Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Byggevareindustriens høstmøte Shippingklubben, 29. november 2012 Jan Tore Sanner, 1. nestleder i Høyre.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
KDP E18-korridoren i Asker
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Ålesund Statssekretær Lars Erik Bartnes 10. November 2011.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
1 Regjeringens politikk vedr. situasjonen i byggenæringen generelt og tiltak for å få ned byggekostnadene spesielt Statssekretær Inge Bartnes 26. april.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Noen valg er viktigere Arbeidslivet etter Stortingsvalget 2013.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ASKØY KOMMUNE INVESTERINGER I BYGG OG ANLEGG 2011 – 2014
NCSP/NCMP/NCRP og koding.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Aktørenes roller i planprosessene
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim 2012

Høyres samferdselspolitikk Flere, bedre og tryggere veier Bedre kollektivtilbud i storbyregionene Bygge et moderne Norge Nye ideer – bedre løsninger

HØYRES SAMFERDSELSPOLITIKK

Situasjonen

Største hinder for norsk konkurransekraft ( rangert rekkefølge): • Restrictive labor regulations • Inadequate supply of infrastructure • Access to financing • Insufficient capacity to innovate • Inefficient government bureaucracy • Tax rates

Situasjonen

Statlig finansieringsandel av total prosjektkostnad

• Lokale eller sentrale beslutninger • Faglig eller politisk prioritering • Pay-as-you-build eller kredittfinansiert utbygging? • OPS eller stat? Kan det gjøres smartere?

Høyres grunnleggende prinsipper 1.Personlig frihet og livskvalitet 2.Konkurranseevne og produktivitet 3.Et grønt samfunn

Høyres løsninger

• 84 mrd til nye riksveier, 15 mrd mer enn de rødgrønne • 50 mrd kr til vedlikeholdsfond – avkastningen gir minst 25 mrd til vedlikehold på 10 år • 3-5 nye offentlig-private prosjekter (OPS) • Kraftig satsing og fokus på trafikksikkerhet, spesielt midtdelere og rassikring Raskere frem – sikkert hjem

Høyres løsninger på veg • Opprette et uavhengig veitilsyn som overvåker veikvaliteten • Sørge for at Staten tar ansvar for at alle hovedveier holder akseptabel standard • Bygge flerfeltsveier med midtdelere • Skikkelig satsing på rassikring

• Modernisering av samferdselsområdet. • Avpolitisering. • Effektivisering. • Kortere planlegging. • Trafikksikkerhet i hovedsete. • Vedlikeholdsfond 50 mrd. • Økte rammer. • Nye utbyggingsmetoder. • Målrettede virkemidler til storbyområder. Høyres alternative transportplan Høyres løsninger?

SPØRSMÅL?