På vei mot ny utviklingsplan Drømmebilder, hva nå?
Først det jeg vet om ny skole/hall
2013 2014 2015 2016
Resultatanalyse skoleår 2012/2013
Skolens fokus Elevenes læring Faglærer Kontaktlærer Avdelingsleder Studie-rektor Rektor VIKTIG fokus for alle som jobber med barn og unge…god kvalitet på møtet mellom lærer elev. Lærling instruktør. Barn og barnhage/lærerassistent.
Viktig fokus Tall er skjebner…. Helsens 3 grunnstoffer Verdighet – å bli godtatt som den en er Handlingsrom – å ha eiendoms- og styringsrett på eget liv Tilhørighet – å være en av flokken Skolen kan være en anleggs- eller nedrivningsarena nummer 1. Per Fugelli De nære og betydningsfulle i opplæringen KAN gjøre en forskjell…..
Hva gjør de som lykkes? Ontario, Canada, fra 2004 – 2013… Få og klare mål: Bedre læringsutbytte Jevne ut sosial ulikhet Øke den offentlige tilliten til opplæringssystemet http://www.pearsonfoundation.org/oecd/canada.html HA ET BLIKK OG KUNNSKAP OM DE SOM LYKKES OG HVA DE GJØR FOR Å BEVEGE TALLENE. 7. strategier for å bevege målene: skolen skal utgjøre en forskjell…. en positiv holdning for å bevege alle skoler og elever/studenter kapasitetsbygging med fokus på resultater – virksomhetenes utvikler seg etter prinsippet lærende organisasjon – individuelt og kollektivt. Kunnskap og kompetanse, ressurser og motivasjon. Alle med i utformingen av alle nivåer og aktører med, the whole of government – og sterkt lederskap; forstått på den måten at det vi blir enige om, blir fulgt opp. Kommunikasjon – og gjenta og gjenta er superviktig for å holde fokus og engasjement. Kontinuerlig læring/oppdatering gjennom å bruk av undesøkelser og data. Bruke dataene i kvalitetsvurderinger i organisasjonen for å forbedre resultater…hvordan bruke resultatene for at elevene skal oppleve enda mer mestring Holde fokuset på nøkkelstrategier – samtidig som andre områder også må ha en plass. Sentrale myndigheter reduserte kravet rapportering på områder som ikke direkte hadde med de viktigste målene å gjøre og fant andre måter å holde orden i systemene på. Effektiv bruk av ressurser – styre ressurser mot aktivitet som stimulerer og bygger opp om målsettingene… stor anstrengelse/sterk innsats i implementeringen Hvis vi skal tenke oss og Vestfold – hva ser dere umiddelbart som kan hemme en slik satsing? Ontario: Ontario har beveget……
Utgangspunktet
Hva er en visjon? En VISJON er svaret på hvorfor vi går på arbeid – en kort, energigivende setning som forteller oss hvorfor vi er til, og hvor vi skal reise sammen (Ona fyr)
Skolens utviklingsmål (2011-2014)
Måltesten Relevante Spesifikke Tidsbestemte Motiverende Enkle Ambisjonsrike
Er målene SMARTE?
Skolens utviklingsplan 2011-2014 Vi bruker litt tid på skolens utviklingsplan Word format – klikk her PowerPoint – klikk her
Ytre forutsetninger
Pål: Gisle vi kan stjele alt som Ikke er vegg-fast
Les hele reiseguiden her
Inspirasjon
Navigasjonskart Horten vgs. Posisjon Visjon Kunnskap gir muligheter Verdier Profesjonell, rettferdig, åpen og modig
Forslag til mål «stamme» De viktigste tiltakene for å nå Karakterer (utvalg) Matematikk Vg1 ST/YF Norsk Vg3 Engelsk? Tverrfaglig eksamen Vg2 Nærvær (elever) 95,5% Fullført og bestått (elever) 90% Elevmedvirkning Psykososialt (elever) Medarbeidertilfredshet
Neste stopp Ekstern vurdering - Besøk av 3 eksterne vurdere fra Hønefoss vgs Tema for ekstern vurdering: Skolens arbeid med å skape nærvær blant skolens elever 11.november – 14.november
Pedagogisk utviklingsgruppe
Årshjul for dialog og samarbeid Dialog og oppfølging Styringsdialogen Oktober -desember: Evaluering og oppfølging Januar-mars: Analyse av skolens resultater April-juni: Analyse og prioritering av tiltak og satsingsområder for neste skoleår August -september: På grunnlag av endelige resultater: Igangsetting, evaluering og oppfølging av tiltak Skolens resultater forrige skoleår Halvårsvurdering Gjennomf.barometeret Elevundersøkelsen Resultater: Eksamen Resultater: Standpunkt Eksamen Orden, atferd, fravær Sammenheng styringsdialog og dialogen igjennom året Styringsdialogen: Direktørens «årsmøte» med ledelsen ved den enkelte skole Tema: Skolens resultater forrige skoleår – hva lykkes skolen med, hvilke utfordringer har skolene? Mål: Støtte og krav… Dialogmøtene: Oppfølging av styringsdialogen Tema: Pedagogisk utviklingsarbeid ved den enkelte skole Ansvar og roller: Rektor: Ansvar for struktur, rammer og systematikk Pedagogisk utviklingsgruppe ved den enkelte skole: Både ledere, lærere og elever. Rektor er ansvarlig og leder gruppa. Kontakt- og ressursperson: Støtte, veilede, motivere og følge opp skolenes utviklingsarbeid
Takk for innspill, bidrag og energi Neste stopp Torsdag 14.november – Ekstern vurdering (blåsal) 1400-1530 «Er vi på rett vei mht arbeid med å skape nærvær blant skolens elever. Presentasjon av noen «kritiske venner»» Torsdag 2.januar – Planleggingsdag ”Ti bud for oss som arbeider med mennesker.” v/I. Eidsvåg Avdelingsvis arbeid med skolens utviklingsplan Takk for innspill, bidrag og energi