Hvorfor mister vi gjester?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Kapittel 8 Følelser for merket
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Sommervikar i Blend.
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Veiledning av elever / lærlinger
Oslonett 10 års jubileumsforedrag  Kjell Øystein Arisland prater om starten av Oslonett og vurderinger ut fra et gründer-perspektriv.  Gisle Hannemyr.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Web design for små og mellomstore bedrifter (SMB) Hvorfor ikke få en design som tiltaler? Kreativ og tiltalende design kan selge...
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Service møte-trekanten
Frontlinjeserivce
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Dine penger= din fremtid
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
3 Jeg og mitt.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Sponsor og Annonser.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Hvem bestemmer, du eller sjefen?.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Og.
Rask og enkel tilgang til behandling Helseforsikring.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
Rask og enkel tilgang til behandling Helseforsikring.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Definisjon av ulike HMS-begreper
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Personalforsikringer Møte
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Felles tema i mars: Selvkontroll
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Rask og enkel tilgang til behandling
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Forbruker- & Finanstrender 2018
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Organisasjoners kjøpsadferd
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor mister vi gjester? En tysk undersøkelse viser hva som irriterer gjestene når de besøker en servicebedrift. Betjeningen var: mentalt fraværende, uoppmerksomme, uvillige, likegyldige, blaserte, avvisende, arrogante. Kundene følte seg utilfredstillende betjent. Det kom ingen overbevisende argumenter, og servicemedarbeiderens egen mening ble for sterkt framhevet.

Hvorfor mister vi gjester? Servicemedarbeideren hadde for liten fagkunnskap. Det etterspurte produktet var ikke kjent. Servicemedarbeideren anbefalte en annen vare eller tjeneste som enten var dårligere eller dyrere. Slurvete levert.

Vi mister gjester fortsatt! Bedriften hadde høyere pris på produktet enn konkurrentene. Betjeningen la ikke merke til gjesten da han kom inn i bedriften. Kunden måtte vente unødig lenge på å bli betjent. Bedriften ville bare selge raskt og gav ikke nødvendig veiledning. Faste gjester klaget på at servicemedarbeideren ikke husket navnet deres.

Enda flere tapte gjester? Servicemedarbeiderne konsentrerte seg verken om oppgaven eller gjesten. De kunne finne på å avbryte midt i samtalen. Bedriften hadde for dårlig lager av nødvendige forbruksartikler. Bedriften var for lite imøtekommende ved reklamasjoner. Medarbeiderne manglet elementær høflighet.

Undersøkelsen viste at: Den profesjonelle kjøper foretrekker å bli betjent av en profesjonell selger.

Valget av de første kjøpene Påvirker omdømmet til bedriften – enten bevisst eller ubevisst opinionsleder skaper en slags klubbfølelse

Gjesten (kjøperen) av tjenesten Interessert i tillegg til selve tjenesten som: Utstyr, lokaler, beliggenhet, økonomiske og menneskelige ressurser. Alt dette må bedriften ta hensyn til!

«Øyeblikkelig minileveranse» Den demonstrerer hva vi kan gjøre for kunden (kjøperen). Små, enkle tjenester vi ber om.

Isfjellet 1/9 er synlig (fornuft) 8/9 er under vannflaten (følelser) økonomi – nytte – sikkerhet –helse 8/9 er under vannflaten (følelser) glede – hensyn til andre – prestisje – kontaktbehov – anerkjennelse – trygghet – fellesskap - misunnelse

Kjøpsmotivene - fornuftsmotiver Økonomi: Tjener/sparer penger på kjøpet. Oppnår større omsetning/overskudd. Mindre behov for investeringer/avskrivninger. Redusert behov for drifts- vedlikeholdskostnader Sikrer seg mot tap.

Fornuftsmotivene forts. Nytte: sparer tid, øker effektiviteten, praktisk, enkelt og mer anvendelig, rasjonelt. Sikkerhet: garantert standard, tåler hard belastning, det er en viss service, kvalitetskontroll og levetid på varen. Helse: bedre arbeidsforhold, miljø, reduserer stress/anstrengelser, forebygger ulykker og sykdom.

Følelsesbetonte motiver Glede: atspredelse og fornøyelse, gir eierglede, spesielt utseende/form, gir godt humør, forbedret fritid, mulighet for selvrealisering. Anerkjennelse: man kjøper et bestemt produkt for å oppnå ros og respekt fra andre.

Følelsesbetonte motiver forts. Trygghet: beskytte mot det uventede, frykt for konkurranse, engstelig for hvordan andre reagerer, reduserer personlig risiko, tillit til nåværende leverandør og vil ikke bytte. Hensynet til andre: ikke-egoistiske motiver, kjøper for å glede andre, av nasjonal- /lokalpatriotisme.

Følelsesbetonte motiver forts. Fellesskap: ønske om tilhørlighet og bli akseptert. Misunnelse: få det som andre har, del av andres suksess. Kontaktbehov: avhjelpe ensomhetsfølelsen, føle seg som en del av et fellesskap.

Følelsesbetonte motiver forts. Prestisje Motivene kan være: Oppnå høy status, selvhevdelse. Markering av tilhørlighet med merker/symboler. Ønske om å være først, størst, hurtigst, best. Ønske om høyere kvalitet.