Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN
Du kan unngå krisen… Kriser oppstår fordi ”issues”, betydningsfulle saker, ikke er oppdaget eller tatt hånd om på riktig måte. En katastrofe kan bli til en krise dersom virksomheten ikke innfrir omgivelsenes forventninger om respons. Krisen utvikler seg mer gradvis, er mer forutsigbar og derfor mer mulig å planlegge for gjennom fremskrivning. Fire områder for strategisk planlegging: Forebygging (risiko-kommunikasjon) Forberedelse (strategisk kommunikasjonsplanlegging) Akuttfase (handlekraft til implementering av planer) Normalisering (evne og vilje til gjenreising og læring) (Omverdensanalyse og håndtering av relasjoner lærer man blant annet innen faget Public Relations – informasjon og samfunnskontakt).
Viktig skille… Mediekontakt i hverdagen …på ”dårlige dager” Angående ”negative saker” I krisesituasjoner Ved katastrofer Journalistene vil opptre ulikt og virksomheten må respondere ulikt
Krisen sett fra journalisten Alarmen går! Tips, sjekkerunder og andre medier Tause kilder og stengte dører. ”Ingen kommentar” skal man aldri si. Ja, er det nå sånn…? Refleksjonene kommer raskt. Hvem har ansvar/skyld? Seremoniene Begravelser er blitt en del av reportasjen Oppfølgingen
Krisen sett fra virksomheten Informasjonsstrømmen er svært annerledes på rekordtid stort volum på inn- og utstrøm kanalene overbelastes informasjon blandes informasjonsstrømmen kan endre retning under krisen
Informasjonskriser oppstår: Mangel på åpenhet For dårlig informasjonsberedskap Viktig informasjon holdes tilbake Forskjellsbehandling Formynderholdning Myndigheter og medier spiller ofte på lag, men mediene har en vanskelig dobbeltrolle som formidler og ”vaktbikkje” på en og samme tid – under ekstremt tidspress. Avgjørende for tilliten og troverdigheten
Det mange glemmer…. Mediene gir et bilde av krisen. For mange aktører er dette bildet den ”virkelige” krisen. Mangelfull håndtering av bildet av krisen kan føre til at den virkelige krisen utvides eller tar en annen form eller retning. Krisen og bildet av krisen må håndteres parallelt. virksomheten trenger ikke bare et kriseteam/ledelse, men også opplysningsenhet, enhet for produksjon- og analyse av medier…(Kjell Løvik)
Reell interessekonflikt Tidskonflikt Kildekonflikt (forståsegpåerkonflikten) Ansvarskonflikt Kunnskapskonflikt Prioriteringskonflikt Troverdighetskonflikt (St.meld etter Tjernobyl)
Oppsummert Viktig med bevissthet om vi står overfor en krise eller bare en hverdagssituasjon med litt ”trøkk” Kriser kan forebygges ved aktiv lytting internt og eksternt. Det tar alltid tid før en sak blir en krise. Vi kan planlegge og trene på krisehåndtering Vi må overvåke medienes bilde av krisen mens vi håndterer selve krisen. Trening i en situasjon gir nyttig erfaring til andre situasjoner
Hovedstrategi Åpen Informativ Løsningsorientert Fakta – hvis mulig Forklare Beklage det som er å beklage Tenke løsninger
Strategi ved negative nyheter Skad ikke egen troverdighet Behold det positive inntrykket Gi god service selv ved negative saker Gå ut selv Demper Unngår å bli ”avslørt” Unngår forsvarsposisjonen Kan selv legge premissene Få fram egne synspunkter Kan vi gå til en redaksjon…?
Negative nyheter fortsetter.. Noen spekulerer i medienes døgnrytme Nær deadline? Fredag ettermiddag På rygg Legg deg flat og ta selvkritikk (ved tabber og feil) Særlig på fjernsyn gjør det seg dårlig med bortforklaringer og unnskyldninger Fyll informasjonstomrommet selv Tenk på oppfølgingen, vær på offensiven med nye tips og tiltak
Flere momenter… Pressekonferansen Du har kontroll Effektivt hvis mange medier skal nås Gå offensivt ut Fortell om alt virksomheten har gjort og vil gjøre for å minimalisere situasjonen Unngå å bli kjørt på defensiven Unngå å bli låst i forsvarsposisjon Vær folkelig Av med dress og slips. Opptre hederlig. Engasjert.
Enda flere… Samspill med ansatte og andre aktører Kan gi en positiv effekt Få andre til å belyse saken, bringe fram andre synsvinkler Kvantitet Fores journalistene med mye nøytralt eller positivt stoff, vil trolig det journalistiske produktet bli mer nyansert/balansert ALDRI ”ingen kommentar” Brannslukking Best å bruke NTB for å kvele rykter raskt
Rettigheter VÆR VARSOM-plakaten (etiske, forpliktende regler) Klargjør sammenheng Bordet fanger Gjør avtaler om opplesning og rett til å endre uttalelser (endre eller rette? – faktiske feil eller gale nyanser…) Anonymitetsrett Hemmelig båndopptaker Negative reaksjoner kan forsterke negative nyheter Krav om å rette feil Imøtegåelser
Andre tips Personlige møter er best Kjøp deg tid Få fram ditt budskap Tren på formuleringer Ha svar klare før intervjuet Sjekk ut relevant informasjon God illustrasjon hjelper saken fram Snakk enkelt Vær kortfattet – minsker risiko for feil Konklusjoner først