På vei mot ny utviklingsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Tirsdag
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
FYR Ny GIV
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Velkommen Presentasjonsrunde:
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Økonomiforum 2. september 2011 Oppsummering og evaluering Tema for høsten 2011.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Næringspolitisk Forum …dette sa vi 12. januar 2004.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ta fag fra videregående skole
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Videregående skoler i Skien
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TIRSDAG Foreldremøte Vg3. Hva vi ønsker å snakke om 2  Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev  Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven.
Introdusere også Esther og Randi
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Utviklingsplan for FYR-arbeid
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Cafédialog – elevmedvirkning
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
FORELDREMØTE 10. TRINN Smiodden skole 13. januar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Hva er klokka?
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Læring August September Oktober November Desember Januar Februar Mars
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Velkommen til foreldremøte på 4.trinn høsten 2017
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Årshjul Forvaltning Fagskole Akershus Januar: Desember: Februar:
Moderne – Fleksibel - Ambisiøs
Utdanningssystemet sitt årshjul
Moderne – Fleksibel - Ambisiøs
Moderne – Fleksibel - Ambisiøs
Moderne – Fleksibel - Ambisiøs
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium
Høstrapport – tall og statistikk
Oppfølging av Høstrapporten
Velkommen Kontaktmøte Vg3,
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Utskrift av presentasjonen:

På vei mot ny utviklingsplan Drømmebilder, hva nå?

Først det jeg vet om ny skole/hall

2013 2014 2015 2016

Resultatanalyse skoleår 2012/2013

Skolens fokus Elevenes læring Faglærer Kontaktlærer Avdelingsleder Studie-rektor Rektor VIKTIG fokus for alle som jobber med barn og unge…god kvalitet på møtet mellom lærer elev. Lærling instruktør. Barn og barnhage/lærerassistent.

Viktig fokus Tall er skjebner…. Helsens 3 grunnstoffer Verdighet – å bli godtatt som den en er Handlingsrom – å ha eiendoms- og styringsrett på eget liv Tilhørighet – å være en av flokken Skolen kan være en anleggs- eller nedrivningsarena nummer 1. Per Fugelli De nære og betydningsfulle i opplæringen KAN gjøre en forskjell…..

Hva gjør de som lykkes? Ontario, Canada, fra 2004 – 2013… Få og klare mål: Bedre læringsutbytte Jevne ut sosial ulikhet Øke den offentlige tilliten til opplæringssystemet http://www.pearsonfoundation.org/oecd/canada.html HA ET BLIKK OG KUNNSKAP OM DE SOM LYKKES OG HVA DE GJØR FOR Å BEVEGE TALLENE. 7. strategier for å bevege målene: skolen skal utgjøre en forskjell…. en positiv holdning for å bevege alle skoler og elever/studenter kapasitetsbygging med fokus på resultater – virksomhetenes utvikler seg etter prinsippet lærende organisasjon – individuelt og kollektivt. Kunnskap og kompetanse, ressurser og motivasjon. Alle med i utformingen av alle nivåer og aktører med, the whole of government – og sterkt lederskap; forstått på den måten at det vi blir enige om, blir fulgt opp. Kommunikasjon – og gjenta og gjenta er superviktig for å holde fokus og engasjement. Kontinuerlig læring/oppdatering gjennom å bruk av undesøkelser og data. Bruke dataene i kvalitetsvurderinger i organisasjonen for å forbedre resultater…hvordan bruke resultatene for at elevene skal oppleve enda mer mestring Holde fokuset på nøkkelstrategier – samtidig som andre områder også må ha en plass. Sentrale myndigheter reduserte kravet rapportering på områder som ikke direkte hadde med de viktigste målene å gjøre og fant andre måter å holde orden i systemene på. Effektiv bruk av ressurser – styre ressurser mot aktivitet som stimulerer og bygger opp om målsettingene… stor anstrengelse/sterk innsats i implementeringen Hvis vi skal tenke oss og Vestfold – hva ser dere umiddelbart som kan hemme en slik satsing? Ontario: Ontario har beveget……

Utgangspunktet

Hva er en visjon? En VISJON er svaret på hvorfor vi går på arbeid – en kort, energigivende setning som forteller oss hvorfor vi er til, og hvor vi skal reise sammen (Ona fyr)

Skolens utviklingsmål (2011-2014)

Måltesten Relevante Spesifikke Tidsbestemte Motiverende Enkle Ambisjonsrike

Er målene SMARTE?

Skolens utviklingsplan 2011-2014 Vi bruker litt tid på skolens utviklingsplan Word format – klikk her PowerPoint – klikk her

Ytre forutsetninger

Pål: Gisle vi kan stjele alt som Ikke er vegg-fast

Les hele reiseguiden her

Inspirasjon

Navigasjonskart Horten vgs. Posisjon Visjon Kunnskap gir muligheter Verdier Profesjonell, rettferdig, åpen og modig

Forslag til mål «stamme» De viktigste tiltakene for å nå Karakterer (utvalg) Matematikk Vg1 ST/YF Norsk Vg3 Engelsk? Tverrfaglig eksamen Vg2 Nærvær (elever) 95,5% Fullført og bestått (elever) 90% Elevmedvirkning Psykososialt (elever) Medarbeidertilfredshet

Neste stopp Ekstern vurdering - Besøk av 3 eksterne vurdere fra Hønefoss vgs Tema for ekstern vurdering: Skolens arbeid med å skape nærvær blant skolens elever 11.november – 14.november

Pedagogisk utviklingsgruppe

Årshjul for dialog og samarbeid Dialog og oppfølging Styringsdialogen Oktober -desember: Evaluering og oppfølging Januar-mars: Analyse av skolens resultater April-juni: Analyse og prioritering av tiltak og satsingsområder for neste skoleår August -september: På grunnlag av endelige resultater: Igangsetting, evaluering og oppfølging av tiltak Skolens resultater forrige skoleår   Halvårsvurdering Gjennomf.barometeret Elevundersøkelsen   Resultater: Eksamen   Resultater: Standpunkt Eksamen Orden, atferd, fravær   Sammenheng styringsdialog og dialogen igjennom året Styringsdialogen: Direktørens «årsmøte» med ledelsen ved den enkelte skole Tema: Skolens resultater forrige skoleår – hva lykkes skolen med, hvilke utfordringer har skolene? Mål: Støtte og krav… Dialogmøtene: Oppfølging av styringsdialogen Tema: Pedagogisk utviklingsarbeid ved den enkelte skole Ansvar og roller: Rektor: Ansvar for struktur, rammer og systematikk Pedagogisk utviklingsgruppe ved den enkelte skole: Både ledere, lærere og elever. Rektor er ansvarlig og leder gruppa. Kontakt- og ressursperson: Støtte, veilede, motivere og følge opp skolenes utviklingsarbeid

Takk for innspill, bidrag og energi Neste stopp Torsdag 14.november – Ekstern vurdering (blåsal) 1400-1530 «Er vi på rett vei mht arbeid med å skape nærvær blant skolens elever. Presentasjon av noen «kritiske venner»» Torsdag 2.januar – Planleggingsdag ”Ti bud for oss som arbeider med mennesker.” v/I. Eidsvåg Avdelingsvis arbeid med skolens utviklingsplan Takk for innspill, bidrag og energi