Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til TQM Partners vinterseminar tirsdag 23. mars 2009
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE Bilskade, lakk og karosseri 2TPBLK
Sigvart S.Leipingen Et vanvittig «foredrag» på opp til 30 minutter som fremkaller kraftige latteranfall og store doser godt humør. Sigvart bør være en.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Styring av bilskader (reparasjoner)
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
Markeder med asymmetrisk informasjon
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Hvor viktig er det for deg at et selskap innen bank og forsikring tar samfunnsansvar? 1 Total base: 2013 n=3153; 2012 n=3033.
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
”Sikre bilskadereparasjoner”
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Velkommen til Skade/lakk-konferanse Norges Bilbransjeforbund / Oslo og Omegn Bilbransjeforening.
NY PKK Tor Simonsen.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Velkommen til Oslo og Omegn Bilbransjeforenings 80 års Jubileum v/styreleder Jarle Viuls Onsdag 14.september 2011 Oslo Militære Samfund.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Avslutningsseminar pilotprosjekt 2014 Prosjektets erfaringer sett fra finansnæringen = Forsikring Kari Mørk (aktuar) fra Finans Norge.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Sikkerhetsforskriften – status og fremdrift v/Arild Tømte
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Startet 1 mai 2008 Norge i et nøtteskall rundtur med valgfrie aktiviteter Kjøper aktiviteter hos lokale leverandører.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober Agenda medlemsmøte skade/lakk Innledning – aktuelle saker på foreningens agenda Orientering om alle pågående prosesser.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Verdensdagen for psykisk helse
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
RVR SAMLING 2016 Lars Wiig Leder Fagstyret. LederLars Wiig,KLP forsikring NestlederPer Christian Lygård, Gjensidige forsikring Johan Lunde WilmannIf forsikring.
Kvalitetssikring gjennom 40 år FABRIKKBETONG - KONFERANSEN 2012 Standarder og rammeverk Gir de økte muligheter eller er det negativt?
Norsk Finansbarometer 2016
Om Norsk Finansbarometer 2014
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
TAUSHETSERKLÆRING   Jeg
Utskrift av presentasjonen:

Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011

Norges Bilbransjeforbund Kompleksiteten er blitt enorm

Norges Bilbransjeforbund Og i tillegg kommer nå elbilene

Norges Bilbransjeforbund Historien om den pliktoppfyllende pliktoppfyllendebilskadereparatøren

Norges Bilbransjeforbund 2009 : Ny modell til Norge Bilen ble levert til sin nye eier som var svært fornøyd!

Norges Bilbransjeforbund 2010 : Bilen involvert i kollisjon Forsikringsselskapet tar kontakt med to verksted de har avtale med

Norges Bilbransjeforbund Ingen av avtale verkstedene hadde erfaring med den nye modellen Utbygda Auto AS Slottsparken Bil AS

Norges Bilbransjeforbund Oppdraget ble gitt til Utbygda Auto AS som selskapet hadde den beste avtalen med og som hadde kapasitet

Norges Bilbransjeforbund Den erfarne skadereparatøren går på oppgaven med entusiasme For sikkerhets skyld setter han på noen ekstra sveisepunkter på frontvangen

Norges Bilbransjeforbund 2011 : Bilen byttes inn hos bil- forhandler og selges til ny kunde Den nye kunden kjører glad og fornøyd av sted – og aner ingenting om bilens historie

Norges Bilbransjeforbund 2011 : Bilen inngår i en mindre ulykke i 50 km/t – burde tilsynelatende gå bra Det gjorde det dessverre ikke… Hvorfor?

Norges Bilbransjeforbund De ekstra sveisepunktene til den pliktoppfyllende skadereparatøren gjorde frontvangen stivere

Norges Bilbransjeforbund Airbagen løste ut 22 millisekunder senere enn den skulle…

Norges Bilbransjeforbund Hovedmålsetting 14

Norges Bilbransjeforbund NBF ønsker å ta et samfunnsansvar Det må etableres retningslinjer og standarder som alle aktuelle aktører forplikter seg til å følge • Sikre bilskadereparasjoner – Alle biler skal være like sikre etter reparasjonen som før skaden • Norge trenger et sentralt skaderegister – Historikken i DBS må frigis og gjøres tilgjengelig for oppslag sammen med vogndata • Selvassurandører og andre aktuelle aktører – Posten Norge og andre selvassurandører må også følge retningslinjene som etableres

Norges Bilbransjeforbund Noen av konsekvensene • Forsikringsbransjen – Ikke nok med ”autorisert verksted” – Pris ”underordnet” i avtalene • Skadeverkstedene – Investering i kompetanse og verktøy er nødvendig – Kan ikke være god på alt – noen valg må tas • NBF – Etablere kompetanse- og utstyrsbasert database over verksteder – Verksteder oppgraderes når krav oppfylles – Skal sikre RIKTIG kompetanse og utstyr på enhver reparasjon!

Norges Bilbransjeforbund Er forsikringsselskapene og skadeverkstedene villige til å ta de praktiske og økonomiske konsekvensene av at alle biler skal være like sikre etter en skadereparasjon som før skaden inntraff? Spørsmål:

Norges Bilbransjeforbund Paneldebatt

Norges Bilbransjeforbund Paneldeltakere: • Johan Carlsson, Competence dev. trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder - Drammen Karosseri og Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring

Norges Bilbransjeforbund • Hver enkelt paneldeltaker får innledningsvis 1 – 1 ½ minutt til en kort innledning/appell • Deretter mulighet for evt. replikker fra panelet • Deretter vil panelet få spørsmål i hovedsak knyttet til forhold/saker behandler/belyst gjennom konferansen • Først spørsmål fra podiet • Deretter åpnes for spørsmål fra salen Gjennomføring

Norges Bilbransjeforbund Og besvar gjerne Stig Morten Nilsens avsluttende spørsmål i deres innledning: ”Er forsikrings- og bilbransjen villige til å ta de praktiske og økonomiske konsekvensene av at alle biler skal være like sikre etter en skadereparasjon som før skaden inntraff?” Vi starter med at hver enkelt panel- deltaker får en kort innledning…

Norges Bilbransjeforbund Innledning: • Johan Carlsson, Competence dev.trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring

Norges Bilbransjeforbund • Johan Carlsson, Competence dev.trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring Innledning:

Norges Bilbransjeforbund • Johan Carlsson, Competence dev.trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring Innledning:

Norges Bilbransjeforbund • Johan Carlsson, Competence dev.trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring Innledning:

Norges Bilbransjeforbund • Johan Carlsson, Competence dev.trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring Innledning:

Norges Bilbransjeforbund • Johan Carlsson, Competence dev.trainer - Volvo Car Corporation • Knut G.H.Aas, Leder Bilkanalen i Norge - Tryg/Enter • Vidar Brustad, Teknisk fagsjef Cost Control Motor - If Skadeforsikring • Cato Leine, daglig leder Drammen Karosseri / Drammen Billakkering / visepresident NBF • Kai Robert Solheim, adm.direktør - Møller Bil / styremedlem NBF • Trond Delbekk, konserndirektør Gjensidige Forsikring Innledning:

Norges Bilbransjeforbund Spørsmål, temaer og problemstillinger

Norges Bilbransjeforbund Spørsmål fra salen

Norges Bilbransjeforbund Avslutningsvis vil Kai Robert Solheim på vegne av NBF oppsummere: Veien videre !?

Norges Bilbransjeforbund Presentasjonene fra konferansen finner du om noen dager på;

Norges Bilbransjeforbund Takk til dere alle for en spennende, viktig og engasjerende konferanse ! Vel hjem !