Svikt i strømforsyningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Kvamskogen og verdiskapning for Kvam
Systematisk HMS arbeid
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Karsten Steinvik, Fylkesmannen, beredskapsstaben
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
BEREDSKAP NØDVANNFORSYNING
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Nye økonomiske utfordringer
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Arkivutstyr og arkivlokale
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Internkontroll i norske kommuner
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Strømbrudd Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Anita Haslund ved Jordal Ungdomsskole.
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
(Ansatt i annen avdeling)
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Planlegge og prioritere tiltak
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Samarbeid om beredskap i kommunene Sillongen, 16. november 2012 v/rådmann i Østre Toten kommune, Aslaug Dæhlen.
ROS-analyse.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Strømbrudd i Steigen 25. – 30. januar Hvorfor det ikke gikk galt.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Kommunal beredskapsplikt
ROS-analyse.
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samfunnssikkerhet og ROS!
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Hensynssoner rundt Borregaard
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Svikt i strømforsyningen Svikt i strømforsyningen. Hva er kommunenes ansvar når kraftforsyningen er utslått? Hvordan jobbe for å redusere virkninger av strømbortfall? Beredskapsseminar 24. oktober 2013 Knut Bjerke, Sarpsborg kommune

«Her hos oss er det jo nesten aldri strømstanser»

Men, er vi forberedt? Er det sannsynlig at strømmen kan forsvinne i lengre tid hos oss? Har vi et apparat på plass til å takle et omfattende strømutfall i vår kommune? Hvem og hva blir berørt?

Vet vi hva nettselskapet gjør i slike situasjoner? Har vi kunnskap om nettselskapets ROS-analyser og beredskapsplan? Har vi sjøl ROS-analyser og beredskapsplan som tar for seg dette?

Hva blir konsekvensene for oss og våre områder og innbyggere hvis vi ikke kan svare godt på disse spørsmålene?

Kaos Samfunnet stopper opp på de fleste områder Det blir etter hvert stilt spørsmål om hvorfor det ble slik

Vi i kommunene kan ikke påvirke følgende hendelser i noen grad Skader som følge av ekstremvær – orkan Linjebrudd – varierende omfang Ras av ulike typer Teknisk svikt i hovedledningsnettet Teknisk svikt i hovedtransformator Sabotasje Menneskelig svikt

Men, vi må: Vite hvilket ansvar som kommunen har for sine innbyggere og samfunnet som sådan Være forberedt på at det verste kan skje Kjenne til konsekvensene av omfattende strømbortfall Gjøre nødvendige tiltak, og Vite hva som er nødvendige tiltak

Konsekvenser av omfattende strømutfall innen kommunen Særlig sårbare er vi vinterstid med snø og kulde Sykehjem og institusjoner får problemer Skoler og barnehager må stenge Telekommunikasjon og it blir raskt rammet Vann og avløpssystemene blir berørt Mange boliger mister oppvarming

Næringslivet får store problemer Drivstoffylling blir vanskelig Banktjenester blir berørt Fjernvarme faller bort Strømavhengige trafikksystemer faller ut

Hva er så kommunens ansvar?

Kommunens ansvar kan vi lese ut fra Forskrift om kommunal beredskapsplikt §1 i formålsparagrafen sier at kommunen skal: ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet jobbe systematisk og helhetlig med samfunnssikkerhet på tvers av sektorer i kommunen for å redusere risiko for tap av liv eller skade på helse, miljø og materielle verdier Som myndighet være pådriver overfor andre aktører innenfor sitt geografiske område.

ROS-analyser og beredskapsplan Sivilbeskyttelsesloven § 14, utdrag: «Risiko- og sårbarhetsanalysen skal legges til grunn for kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap…» «Kommunen plikter å kartlegge hvilke uønskede hendelser som kan inntreffe i kommunen, vurdere sannsynligheten for at disse hendelsene inntreffer og hvordan de i så fall kan påvirke kommunen. Resultatet av dette arbeidet skal vurderes og sammenstilles i en helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse» ……….

Kommunen må kjenne til hva nettselskapet gjør for å kunne: Være forberedt når noe skjer Lage en god ROS-analyse og deretter tiltakskort for dette området, herunder Vite hvordan kommunisere med nettselskapet i ulike situasjoner Vite hva kommunen sjøl må håndtere Vite hva som er worst case Vurdere forebyggende permanente tiltak

Spørsmål til nettselskapet: Kommunen er sjøl en stor kunde, og representerer gjennom forskriften mange andre. Kjenner nettselskapet til kommunens behov i tilstrekkelig grad med hensyn til: virksomheter (kunder) som skal prioriteres ved rasjonering av strøm? hvilke objekter (kunder) som det er viktig å opprettholde strømforsyning til, og som sjøl ikke har tilstrekkelig nødstrøm?

Be om å få innsyn i ROS-analyser og beredskapsplaner som berører kommunen, og kommunens innbyggere og virksomheter av alle slag. (Sørg for sikkerhetsklarering hvis dette er nødvendig.) Be om en kortfattet framstilling av hvordan nettselskapet vil opptre i ulike situasjoner

Hvorfor beredskapsplan? For å gjøre kommunen forberedt på å håndtere uønskede hendelser, og dermed være i stand til å ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet i slike situasjoner, og bidra til å redusere risiko for tap av liv eller skade på helse, miljø og materielle verdier. Jf. Forskrift om kommunal beredskapsplikt

Hvor vi er i dag i Sarpsborg kommune: Beredskapsplan vedtatt 29.5.2012 Planen bygger på ROS-analyse fra 2008, og har tiltakskort «Utfall av elektrisk kraft» Arbeid med helhetlig ROS-analyse foregår nå, og skal være ferdig i 2013 Det er igangsatt arbeid med helhetlig ROS-analyse for Nedre Glomma-regionen

Nødstrøm for sykehjem Kommunen har igangsatt arbeid med installering av nødstrømsaggregater i alle eksisterende sykehjem. Aggregatene er dimensjonerte for å dekke tilnærmet fullt effektbehov. Også det nye sykehjemmet blir utrustet på samme måte. For andre institusjoner blir det lagt til rette for tilkopling av mobile aggregater.

Eksempel på kartlegging Nødstrømsaggregater i Sarpsborg kommune. Kartlegging i 2011   Drivstoff Kapasitet Service- Oppstart- Sist avholt Anlegg/institusjon Fabrikat Ytelse Volum Prod. år Plassering ca. i % av avtale ja/nei rutiner internt Merknader Leverandør [kVA] drivstoff- totalbehov Int. kontroll Protokoll? tilsyn, tankL ok? dato Diesel I bygget 23.2.2011 Notat utarbeidet 23.2.11 Sarpsborg sykehjem 80 1974 i tekn. rom 9 % nei 4 ggr/år x underetg. ok ? Aggregatet dekker bare Tilfluktsrom tilfluktsrom Gamle FG Wilson 65 170L 1999 Dekker noe lys, kjøring oljefyr Haugvoll sykehjem Tekn rom og heis. (Perkins motor) U etg. Nye Haugvoll sykehjem link Gesan 100 152 2010 Eget bygg nytt 6,7 timer drift ved 100% Makker (Perkins motor 1104C-44TAG2) Tingvoll sykehjem 77 30.05.2011 Manuell innkoblimg en fløy Borgen sykehjem Stanford 160 80 L + 2004 Eget rom Ja Dekker en del lys, drift oljekjel 1500L teknisk 07.10.2010 05.05.2011 heis, stikk beboerrom (Deutz motor) tilbygg Kruseløkka sykehjem 14.03.2011 Skjeberg adm Auto diesels 35 250L (Ford motor) Motor defekt

Anslag i 2011 Ytelse i kVA Aggregat pris [kr] Montasje [kr]   Ytelse i kVA Aggregat pris [kr] Montasje [kr] Samlet kostnad kr/kVA 150 243.750,- 125.000,- 2500,- 250 337.500,- 162.500,- 2000,- 500 593750,- 187.500,- 1600,- Budsjettpriser på aggregater (priser inkl. mva.)

Vedtak i 2011 Sammenstilling av estimerte kostnader Aktuelle anlegg Anslag totalkostnad 2012 2013 2014 2015 Sarpsborg sykehjem 1 300 000,- 1 300 000,- Kruseløkka sykehjem 1 000 000,- 1 000 000,- Borgen sykehjem Tingvoll sykehjem 1 300 000,- 500 000,- 500 000,-  300 000,- Bofellesskapene 600 000,- 300 000,- Påslått senere   Sum 5 200 000,- 2 800 000,-

Takk for oppmerksomheten