Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Personalmøte GFU 26. september 2012
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning Dekan, Halvor Austenå.
Velkommen til høgskolen i Vestfold
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Anbefalinger til NRT i forbindelse med overgang fra bachelor til master fra arbeidsgruppen.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
VELKOMMEN til Konferanse om ingeniørutdanning Evaluering av norsk ingeniørutdanning - 2 år etter Quality Hotel 33, Oslo, 12. og 13. oktober 2010 FFI Forskerforbundets.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Kvalifikasjonsrammeverk
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Gjennomføring av tilsynet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen

Litt om tidligere rammeplaner •Rammeplanen av –(Prøvedrift med 3-årig) •Rammeplanen av –(Den 3-årige ing. utd. innført) •Rammeplanen av •Rammeplanen av

NOKUT-evaluering Oppdrag gitt til NOKUT av KD Rapport •Institusjonenes rekrutteringsarbeid •Studentenes studieforutsetninger •Studentenes studieinnsats •Oppfølging av studentene og gjennomstrømning •Utdanningens organisering og faglig ledelse •Studentenes medinnflytelse •Ingeniørutdannernes kompetanse •Faglig nivå og kvalitet: programkvalitet og kvalitet i gjennomføringen. Infrastruktur •FoU som grunnlag for kunnskapsbasert ingeniørutdanning •Fagmiljøenes kontakt og samhandling med relevante eksterne miljø •Relevans i utdanningen (innbefatter også praksis •Strategi for utviklingen av faget •Den internasjonale dimensjonen ved utdanningen •Studentenes sluttkompetanse •

Antall anbefalinger i NOKUT-evalueringen •I hovedrapporten er det 69 anbefalinger til oppfølging. –Alle disse kan ikke løses med rammeplan endringer. Noen må også institusjonene følge opp og noen av anbefalingene må KD selv følge opp. •I institusjonsrapporten er det 242 anbefalinger –(194 når ikke forsvaret og NITH er med) •Faglig rapport innholder anbefalinger i løpende tekst •Avtakerrapporten innholder 72 oppsummeringspunkter •Den faglige kvaliteten har i alle utdanninger blitt ansett å være stort sett god. •Et sentralt punkt har vært påpekingen av behovet for ingeniørfaglig didaktikk.

Kvalifikasjonsrammeverk •En europeisk prosess både innenfor høyere utdanning og hele utdanningen • det norske for høyere utdanning (bachelor, master ph.d.)

SAK og entreprenørskap •Departementet har signalisert og gitt penger til –Samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon (SAK) –Det er penger også i •Handlingsplan for –Entreprenørskap i utdanning er utarbeidet av tre departement og gjelder fra grunnskole til høyere utdanning.

Mandatet for rammeplanarbeidet •Sikre at de utfordringene som er påpekt i NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen fra 2008 blir møtt. •Sikre samsvar mellom rammeplanen og kvalifikasjonsrammeverket. •Helthetlig, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning som er attraktiv, innovativ og krevende. •Høy kvalitet

stort sett god skal bli til fremragende god

Nasjonalt Råd for Teknologiutdanning, NRT, sitt arbeid med innføring av kvalifikasjonsrammeverket

•NRT er et av UHRs råd •UHR og NPH holdt felles konferanse om kvalifikasjonsrammeverket

NRT - NOKUT-evalueringen •NRT slår fast at det ikke kunne ta tak i alle utfordringene som lå i NOKUT evaluering. •Tre arbeidsgrupper ble opprettet •Y-vei •Didaktikk •Kvalifikasjonsrammeverk •Søkte om penger

•Arbeidet med kvalifikasjonsrammeverket ble noe annerledes i og med KD oppnevnte Rammeplanutvalget •Arbeidet ble lagt noe på vent inntil læringsutbyttebeskrivelsene i forslaget til rammeplan ble kjent. •Det ble satt i gang arbeid med de fem tradisjonelt store fagområdene samt maritimutdanning.

•Arbeidet ble fordelt slik: Bygg: HiST og HiG Data: HiB og HiO Elektro: UiS og Oslofjordalliansen (HVE) Kjemi: HiO og HiB Maskin: UiA og HiB Maritim: De fire institusjonene som gir sertifikatrettet utdanning

•Oppstartsmøte 1. september •Forslag er under arbeid. •Avholdt eller avholdes i nær fremtid faglige samlinger ”fagmøter” og det kan komme noen fagmøter i •Beskrivelsene er tenkt inn i De nasjonale retningslinjene •Der er vi nå

Rådet •Gitt sin tilslutning til opprettelsen av arbeidsgrupper og til konklusjonene til de to som har levert rapport •Rådet ga innspill til Rammeplanutvalgets arbeid våren 2010 •Skal behandle forskriften (høringen) i neste uke. •AU foreslår at NRT skal være aktivt råd i forhold til retningslinjene.