Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle- hvor er utfordringene?
Advertisements

Nærmiljøet under fingrene: Om talende, taktile kart
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Din kundeportal hos CargoNet
Status selvvalg i NorgesGruppens kjeder
6:0 FORSVAR MED FREMSKUTTE 3-ERE Laget av Kenneth Gabrielsen
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Fysisk tilgjengelighet under arrangementer i Trondheim sentrum
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013.
Fra tilgjengelighet for alle til universell utforming
En innføring i spillet: Lag En Setning
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Veiledning av elever / lærlinger
I dette shoppingcenteret hadde kvinner en unik mulighet til å velge seg ut en passende make blant forskjellige menn.....
Quiz utvalg flere oppgaver og fasit ved henvendelse wenche
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
BUSSRUTER Buss nummer 1 vil kjøre følgende rute om morgenen 17. mai:
Dialogtorg i Kristiansand
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Universell utforming – kommunens behov for samarbeid og bistand fra fylkesnivået. v/ Hilde Nygaard, UU-prosjektleder i Kongsvinger kommune.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”
Vi gjør Internet enklere du finner oss her: og her: Aktivitets senteret.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
BOLIG OG ARBEID? Bolig betyr Alt! Av Laila Bakke-Larsen.
Universell utforming Drammen
Pilotkommunesamling i Tromsø Ingrid Fagerholt 1. oktober 2007
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Roboter og matematikk!.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Beskrivelse av aktiviteten:
Toril Bergerud Buene Deltasenteret
Dårlig kontakt i h/skulder
Sponsor og Annonser.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Andre funksjoner.
Rådet for funksjonshemmede i bydel Frogner og arbeid med universell utforming Rudolph Brynn Leder for Rådet for funksjonshemmede Bydel Frogner.
Eksempler til sjekkliste
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.
Befaring – Ytre Vikna Vindmøllepark 19. oktober
Befaring – Austafjord Oppvekstsenter og SFO/ Barnehage >10 klassetrinn – 45 elever – 27 barn i sfo/barnehage -10 lærere 1.
Festivalopplevelser Brukerperspektiv på festival.
DIALOGKONFERANSEN TIL RUTER Olav Madland, Acando 1.
Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016.
Roboter og matematikk.
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Vannrakett med fallskjerm
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner

Hvilke områder ble kartlagt? Haugenstua senter Stovner senter Vestli senter Transport og ankomst til sentrene

Hvem deltok To representanter fra Norsk Blindeforbund og en representant for Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) Ergoterapeut fra Bydel Stovner

Oppgavene Deltakerne skulle bl.a. finne frem til: Posten Frivillighetssentralen dagligvareforretning, bank, pol, kafé, toalett, apotek, - i tillegg finne frem til- og benytte offentlig kommunikasjon mellom sentrene

Haugenstua senter på pluss-siden Det er bred fin gangvei ned fra togstasjonen på Haugenstua KIWI har gelender på begge sider av bred rampe til forretningen, brede automatiske skyvedører og det er stort sett romslig mellom hyllene i forretningen Frivillighetssentralen har skilt med store bokstaver som kan leses av svaksynte Apoteket har relativt god plass mellom reolene

Haugenstuas forretninger forbedringspotensialer……. KIWI – det er ingen informasjon som forteller blinde og svaksynte at dette er en matbutikk, meieri-produkter er vanskelig å få tak i for rullestolbruker fordi dører slår utover, samt at det er generelt vanskelig med høyt plasserte varer. Trappen bør ha markering med kontrastfarge Frivillighetssentralen- må ha automatisk døråpner, og ledelinje over torget som fører fram til inngangen

Hvordan komme seg til apoteket på andre siden av veien? Det er umulig for blinde eller svaksynte å finne apoteket uten bistand Hvor er fotgjengerfeltet? Og hvorfor er det en bom man nesten ikke kommer gjennom med rullestol – plassert slik at rullestolen får sideveis helling ved passering? For å nå inngangen på andre siden av veien må man passere et stort parkerings-område hvor bilene kjører Skilt og blomsterkasser sperrer fortauet utenfor apoteket

Busstransport mellom Haugenstua og Stovner senter Bussholdeplassen er ikke markert ved skur eller lignende, og bussen stopper kun på signal. Det finnes ingen informasjon til blinde og svaksynte om hvilke busser som kommer til hvilken tid. Det er ikke mulig å plassere rullestolen på anvist plass på bussen, eller å sikre stolen under transport. Høydeforskjell på 13 cm ved avstigning gir utfordringer!

Stovner senter- forbedringsområder Senteret har lite tilgjengelig informasjon om senterets innhold for blinde og svaksynte. På oversiktskartet er ikke numrene på forretningene plassert i kronologisk rekkefølge.

Flere forbedringsområder… Det er ingen ledelinjer på senteret. Umarkerte stolper og søyler går i ett med omgivelsene, og er en utfordring for blinde og svaksynte Toalettene oppleves ”gjemt bort” og dårlig merket. Ikke mulig å komme inn på et av HC-toalettene med rullestol Det er ulik etasjebenevning i senterets heiser. Knappene er vanskelig å se for svaksynte, det er ikke mulig ”å føle seg frem til” rett etasje, og knappene er vanskelige å nå for rullestolbrukere Kølappsystemene i post, bank og apotek er vanskelige. Svaksynte og blinde vet ikke hvilket nr. de trekker eller hvilket nr. som blir betjent Senterets karuselldører kan være en utfordring for rullestolbrukere De fleste av de besøkte forretningene har reoler det er vanskelig å komme mellom, og noen skranker er for høye for rullestolbrukere

Og hva er bra? I bank og på Posten var det greit for rullestolbruker å komme frem til kølappautomat og de fleste skranker Heisen ved Ultra og ned til T-banen er romslig. En kan kjøre tvers gjennom T-bane heisen, og en unngår rygging Flere av kafeene har bord som man kommer greit inntil med rullestol Både apotek, kafé og vinmonopol er tilgjengelig for rullestolbrukere

T-banen til Vestli Billettautomaten er umulig å bruke for blinde og svaksynte. Dørene inne på T-banen åpnes ikke automatisk; vanskelig å finne døren for så å finne døråpner-knappen. Utrygt å gå langs T-banevognen fordi avstand mellom tog og perrong kan variere

Og for en rullestolbruker Det er langt å strekke seg frem til knappen som åpner dørene. Rullestolen må ha en viss størrelse på hjulene for å kunne kjøre inn på T-banen. Det kan være vanskelig å snu stolen inne i vognen. På Vestli stasjon er heisknappen dårlig markert og vanskelig å finne, og det er ikke automatisk døråpner ut fra T-banens område

På Vestli senter Det er vanskelig for blinde og svaksynte å orientere seg på området når man ikke er kjent. Greit for rullestolbrukere. Rullestolen kommer ikke inn på legesenterets toalett, eller inn i gangen til legekontorene.

Hvordan følge opp funnene i rapporten? Rapporten oversendes Husbanken jfr. krav Rapporten behandles i bydelens råd og politiske utvalg med forslag om å oversende rapport med anbefalinger til de respektive sentre, Trafikketaten, Samferdselsetaten, Ruter og Programområde 1 i Groruddalssatsningen. Bydelens ansvarsområder vil bli behandlet i budsjettprosessen