Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap 18. Desember 2013 Ayla Pedersen
Disposisjon til halvårspresentasjon Ungdomskunnskap (Mappeoppgave 1) Media (Mappeoppgave 2) Barnevern (Mappeoppgave 3) Subkulturer (Mappeoppgave 4) Idrett Religion Etnisitet Ungdom i skole og fritid/ Praksis Læringsmål vår 2014
Læringsmål høsten 2013 Arbeidskrav 1 Lære å skrive akademisk Gi konstruktive tilbakemeldinger/ og få Delta på forelesninger og være tryggere muntlig Lese alt pensum Levere alt til gitt tidsfrist
Grunnleggende ungdomskunnskap To forskjellige orienteringsmåter i hverdagslivet, en allmennkulturell og en ungdomskulturell tilnærmingsmåte. Den allmennkulturelle tilnærmingsmåten - Orientering mot det ”faste” Den ungdomskulturelle orienteringen - Ung til ung Estetisering og identitet - Paul Willis - Pierre Bourdieu - Erik Eriksson Mappeoppgave 1 Ungdomsforståelse og ungdomskultur Spennende og skummelt å Intervjue ungdommer. Analysere andre mennesker med teori. Pierre Bourdieu Kapitalformene Økonomisk kapital - materiell rikdom Sosial kapital - Nettverk Kulturell kapital - Utdannelse, oppvekst
Media Selvidentitet (Giddens) Påvirkning i hverdagen Facebook, twitter, blogg Mappeoppgave 2 Sosiale medier Utviklingen fra før til nå
Barnevern Barnevernsfaglig prinsipper - Tidlig hjelp - Barnets beste - LEON - Det biologiske prinsipp Institusjon og fosterhjem - Hvorfor blir man plassert? - Tvang Ettervern - Hva er det? - Overgang til voksenlivet - Forberedelse, flytting, oppfølging Mappeoppgave 3 Barnevernsfaglig ettervern Benytte seg av lover og nyere forskning Slet med å ikke komme med påstander ”Ettervern handler om hvordan barneverntjenesten bistår unge i barnevernet med å oppnå den selvstendige tilværelsen på en god måte”
Subkulturer Hva er en subkultur? Symbolsk kreativitet Mappeoppgave 4 - Goth
Idrett, etnisitet og religion Idrett: - Den gylne triangel Forholdet mellom idretten, næringslivet og media. - Idretten styres og utvikles gjennom dette forholdet. - Underholdning, sponsing og jobb Etnisitet: Etnisitet er felles særtrekk ved en gruppe som identifiserer gruppen som en "folkegruppe". Fellestrekkene gir seg uttrykk i språk, musikk, verdier, familieliv, religion, ritualer, mat. Religion: Unge preget av synkretisme -Tre faktorer for synkretisme: Ikke hindrer den enkeltes frihet (normer, lite skepsis og åpenhet) Hva som fungerer for den enkelte (individualiseres) Pluralisme (demokratisering av livssynsmarkedet) Geir Winje: Mange unge mottar flere impulser fra populærkulturen enn fra kirkesamfunn og andre livssynsorganisasjoner; Kula Shaker og John Travolta har større påvirkningskraft enn sognepresten.
Ungdom i skole og fritid Skole: - Skolescenarier - Den skolastiske skolen - Den kule skolen - Den refleksive skolen Fritid: - Uformell læring - Jevnaldersosialisering Praksis Kongseik ungdomsskole Vanskelig å snakke med ungdommene, tydelige roller i skolen, sitte bak å ”se på”. Ungdomshuset Nøtterøy Lett å snakke med unge, deltakende observasjon Lettere å knytte det opp til teori, med konkrete eksempler som man selv har sett.
Læringsmål 2014 Bedre begrepsforståelse, spesielt rundt teoretikere! Komme på flere forelesninger Begynne tidligere med oppgaver