Johannes Kolnes Spesialrådgiver, Helse Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Utviklingshemmede hos fastlegen
Pasientflyt og Tamiflulogistikk under en pandemi Øistein Løvoll Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern Smitteverndagene 2006,
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Mobimed 4.0 IKT Forum Bergen 13 mars 2013 Terje Pettersen
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandling i Indre Østfold
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Kompetansebygging i sykehjemsmedisin Med vekt på sykehjemslegens rolle Seminar i sykehjemsmedisin, Ål kulturhus 7. september 2010 Robert Tunestveit Fastlege,
Informasjonsbehov i en klinisk hverdag Kreftpasienter Akutte hendelser
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Forebygging av tuberkulose blant innvandrere i Norge
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Legemiddelinformasjon - et skrikende behov -
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Etter selvmordsforsøket
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Flexible guideline-based patient careflow systems Silvana Quaglini, Mario Steffanelli, Giordano Lanzola, Vincenzo Caporusso, Silvia Lanzola.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Pasientforløp alkohol
Fagledernettverk i Helse Midt-Norge
Noe for deg? Ambulansefag. Litt om Ambulansefag For å komme inn på Vg2 Ambulansefag kreves det att du har fullført Vg1 Helse- og sosialfag For deg som.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Øving 2 – TDT4210 Prosedyrer – fra lærebok til beslutningsstøtte
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Samhandlingsreformen
Øving 3 Essay TDT4210 Lars Halvor Uthus
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
KOMITE FOR HELSE OG SOSIAL SLAGBEHANDLING I AKUTTFASEN HÅKON T. NORDLI, KLINIKKDIREKTØR NEVROKLINIKKEN.
Kvittering av prøvesvar Dr.med. Hallvard Lærum Fagansvarlig Klinisk IKT Stab Medisin, Helsefag og Utvikling.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Akutte sykehusinnleggelser av sykehjemsbeboere - dødsfall innen 48 timer - en prospektiv undersøkelse Sebastian von Hofacker Paal Naalsund Grethe Iversen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Innlegg fellesmøte for samarbeidsutvalgene
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
NSF-FSR lederseminar
Elektronisk henvisning
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Johannes Kolnes Spesialrådgiver, Helse Bergen IKT som støtte for bruk av kunnskapsbasert medisin og standardiserte forløp. Johannes Kolnes Spesialrådgiver, Helse Bergen

Kommunikasjon mellom Helsefag og IKTfag er ikke lett…. Windows XP Flora Windows XP LINUX MS-SQL Jordsmonn UNIX SYBASE ORACLE MS-SQL Grunnfjell

IKT skal være innovativt Inneholde løsninger på Kjente behov Skjulte behov Skjulte potensialer

Erkjennelse av kjente behov

Hvilke behov har brukerne av/i helsevesenet? Fra pasientens synspunkt Forutsigbart Korrekt Rett tidig Fra fagfolkenes ståsted Skreddersydd grensesnitt mot IKT og MTU Beslutningsstøtte Mulighet for kontinuerlig kvalitetssikring og kontroll Forskningspotensiale

Hvordan få det beste ut av HUS? Prehospitale tjenester D2 Mottaksklinikken Hotell D2 Spesialavdelinger: Sykehjem D3

Pasientflyt T0 T1 T2 T3 T4 T5 T6 TID Rtg Orbit Dips Dips Lab Dips Portør-tjeneste Diagnostikk (rtg/lab/mm) Akutt sykdom/ skade Primærvurdering lege/legevakt Primærvurd. ambulanse Primærvurdering akuttmottak Diagn./ beh fagenhet Videre forløp Melding AMK Epikrise Kirurgi/prosedyrer T0 T1 T2 T3 T4 T5 T6 TID Rtg Orbit Luftambulanse AMK-data Akuttdatabase Lege-vakt Dips Dips Lab Dips Ambulanse-data Primærlege Folkeregister PortørCOM Kvalitetsregister TH mars 2010

Hvorfor har vi kommet i en slik situasjon? Skreddersydde løsninger for den enkelte profesjonens arbeidssituasjon Ingen felles strukturelle krav Ingen integrasjonskrav Meldingene mellom aktørene I akuttkjeden går per telefon

IKT utvikling - kortversjonen Utviklet primært fra legens brukergrensesnitt Utviklet av kunnskapsrike/IKT kompetente leger Systemkrav fra administrasjonen omfattet stort sett Betalingsmåte og antall pasienter behandlet Konfidensialitet - Løsningen på dette har vært en mengde proprietære, stand alone løsninger

Avdekke skjulte behov

Kunnskapsbasert medisin – hva trenges? Logistikk støtte Rett tidig behandling Riktige sekvenser Automatisering Kompensasjon for delte ressurser Beslutningsstøtte Kompetanse

Nye behov ved kjent sykdom Hjerteinfarkt Tidligere: Forebygging av fatale arrytmier Nå: Forebygging av koronar celledød og sekundære følgesykdommer Hjerneslag Tidligere: Avventende tilnærming med fokus på rehabilitering med tidlig mobilisering, Nå: Forebygging av cerebral celledød

Pasientlogistikk er for disse sykdommene vårt viktigste ”Medisinsk Tekniske Utstyr”

En modell for automatisering Alle repetitive elementer må automatiseres Systematisk beslutningsstøtte Integrert med et booking system Integrert med et ressurs styringssystem Integrert med EPJ

Avdekke skjulte potensial

Helsetjenesten er og vil bli arbeidsintensiv Manuelle rutiner Økende arbeidsbyrde Dårlig “Compliance” I forhold til kunnskapsbasert medisin Begrenset kognitiv kapasitet Delte ressurser Økende knapphet på helsepersonell - Vi kan lett komme i en ond sirkel

Arbeidsmåten vår, vist med flow chart... Alt.1 Klinisk undersøkelse Lab Radiologi Endoskopi Alt.2 Beslutnings punkt Beslutnings punkt

Beslutningsstøtte Blodprøver: Hb WCC Krea Na,K,Cl Spesial tester Radiologiske undersøkelser Visualisert lydbilde 24t målinger

Arbeidsmåten vår, vist med flow chart...... Feed forward booking/bestilling Alt.1 Klinisk undersøkelse Lab Radiologi Endoskopi Alt.2 Beslutnings punkt Beslutnings punkt Feed back/ evaluering

Eksempel: Automatisering av medisinering Manuelle rutiner for medisinering på sengeposterkrever 64 forskjellige steg Håndholdt PC , software og endosepakking kan redusere dette til 2 steg: Forordning og utdeling Den frigjorte ressursen kan brukes til beste for pasientene gjennom å vurdere Interaksjoner Vekt Alder Lever/nyrefunksjon Informasjon to pasienten om forventede effekter Mulige bivirkninger

Videre utvikling mot en autopilot Forced funksjoner Definerte sekvenser Definerte intervaller mellom intervensjoner Automatisert bestilling Automatisert booking NB! Autopiloten overstyres alltid av klinisk vurdering.

Hvilke generelle systemkrav bør alltid stilles til IKT systemer i Helsetjenesten?

Generelle systemkrav Modulært design Standard grensesnitt Skalerbare Modulerbare Gradert sikkerhet Filterfunksjoner

Ressurskrav: Minimale krav til opplæring Krav til maskinkapasitet begrenset