Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Advertisements

Billett- og SIS-systemet Marit Rosenvinge Einar Foss Bilag til Materiellbeskrivelsen.
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Telefonrøret plugges via kabel til telefonens venstre side. Strømkabelen monteres / dyttes forsiktig på plass - den andre enden skal videre til strømkontakt.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Knutepunktet - NSBs tjenestetilbud
Oppsummering AMS unntak fra funksjonskrav Gardermoen 9. januar 2012.
Standardisert arbeid.
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
D ISKRIMINERINGS OG TILGJENGELIGHETSLOVEN – LMU Wenche Dahl/Eiendomsforvaltningen.
Clas Ola Høsøien NAS høstmøte Trondheim 2009
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Velkommen til foreldremøte VG2
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Universell utforming i Mandal kommune.
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: singel kampanje Innleveringsfrist 15. august.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Åpen klasse Innleveringsfrist 15. august.
Eksempler til sjekkliste
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Vedlegg 2 - Materiellbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Tilbyderkonferanse EØS Web-basert brukerundersøkelse.
Sikkerhet / hvis uhellet er ute Førstehjelp Koordinator – Rune Hahn Kristensen (4 trinn) I bussen og i Hunnedalen Barna skal være fastspent i bussene.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
NYHETER I ISSFs og NSFs PISTOLREGLER 2017
Fastmonterte hjelpemidler i bolig
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
IT-arkitektur – leveransemodell
RUTER – november 2017 Dialogkonferanse.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Utskrift av presentasjonen:

Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres ved oppstart» bør fjernes. Det er tilbudte kvaliteter og funksjon som det skal tildeles på, og det vil kreve mye av både Operatør og busslevandør å måtte fullføre alle forhandlinger før innlevering av tilbud. 2.Busser i tjeneste i dette oppdraget Krav om at «Tilbudt reserveprosent skal opprettholdes under hele kontraktsperioden» vil slå ut urimelig hvis det ikke i kontrakten også er kompensasjon for dette. 3.Punkt Kommunikasjon Hvis krav om at «Mobiltelefoni som kommunikasjonsløsning aksepteres ikke» opprettholdes, må det stilles krav til hvilke kommunikasjonsutstyr som skal benyttes og/eller ha mer spesifikke funksjonskrav. Kravet er hemmende for utvikling av nye løsninger med ny teknologi. Ruter sin dialogkonferanse om Bussmateriellstrategi 18. November 2013 Boreal v/ Glenn Johansen

Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse forts. 4.Punkt Dører Krav om at «Fri åpning skal være minst 70 cm for enkeltdør og 120 cm for dobbeltdører» bør fjernes. Spesielt for bakdør kan dette gi problemer i forhold til «anbefalingen» om dører med innsving. Punkt Kontrastfarger Punktet bør utgå i sin helhet, ref. pkt som viser til direktiv 2001/85/EU. Punkt Utforming av rullestolplass I bussklasse I bør kun første setning beholdes. Øvrige krav dekkes av klasse I. I bussklasse II og III bør det være et funksjonskrav som stiller et minimumskrav til tidsforbruk for ombordstigning, og ferdig fastspent rullestol og rullestolbruker. Punkt Påstigning av rullestolbrukere Punktet bør strykes og inngår i punkt Spesifikk beskrivelse av heisen sin utforming bør unngås. Punkt Signalknapper og holdeplasstenger Punktet bør utgå i sin helhet, ref. pkt som viser til direktiv 2001/85/EU. Å vise til FNs barnekonvensjon er vel både unødvendig og tidkrevende.

Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse forts. 6.Punkt 6.4 Dekk Krav om at «Det skal ikke brukes piggdekk på bussene» bør fjernes eller omformuleres som et funksjonskrav. For enkelte områder kan fremkommelighet og sikkerhet bli et problem ved et forbud. Tar da Ruter alt ansvar for forsinkelser og innstilte avganger når føret (vintervedlikeholdet) setter begrensninger for piggfrie dekk? 7.Punkt 7.2 Komfortkrav til seter Krav om at alle busser skal være «uten innvendige trinn (podester)» bør fjernes. Dette griper rett inn i det å kunne tilby gode løsninger, og i forhold til standardiserte busser. Setetrekk bør ikke være så spesifikke som de nå er angitt i designmanualen. Dette er et problem for nye busser, og for brukt materiell bør det ikke være denne type krav. Punkt Bagasjehylle Hvorfor skal ikke busser i klasse II også kunne utstyres med bagasjehylle? Dette gjør bussen mer anvendelig til etterbruk, siden det da som oftest også er montert luftdyser og leselys. 8.Design Det er urimelig at «Operatør ansvarlig for endre kjøretøyet uten opphold». En slik kostnad må være tydelig plassert på Ruter.