Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Hvordan lager man gode surveyspørsmål?
Skolelederundersøkelsen 2008
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Analyse og tolkning av datamaterialet
INDEKSER OG FORDELINGER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Øystein Pedersen Dahlen
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Utforskeren.
Metode.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Norsk Monitor Synovate Norge.
Kvalitative og kvantitative metoder
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentell metode - I
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Testing, måling og forskningsdesign.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Mål for sentraltendens:
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Randomiserte kontrollerte studier
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kort innføring i SPSS [Juni 2015]
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Forskningsdesign: eksperiment
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
SIV : Kapittel 4 Statistisk metode 18/02/2019 Fred Wenstøp.
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger Om kvantitative og kvalitative innsamlingsmetoder

På jakt etter årsak til noe Intervjuundersøkelse om holdning til u-lands gjeldskrise. Så TV-programmet om gjeldskrisen: 62% for å slette gjelden, 38% mot. Så ikke TV-programmet: 45% for å slette gjelden, 55% mot. Kan vi slutte fra denne forskjellen at det å se TV-programmet (årsaksvariablen) har påvirket holdningen (effektvariablen)?

Påstand om at noe er årsak til noe krever et eksperimentelt opplegg Undersøkelsesopplegg som ideelt sett er: Randomisert, deltakerne er tilfeldig fordelt i en Eksperimentgruppe og en kontrollgruppe Dobbelt blind, d.v.s verken deltakere eller forsøksleder vet hvem som tilhører eksperimentgruppen og hvem som tilhører kontrollgruppen Før – etter måling, d.v.s gruppene måles før eksperimentgruppen utsettes for eksperimentet og etter at eksperimentet er gjennomført Eks: coaching av elever

Om å spørre Vanligste dataproduksjonsmetode: spørsmålet Hva kjennetegner et godt spørsmål? Lett forståelige ord, enkel språkføring, ikke for langt, ikke flertydige ord, ikke ledende ”Nobelprisvinnere og andre ledende vitenskapsmenn mener at global oppvarming grunnet våre utslipp truer menneskehetens fortsatte eksistens. Er du villig til å begrense bilbruken for å redusere forurensingen som skyldes fossilt brennstoff?”

Spørsmålsformuleringens betydning Fra aktuell debatt om søndagsåpne butikker: «Ønsker du søndagsåpne butikker dersom konsekvensen er en betydelig prisøkning?» «Ønsker du søndagsåpne butikker dersom konsekvensen er at nærbutikkene dine forsvinner?»

Ulike former for spørreundersøkelser Personlig intervju /besøksintervju Telefonintervju Web-basert intervju Strukturert intervju Ustrukturert intervju / samtale Individuelt intervju Gruppeintervju Forskningsintervjuet, journalistintervjuet, ansettelsesintervjuet Form kan variere (eks. sokratisk metode)

Grad av struktur Høy struktur gir respondenten få frihetsgrader: både spørsmål, rekkefølge av spørsmål og svaralternativer er forhåndsbestemt. Svaralternativene kan være JA/NEI/VET IKKE, eller bruk av skalaer, eksempelvis 5-punkt eller 7-punkt skalaer. Ved bruk av skalaer måler vi verdier på bestemte variabler (eks på variablen ”jobbtilfredshet”) Forutsetningen for å måle verdier er at variablen befinner seg på et høyt nok målenivå.

Variablers målenivå Når vi skal utvikle et spørreskjema må vi tenke igjennom hvilket målenivå de variabler vi ønsker å måle befinner seg på. Vi opererer gjerne med 4 ulike målenivåer med konsekvenser for hvordan vi kan måle variablene samt hva slags statistisk verktøy vi kan bruke i analysen. De 4 målenivåene er: Nominal (lavest) Ordinal Intervall (mest brukt) Forholdstall (høyest)

Nominalnivå: Verdiene er gjensidig utelukkende kategorier Nominalnivå: Verdiene er gjensidig utelukkende kategorier. Kodetallet forteller om enhetene har samme verdi eller ikke (1=1, 2 er forskjellig fra 3). Eks: kjønn, bosted, sivilstatus Ordinalnivå: Verdiene er rangordnete. Gjensidig utelukkende kategorier. Kodetallet viser om en enhet har høyere verdi enn en annen (2>1, 2<3). Eks holdning til nærmeste leder.

Intervallnivå: Verdiene er ordnet på en skala med en måleenhet som viser avstand. Det gir mening å beregne forskjeller mellom kodetall (5-3 = 3-1). Eks holdning til nærmeste leder Forholdstall: Verdiene er en skala med både måleenhet og naturlig nullpunkt. Det gir mening å beregne forholdet mellom kodetall (40/20=2). Eks alder, inntekt, omsetning Metriske variabler = variabler med høyt målenivå (intervall, forholdstall) Ikke-metriske variabler = variabler med lavt målenivå (ordinal, nominal)

Strukturerte spørreskjemaer med bruk av måleskalaer gir mulighet for tallfesting av den informasjon (data) vi innhenter, som igjen åpner veien for kvantitativ/statistisk dataanalyse. Ustrukturerte spørreguider krever at vi beholder informasjonen som tekst. Gir et annet utgangspunkt for analyse.

Observasjon Deltakende – ikke deltakende Systematisk – usystematisk Skjult – åpen Eks ”mystery shopper”: Ikke-deltakende, systematisk, skjult