Stilistikk 4 En setning En ytring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Tolkning av språklige ytringer i ulike kontekster
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tekstutvikling.
Å skrive en sakpreget tekst
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
INTERJEKSJONER.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Fra læreplanen i norsk:
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes syntaktiske funksjoner
Språksystem og språkbruk
Leddenes semantiske roller
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Om å skrive om litterære tekster
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
PRONOMEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
SYNTAKS 2 Leddstilling.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Termbaser Lars Nygaard. Termbaser Database over begreper Innhold –Definisjoner –Oversettelser –Leksikalske relasjoner –Eksempler.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Om hellige skrifter.
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Kapittel 2- Juridisk metode
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Utskrift av presentasjonen:

Stilistikk 4 En setning En ytring

En setning En setning er en abstrakt språkenhet som er dominert av verbalet (Karlík: predikát) Forskjellen mellom ord som bare følger etter hverandre, og en setning, ligger i at en setning har et verbal.

Det er verbet som styrer vesentlig ALLE syntaktiske forhold i en setning. En setning i norsk kjennetegnes ved at den har et finitt verb (VF) Mange setninger har mer enn ett finitt verb. De fleste norske setninger har minst ett annet setningsledd i tillegg til det finite verbet. Dette leddet kaller vi subjekt.

En ytring – del av teksten som står mellom to store skilletegn (store skilletegn: punktum, utropstegn og spørsmålstegn) En ytring – er en setning sagt/skrevet i en konkret kommunikasjonssituasjon (Karlík)

En ytring Ytringen kan ha ulik formell oppbygning. Hvis den inneholder finitt verbal og subjekt, kaller vi den en hovedsetning. Ytringer som ikke oppfyller kravene til en setning, kaller vi setningsfragmenter. (Per! Ja! Kommer straks!)

Setningsfragmenter - ytringer som ikke oppfyller kravene til en setning. De kan deles i to hovedtyper: a/ setningsemner (noe er strøket) kommer snart! b/ setningsekvivalenter: Hysj! Pokker!

Setningsfragmenter tekst på skilt (Adgang forbudt. Stengt) titler på bøker emotiv funksjon imitativ funksjon (snakkebobler i tegneserier) pragmatiske fraser (gratulerer)

Ikke i en setning, men i en ytring er vi i stand til å identifisere objektene og formålet med setningen. Hovedsetninger kan skilles i flere flere typer. Vi regner vanligvis med tre eller fire hovedtyper.

Hovedsetningens typer I. Fortellende hovedsetninger II. Spørrende hovedsetninger A. med spørreord (leddspørsmål): Hva sa du? B. uten spørreord (setningsspørsmål) Blir du med? III. Bydesetninger: Fortell...

talehandling , språkhandling Noen talehandlingen kan uttrykkes direkte ved et eget verb, som i: Jeg døper deg hermed Karoline.

talehandling I andre tilfeller er det setningsformen som henviser til talehandlingen: i. Å FORTELLE ii. Å SPØRRE iii. Å PÅBY

råd om klare setninger skriv subjektet tidlig i setningen ĥelst innenfor de første 5-6 ordene ha kort avstand mellom subjekt og verbal skriv gammel og kjent informasjon før ny bruk få leddsetninger og plasser dem helst på slutten av helsetningen

Det som derimot IKKE skal være med i den vitenskapelige oppgaven, er: subjektivt vurderende framstillingsformer uten dokumentasjon og argumentasjon, for eksemper "jeg tror/mener/antar/påstår", uten fordi... holdningsord uten faglig dokumentasjon "glimrende, perfekt, god" modalitetsord som f.eks. "selvsagt, jo, da" ulike begreper og ord for samme innhold

METAKOMMUNIKASJON å gi språklige signaler om status, formål, relasjoner i teksten: Introduser og pek ut hva som er i fokus Si hvordan du bruker kilder, teorier, metoder Si om det er kildene eller du som snakker Lag overganger Vis fram og tilbake Knytt sammen avsnitt Vis/signaliser når du skifter tema Marker nivå, betydning og rekkefølge av elementer