Attføringsbedriftenes rolle i gode tider

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Attføringsmessa 2008 Medisinsk rehabilitering/yrkesrettet attføring
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
ARR-seminar 1. november 2011 Arbeidsrettet rehabilitering i NAV Tron Helgaker, Seksjonssjef, Seksjon tiltak og virkemidler Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Vi gir mennesker muligheter
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
8. November 2007 Arbeid med bistand Drammen 8. november 2008 Seksjonssjef Tron Helgaker Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Oslo Kommune og inkluderende arbeidsliv
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Rus - arbeid og aktivitet
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV mulighetenes marked
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Attføringsbedriftenes rolle i gode tider Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør 16.01.08

NAV-reformen - Hovedmål Flere i arbeid og aktivitet – færre på trygd og stønad Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Vår visjon: Vi gir mennesker muligheter Vi kan godt dele visjonen vår med attføringsbedriftene – og programmet på denne messa viser at de deler visjonen og målene. Handler om å gi alle tilgang til å utnytte egne ressurser

Et blikk på arbeidsmarkedet Får oppdaterte tal på denne delen

Antall personer i og utenfor arbeidsstyrken Totalt 4.7 mill. Arbeidsstyrken Ca. 2,5 mill. Barn/ungdom/studenter Ca. 1,4 mill. I utkanten / utenfor arbeidsstyrken 580 000 tapte årsverk Alderspensjonister Ca. 600 000 Norges befolkning teller nå ca 4.7 millioner, av disse er over halvparten i arbeidsstyrken Om lag 2.0 millioner er enten for unge eller for gamle til å telles med i arbeidsstyrken, og ved utgangen av 2006 var om lag 580 000 årsverk tapt for den daglige produksjon av varer og tenester som følge av hel eller delvis arbeidsledighet eller en nedsatt arbeidsevne som innebærer at de mottar stønader fra folketrygden. NAV-reformen skal bidra til at så mange som mulig av disse får mulighet til å prøve seg i arbeid (igjen).

Et øyeblikksbilde Ledige stillinger utlyst desember 2007: 20 259 Registrerte arbeidsledige desember 2007: 38 885 1,6% av arbeidsstyrken Mottakere av rehabiliteringspenger september 2007 44 618 Yrkeshemmede desember 2007: 80 768 Dette betyr Selv i desember ble det utlyst 1000 ledige stillinger pr. arbeidsdag, og høstens bedriftsundersøkelse viste en mangel på 132 400 personer. Personer med sykdom eller yrkeshemming er den klart største arbeidskraftreserven En stor del har dermed behov for bistand for å kunne komme i arbeid

Arbeidsmarkedet framover Langsiktige trender – uavhengig av ledighetssvingningene På lang sikt vil aldringen av befolkningen gjøre at en mindre andel av befolkningen er yrkesaktive. I 2005 var omtrent 52 prosent av befolkningen yrkesaktive, og det var 3,3 yrkesaktive per pensjonist. Ved å ta utgangspunkt i SSB’s befolkningsfremskrivinger til 2030 (alternativet Middels vekst) og videre å anta at yrkesdeltakelsen vil holde seg på 2005-nivå ut perioden, viser figuren at andelen vil falle til 49 prosent i 2030 (2,3 yrkesaktive per pensjonist). Mangel på arbeidskraft vil dermed kunne være et problem i lang tid fremover.

Arbeidskraftressurser virkeliggjøres gjennom attføringsarbeidet! Arbeidskraftressursene har seks ganger så stor verdi som oljeressursene Arbeidskraftressurser virkeliggjøres gjennom attføringsarbeidet! Sjekk grunnlaget for denne. Brukt i etaten i mange samanhengar – finn ikkje primærkjelda

Frigjøring av arbeidskraftressursene Med de anslag for yrkesaktivitet som ligger i prognosen, Er det enda viktigere enn tidligere å frigjøre de arbeidskraftressursene som befinner seg i randsonen av arbeidslivet Det er enda viktigere enn før å la alle som er motivert for å prøve seg slippe til - Attføringsmessa handler om dette

Forutsetninger for mangfold, inkludering og stor arbeidsstyrke Et arbeidsliv som aksepterer forskjellighet ikke diskriminerer/er fylt av fordommer gir muligheter for selvrealisering og anerkjennelse ivaretar ved sårbarhet og mestringsproblemer Bistand som underbygger deltakelse i arbeid gjennom individuell avklaring og oppfølging praktiske ordninger økonomiske insentiver Samfunnsperspektiv og individuell tilnærming mangfold er bra for arbeidslivet myter og manglende kunnskap om tilgjengelige virkemiddel hindrer personer med funksjonsnedsettelser i å komme inn på arbeidsmarkedet For å øke deltakelsen i arbeidslivet må flere parter involveres Arbeidsgiver Arbeidstaker NAV Tiltaksarrangører

Sentrale innsatsområder 2008 Fortsatt høyt tiltaksnivå Tiltaksgaranti innføres – ventestønad avvikles Satsingen på arbeid og psykisk helse videreføres og styrkes ”Raskere tilbake videreføres” og styrkes Tidsubestemt lønnstilskudd gjøres landsdekkende Kvalifiseringsprogram Lettere å kombinere arbeid og alderspensjon Høye ambisjoner for NAV- videreføring av virkemidler vi har tro på Tidsubestemt lønnstilskudd gjøres landsdekkende i 2008 Innfører tiltaksgaranti Avvikler ordningen med ventestønad Satsingen på arbeid og psykisk helse videreføres og styrkes (nevnt før) Raskere tilbake Ordningen med tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester til sykmeldte videreføres og styrkes. Kvalifiseringsprogram for å få fleire i arbeid - hovedmålgruppe personar som i dag er avhengige av økonomisk sosialhjelp som hovudinntekt over lengre periodar.

Fortsatt høyt tiltaksnivå 40 000 tiltaksplasser i 2008 en styrking på om lag 200 plasser 11 800 plasser for ordinære arbeidssøkere 28 200 plasser for yrkeshemmede arbeidssøkere Styrkingen kommer som følge av at innsatsen overfor arbeidssøkere med psykiske lidelser styrkes i forbindelse med strategiplanen for arbeid og psykisk helse

Tiltaksgaranti Målgruppe: Innhold Formål: helt ledige mer enn to år ventestønadsmottakere helt ledige mer enn de siste seks månedene Innhold garanti for tilbud om deltakelse på arbeidsmarkedstiltak Formål: øke aktiviteten med sikte på overgang til arbeid Langtidsledige som har vært sammenhengende helt ledige de siste to årene eller lenger, og ventestønadsmottakere som har vært helt ledige de siste seks månedene eller lenger, skal omfattes av en tiltaksgaranti som innebærer tilbud om deltakelse på arbeidsmarkedstiltak for å øke aktiviteten med sikte på overgang til arbeid. Samtidig avvikles ordningen med ventestønad – med overgangsordninger Utfordringer for etaten og tiltaksarrangørene Brukergrupper langt fra arbeidsmarkedet – utfordringer blant annet i forhold til å motivere Mange har gått på ”smeller” tidligere og har mistet all motivasjon tidligere. Erfaring viser at en del av personene i denne målgruppen ikke møter til oppfølgingssamtale, selv etter gjentatte innkallinger. Dette gjelder spesielt personer som ikke har ytelser som dagpenger eller ventestønad. Behov for re-orientering mot arbeidslivet – avklaring av aktuelle arbeidsoppgaver og avdekking av kvalifiseringsbehov

Psykiske lidelser årsak til Hver femte sykefraværsdag Hver femte nye som blir uførepensjonert Hver tredje som er varig uførepensjonert Hver annen uførepensjonist under 40 år

Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse Videreføres 2007-2012 med vekt på samarbeid mellom offentlige etater, og mellom NAV og arbeidsgivere brukermedvirkning og aktiv deltakelse målrettede arbeids- og helserettede tiltak og tjenester. god kompetanse om arbeid og psykisk helse i arbeidslivet og i det offentlige tjenesteapparatet. god kunnskap, forskning og utvikling. Planen sikrer fortsatt trykk på arbeidet med å få flere med psykiske lidelser over fra stønad til arbeid Vi tror og forventer at attføringsbedriftene kan være en viktig medspiller for NAV i dette arbeidet Målet med strategien er å hindre utstøting fra arbeidslivet og lette inkludering i arbeidslivet for mennesker med psykiske lidelser/problemer. Gi innpass gjennom oppfølging og veiledning Få meningsfylte arbeidsoppgaver i ordinært arbeidsliv. Strategiplanen for arbeid og psykisk helse skal styrke brobyggingen mellom arbeids- og velferdsforvaltningen og helsesektoren, og må blant annet sees i nær sammenheng med intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv og sykefraværsoppfølgingen.

Raskere tilbake Trådte i kraft august 2007 og omfatter: NAVs tilbud om individuell oppfølging, avklaring og arbeidsrettet rehabilitering Helseforetakenes tilbud om behandling hos spesialisthelsetjeneste (etter henvisning fra fastlege) Lovendringene 1. mars 2007, som sikrer tettere oppfølging av sykmeldte Lite brukt

Raskere tilbake - NAVs tjenester : Avklaring systematisk kartlegging og vurdering av arbeidsevne Oppfølging Veiledning, råd og bistand til arbeidstaker og arbeidsgiver, Arbeidsrettet rehabilitering ulike tiltak for utprøving, opptrening, motivasjon og kontakt med arbeidslivet Fra oppstart i september til utgangen av november 2007 hadde NAV henvist over 1600 sykmeldte til arbeidsrettet rehabilitering Bistand til å arbeidsgiver og –taker kan omfatte å finne egnede arbeidsoppgaver, tilrettelegging av arbeidet og bistand til å finne en egnet arbeidsplass. Et utvalg tiltak som kan nyttes i arbeidsrettet rehabilitering, alene eller i kombinasjon, og der attføringsbedriftene vil kjenne seg igjen i flere av dem Arbeidsforberedende trening Arbeidsutprøving Kontakt med arbeidslivet Generell opptrening Funksjonsfremmende trening Opplæring Motivasjon Trening i sosial mestring Det er viktig for oss i NAV å få tilbakemelding om erfaringene også fra andre aktører slik at utvikling og forbedring av ordningene blir best mulig og mest mulig hensiktsmessige for å nå målene med tjenestene.

Tidsubestemt lønnstilskudd Formål: Bidra til å øke mulighetene for ordinært arbeid blant personer med nedsatt arbeidsevne pga helsemessige og/eller sosiale årsaker. Målgruppe: personer i som har varig og vesentlig nedsatt arbeidsevne, og hvor alternativet kan være overgang til uførepensjon. personer som er innvilget gradert eller full uførepensjon. Målgruppen omfatter både personer i og utenfor arbeidslivet

Innhold og omfang Personen ansattes på ordinære lønns- og arbeidsvilkår. Lønnstilskudd gis til arbeidsgiver uten fast sluttdato 500 tiltaksplasser i 2008. Forutsetter gjennomført arbeidsevnevurdering. Ordningene Lønnstilskudd ved reaktivisering av uførepensjonister og Uførepensjon som lønnstilskudd avvikles fra 2008, og erstattes av Tidsubestemt lønnstilskudd. Forsøket har vært vellykket så langt, ordningen er etterspurt. Desember 2007 var desmber var NAV har gjennomført en samling hvor erfaringene fra forsøksfylkene ble videreformidlet til de øvrige fylkene.

Kvalifiseringsprogrammet Formål: Forsterke innsatsen overfor personer som er avhengig av sosialhjelp over lengre tid Flere i arbeid gjennom en tettere og mer forpliktende bistand og oppfølging fra det lokale NAV-kontoret Individuelt utformet, arbeidsrettet program for alle som kan ha mulighet for å komme i arbeid Et ”ekte” NAV-tiltak – både kommunale og statlige virkemidler skal brukes aktivt fra starten av Det skal utarbeides et arbeidsrettet program for alle som vurderes å ha mulighet for å komme i arbeid – også der veien frem kan være relativt lang og usikker Iverksettes i etablerte NAV-kontor – landsdekkende ved utgangen av 2009 Programmet er et kommunalt ansvar – samtidig vil forvaltning og oppfølging av den enkelte bruker være en oppgave for NAV-kontoret som sådan Utfyllende om programmet: Vilkår for deltagelse i programmet: En obligatorisk arbeidsevnevurdering Tett og koordinert bistand skal vurderes som hensiktsmessig og nødvendig Arbeids- og velferdsforvaltningen må kunne tilby et tilpasset program Målgruppe: Personer i yrkesaktiv alder med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og svært begrensede eller ingen rettigheter i folketrygdloven Varighet: Inntil ett år – kan forlenges med ytterligere ett år – kan forlenges utover to år i særskilte tilfeller

Innhold og omfang Tiltaket gir stor frihet for individuelle opplegg ut fra den enkeltes forutsetninger og funksjonsnivå Kan omfatte et bredt spekter av kommunale, statlige og frivillige tiltak Skal inneholde arbeidsrettede tiltak og arbeidssøking Kan inneholde tiltak som skal støtte opp under og forberede overgang til arbeid Helårig og på full tid – men kan kombineres med deltidsjobb Gir rett til kvalifiseringsstønad Eksempel på tiltak: Tiltak fra kommunen, fylkeskommunen, Arbeids- og velferdsetaten, andre statlige myndigheter, frivillige organisasjoner osv Tiltaket gir stor frihet til utforme et individuelt opplegg, det kan for eksempellegges inn pauser ut fra hensynet til den enkeltes forutsetninger og funksjonsnivå Kan bestå av tiltak fra kommunen, fylkeskommunen, Arbeids- og velferdsetaten, andre statlige myndigheter, frivillige organisasjoner osv Tiltak som skal støtte opp under og forberede overgang til arbeid kan være opplæringstiltak, motivasjonstrening, mestringstrening, helsehjelp, opptrening og egenaktivitet Deltakelse i programmet utløser rett til kvalifiseringsstønad på 2G – kr 133 600 Programmet kan kombineres med inntil 50% stilling, stønaden reduseres da tilsvarende beregnet time for time Husbankens bostøtteordning vil komme i tillegg for de som fyller vilkårene for bostøtte Individstønad som utløses ved deltakelse på tiltak i statlig regi skal tilfalle kommunen Skal samordnes med andre offentlige ytelser

Lettere å kombinere arbeid og alderspensjon Statsbudsjettet 2008: 67-åringene vil ikke få avkortet alderspensjonen på grunn av arbeidsinntekt Utfordringer: motivere eldre arbeidstakere til å stå lenger i arbeid bistå seniorer utenfor arbeidslivet i å komme tilbake i arbeid Forpliktelse etter delmål 3 i IA-avtalen Å legge til rette for at flere vil jobbe lenger er et arbeidsgiveransvar. Det er også en del av IA-avtalen, og NAV stiller sine virkemidler til disposisjon Jeg har lagt merke til at i 2007 gikk Årets seniorintiativ (senter for seniorpoltikk) til et samarbeid mellom attføringsbedriften Lillesand industri og Det norske Veritas Maritime for et samarbeid for å få arbeidsledige seniorer tilbake i jobb. Metodikken har utspring i et intiativ fra daværende Aetat Aust-Agder og trygdens Arbeidslivssenter- som begge nå er del av NAV. Når bransjeforeningen nå vil gjøre satsingen landsdekkende, vil det være et bidrag til å løse utfordringene for seniorer

Attføringsbedriftene – en viktig samarbeidspartner

Attføringsbedriftene 100 bedrifter – mer enn 35 000 personer får bistand hvert år Bredt spekter av tilbud Gjennomfører om lag halvparten av skjermede tiltak Skjermet sektor mottar ca. 2.8 mrd fra NAV årlig for dette arbeidet Med andre ord: En viktig aktør i attføringsarbeidet Denne er med for å vise at Vi vet hvor mange de er Vi vet at de er mangfoldig Og vi vet hvor mye vi bruker på disse tiltakene Attføringsbedriftene er viktige både fordi de er mange og har et variert tilbud, Samtidig må de regne med at vi har behov for oppfølging og kontroll med så store summer

Attføring til arbeid Paradoks: flere på uføreytelser og flere ledige jobber samtidig Fokus: gi flere muligheter for arbeid NAV vil være myndighetenes pådriver Vi ønsker å samarbeide med attføringsbedrifter som ser utfordringene og leverer kvalitet I et arbeidsmarked i fremgang, med stor etterspørsel etter arbeidskraft er det et paradoks at stadig flere får uføreytelser. Arbeidet med et inkluderende arbeidsliv er derfor viktigere enn noen gang. Løsninger som forebygger utstøtning, og prosesser som kan hindre uførepensjon må settes i fokus. Samtidig må det bli enklere for personer med forskjellige yrkesmessige hindringer å komme inn i arbeidslivet. Dette er myndighetenes to hovedstrategier. Tiltaksarrangører som tar sikte på å møte det nye arbeidslivets krav, som ser nye utfordringer, og har evne og vilje til å levere kvalitet vil ha en historisk sjanse i dagens arbeidsmarked.

Flere i arbeid – en felles utfordring Arbeidsmarkedstiltakene skal bidra til å styrke deltakernes kompetanse og arbeidsevne, øke deltakernes mulighet for ordinært arbeid, skaffe til veie kvalifisert arbeidskraft, forebygge og dempe skadevirkningene av arbeidsledighet hindre utstøting av arbeidstakere som står i fare for å falle ut av arbeidslivet. Bruken av tiltak skal ta utgangspunkt i den enkeltes behov. At det er en felles utfordring, framgår også av at NAVdirektoratet er representert med flere bidrag videre i messa: Ingar Heum vil snakke om arbeidsevnevurdering i dag Hildegunn Førsund vil snakke om psykiatrisatsingen i morgen formiddag Thorgeir Hernes vil snakke om AVI-meldinga fredag formiddag Det brede programmet viser også at attføringsbedriftene ser utfordringene og tar dem på alvor

Attføringsbedriftene og NAV NAV-reformens suksess avhenger av at det faktisk kommer flere i arbeid Det innebærer blant annet flere yrkeshemmede i arbeid. Attføringsbedriftenes kompetanse er etterspurt kompetanse. NAV har ansvaret for at brukeren får det tilbudet han eller hun trenger for å få eller beholde arbeid – eller for å få avklart at arbeid ikke er veien å gå, og i så fall at han eller hun får rett ytelse Gjennomføringen av de tiltak som er nødvendige i denne prosessen kan vi ikke stå for alene. Det er her attføringsbedriftene er en viktig aktør – blant flere (og der de andre er mindre) Tiltaket er aldri målet, men et virkemiddel til å nå målet

Attføringsbedriftene og NAV - hvordan kan vi gjøre hverandre gode?

Etter AVI-meldingen Behov skal ligge til grunn for tiltaksbruk Avklaring i fokus Praksisnær opplæring Mer vekt på tilrettelegging i ordinært arbeidsliv Dette er en oversikt over det vi skal gjøre

Andre brukere – endrede behov Økning i brukere med psykiske lidelser, sosiale yrkeshemninger og rusmisbruksproblemer muskel/skjelett/leddplager sterkest økning blant yngre yrkeshemmede manglende arbeidserfaring Endrede behov for avklaring og oppfølging store individuelle forskjeller behov for mer langvarig avklaring og utprøving - mestringsevnen viktig behov for veiledning og avklaring på arbeidsmarkedet Individnivå: Når det gjelder kjennetegn ved dagens arbeidssøkere som er på attføring ser vi en økning i brukere med… Gruppen med psykiske lidelser er den gruppen som øker mest. Dette innbefatter også dem med de mest alvorlige psykiske lidelsene. Vi regner med at ca 1/5 av de yrkeshemmede har diagnosen psykisk lidelse. En stor gruppe er også muskel/skjelett plager. I mange tilfeller vil også psykiske lidelser være en sekundærdiagnose sammen med sosiale yrkeshemninger og rusmisbruk. Mange har kroniske lidelser som de må lære seg å fungere med; mestring blir dermed et viktig element i attføringen Dette stiller også andre krav til saksbehandlere og besluttere på attføring – og det utfordrer oss ift en av hovedmålsettingene med NAV om å gjøre det enklere for brukerne og bedre tilpasset brukernes behov Endringer i bistandsbehovet

Utfordringer framover Nye politikkområder, nye brukergrupper, nye virkemidler, NAV har fått større portefølje Arbeidslinjen kan settes under press. Kompetanseheving i bedriftene for å møte større konkurranse. Sørge for at kommunikasjon og kontakt ikke blir svekket Profesjonelle samhandlingsrutiner Dette blidet viser utfordringene på systemnivå Velferd og aktivitet er slått sammen i en etat. Aetat og attføringsbedriftene har tidligere samarbeidet om tidligere aetats brukergrupper. Med endrede brukergrupper i etaten vil det være viktig å ha gode rutiner for å vurdere hvilke tiltak som vil være best egnet for den enkelte bruker. NAV-reformen skal verken være et sted der de tusen blomster kan blomstre, eller en videreføring av gamle vaner og rutiner. NAV har gode erfaringer med konkurranseutsetting av tiltak. Vi mener attføringsbedriftene bør være glad for denne konkurransen: de har erfaring, ekspertise og kontaktnett. Konkurransen blir et middel til å forbedre allerede gode tiltak: gjennom å sette egne tilbud i et kritisk lys ser man også lettere egne forbedringspotensialer De to siste kulepunktene: Både etaten og bedriftene har behov for kontakt i forhold til oppfølging både av tiltaksdeltakere og i forhold til økonomi.

NAV skal gi: Tettere og enhetlig oppfølging gjennom hele arbeids- og velferdsaksen Mer helhetlig tilbud til brukerne. NAV er brukerens faste holdepunkt gjennom et attføringsløp. Det er til syvende og sist alltid vi som har ansvaret for brukeren

Forventinger til attføringsbedriftene Videreføre det gode arbeidet Fortsatt omstilling i forhold til nye brukergrupper og nye krav i arbeidsmarkedet. Videreutvikle attføringskompetanse. Åpen dialog – kontakt Konstruktiv kritikk er bra! Dette bildet handler om en forventning til attføringsbedriftene om at de skal holde seg oppdatert faglig både i forhold til attføringsfaglig arbeid i forhold til å kunne møte nye brukergrupper I forhold til å kunne tilby tiltak som treffer arbeidsmarkedets behov Dialogen må fortsette, både i faglige fora som dette I forhold til det konkrete arbeidet vi er sammen om Den formaliserte kontakten mellom attføringsbedriftene og NAV på ulike nivå Konstruktiv kritikk begge veier vil bidra til at vi alle skjerper oss for å gjøre en bedre jobb

Attføringsbedriftene og NAV NAV en tydelig bestiller Attføringsbedriftene profesjonelle leverandører Kvalitet Pris Dokumentasjon Åpenhet Nye brukergrupper – nye virkemidler En del av svaret på hvordan vi kan gjøre hverandre gode Vi må vite hva vil vil ha Bedriftene må kunne dokumentere det de gjør Utvikling er en kontinuerlig prosess som involverer både bestiller og utfører

Utfordringer for NAV Øke overgang til jobb Økt bruk av integrerende tiltak Lage gode bestillinger, kravspesifikasjoner og følge opp tiltaksarrangører Gjøre tiltaksregelverket enkelt og fleksibelt å bruke I forhold til samarbeidet med attføringsbedriftene/ andre tiltaksarrangører På direktoratsnivå skal vi legge til rette for at praksisfeltet (ytre etat og samarbeidsparter) skal gi brukerne et godt tilbud i tråd med deres behov.

Utfordringer for tiltaksarrangører Individuell tilpasning av tiltak Gode kanaler for å kunne følge opp fra avklaring/kvalifisering til integrerende tiltak Levere på grunnlag av bestillinger og ha en god dialog med NAV i forhold til oppfølging av brukere Levere gode tiltak innen de rammene regelverket setter Er i denne settingen Å ha gode metoder for oppfølging av brukerne Metoder for funksjonsvurdeirng Rapporterings slik at tilbudet kan kvalitetssikres

Det virker: Flere kan innlemmes i arbeidsmarkedet Aktiv arbeidsmarkedspolitikk bidrar til Lavere ledighet Høyere yrkesdeltakelse Aktivisering og arbeid til grupper i randsonen Målrettet tiltaksbruk gjør en forskjell, særlig for grupper i randsonen Vi lykkes faktisk med mange - mange med stort bistandsbehov får jobb! Rundt 40 000 med redusert funksjonsevne (på rehabiliteringspenger, uføretrygd eller yrkeshemmede) kom i ordinært arbeid i 2006 Ved utgangen av november 2007 var det registrert 80 800 yrkeshemmede hos NAV. Dette innebærer en nedgang på 6 100 sammenlignet med samme måned i fjor. Samtidig kommer en større andel av de som avslutter attføring i arbeid. Dette viser at høykonjunkturen som norsk økonomi nå har vært inne i over en lengre periode, også har ført til at mange personer som befinner seg i randsonen av arbeidslivet har fått jobb. Vi gir mennesker muligheter!