen Multiplisere to parentesuttrykk: multipliser hvert ledd i den første parentesen med hvert ledd i den andre.

2. Algebra 2.2 Kvadratsetningene: 1. Kvadratsetning 2. Kvadratsetning (Konjugatsetningen) Brukes ofte denne veien, brukes mye til faktorisering Bevis for 2. Kvadratsetning: Tilsvarende (multiplisere ledd for ledd) kan de to andre setningene bevises. Prøv gjerne selv.

2. Algebra 2.2 Kvadratsetningene: Eksempler: Skriv enklest mulig:

2. Algebra 2.3 Faktorisering: = det å skrive som et produkt av enklest mulige faktorer; skriver uttrykket som produkt av flere faktorer Faktorisere bokstavuttrykk ved å sette felles faktor utenfor: Trenger ikke å skrive gangetegn mellom leddene, men kan gjøre det. Kontroller gjerne ved multiplikasjon! Bruke kvadratsetningene baklengs for å faktorisere (særlig 3.): Husk:

2. Algebra 2.3 Faktorisering: 2.4 Forkorting av rasjonale uttrykk: (brøk uttrykk) Eksempler a) Lurt å faktorisere og forkorte først b) Se s. 58. fn=6(x+3) •3 •2 2.5 og 2.6 Kan gjerne leses på egenhånd, nyttig trening men prioritering…Men du lærer andre metoder for dette siden.