Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim 2012
Høyres samferdselspolitikk Flere, bedre og tryggere veier Bedre kollektivtilbud i storbyregionene Bygge et moderne Norge Nye ideer – bedre løsninger
HØYRES SAMFERDSELSPOLITIKK
Situasjonen
Største hinder for norsk konkurransekraft ( rangert rekkefølge): • Restrictive labor regulations • Inadequate supply of infrastructure • Access to financing • Insufficient capacity to innovate • Inefficient government bureaucracy • Tax rates
Situasjonen
Statlig finansieringsandel av total prosjektkostnad
• Lokale eller sentrale beslutninger • Faglig eller politisk prioritering • Pay-as-you-build eller kredittfinansiert utbygging? • OPS eller stat? Kan det gjøres smartere?
Høyres grunnleggende prinsipper 1.Personlig frihet og livskvalitet 2.Konkurranseevne og produktivitet 3.Et grønt samfunn
Høyres løsninger
• 84 mrd til nye riksveier, 15 mrd mer enn de rødgrønne • 50 mrd kr til vedlikeholdsfond – avkastningen gir minst 25 mrd til vedlikehold på 10 år • 3-5 nye offentlig-private prosjekter (OPS) • Kraftig satsing og fokus på trafikksikkerhet, spesielt midtdelere og rassikring Raskere frem – sikkert hjem
Høyres løsninger på veg • Opprette et uavhengig veitilsyn som overvåker veikvaliteten • Sørge for at Staten tar ansvar for at alle hovedveier holder akseptabel standard • Bygge flerfeltsveier med midtdelere • Skikkelig satsing på rassikring
• Modernisering av samferdselsområdet. • Avpolitisering. • Effektivisering. • Kortere planlegging. • Trafikksikkerhet i hovedsete. • Vedlikeholdsfond 50 mrd. • Økte rammer. • Nye utbyggingsmetoder. • Målrettede virkemidler til storbyområder. Høyres alternative transportplan Høyres løsninger?
SPØRSMÅL?