Standardisert arbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Forbedring på byggeplass
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Ergonomi i dagligvarehandelen
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
“Value Stream Mapping”
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Nettstruktur og -drift Informasjonssystemer Stab/støtte-funksjoner
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
«Forbedringsprosess(en)»
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Arbeid med bistand Rapportering.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Lean Verktøy.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Malverk intern produktopplæring
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Velkommen! 4/4/2017.
Steglyd.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Samdata 2012 Somatikk.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
RIS-metoden for prosessforbedring
Utskrift av presentasjonen:

Standardisert arbeid

Standardisert arbeid Standardisert arbeid er et verktøy for å opprettholde produktivitet, kvalitet og sikkerhet på et høyt nivå Standardisert arbeid defineres som den rekkefølge som arbeidsstegene skal utføres i av operatøren Målet for standardisert arbeid er kontinuerlig forbedring 1

Elementene i standardisert arbeid Takttid og cycle time Takttid = Arbeidstid/Behovet Cycle time = Målt tid for prosessen Målet er å synkronisere takt- og cycle time Arbeidsrekkefølge Stegene for arbeidsoppgavene i en gitt prosess Er viktig for å sikre sikkerhet, ergonomi og kvalitet Produkter i arbeid Mengden av ikke ferdige produkter operatøren behøver for å fullføre prosessen 2

Standardisert arbeid Sikkerhet Ergonomi Jevn belastning Kvalitet Effektivitet 3

Sikkerhet Identifiser risikoer Etabler regler for arbeidsplassen EPL for å synliggjøre risikoer Poka Yoka for å forebygge risikoer 4

Ergonomi Bruk løfteredskap Identifiser operasjoner som kan medføre belastningsskader Sett mål, jobb med forbedringer på arbeidsplassen Opplæring og trening, bruk EPL 5

Jevn belastning Unngå overbelastning Unngå ujevn belastning 6

Kvalitet ”Riktig” tid til oppgaven I riktig rekkefølge Lettere å finne feil Kunnskap/ utdanning Feil oppdaget Blir standarden fulgt? Ja Nei 7

Lett å oppdage feil SOB gir kontroll på kvalitetsresultatet! Problem Blir arbeidet utført som beskrevet i standard Operasjons Blad? Nei Ja Om SOB hadde blitt fulgt, ville kvaliteten vært OK? Er SOB OK? Nei Ja Ja Nei Trene operatøren Kontroller materiell o utstyr Revider SOB SOB gir kontroll på kvalitetsresultatet! 8

Effektivitet Nåværende beste arbeidsmetode Felles og lik praksis Mellom skift I teamet 9

Ikke verdiskapende arbeid Redusere sløsing Virkelig Takttid Venting Ta bort Gangtid Redusere Ikke verdiskapende arbeid Redusere Arbeid Verdiskaping Redusere 10

Hva er Standardisert arbeid? Den beste tilgjengelige metoden som oppfyller krav til kvalitet, kostnad, leveransepresisjon, arbeidsmiljø. Det finnes alltid en bedre metode! 11

Standardoperasjonsbladet - Prinsipp 12

STANDARDOPERASJONSBLAD 13

14

Skapa SOB:en för rörlig lina Notes: 15

16

Beskriv hvordan 17

Eksempel enpunktsleksjon 18

Eksempel enpunktsleksjon ny arbeidsmetode TPM Enpunktsleksjon: Skifte av avtrekker på meislemaskin Problem: Ødelagt avtrekker på meislemaskiner. Tok 2-5 uker å få tilbake fra reparasjon Løsning: Skaffe verktøy + reservedel selv Opplæring i bytting med enpunktsleksjon. I dag bytter man selv på 5 minutter 1. Finn frem dor og hammer fra boksen 2. Slå ut splinten og fjern den gamle avtrekkeren 3. Plasser den nye avtrekkeren og slå inn splinten 4. Klar til bruk Opphavspers: Godkj: Rev Nr: C - Skift Tapping Dato: Dato: 19

Enpunktsleksjoner finnes på arbeidsplassen 20

Kompetansematrise Underlag for opplæringsplan Visualiserer teamets kompetanse 21

Hvordan? Stegene for innføring av standardisert arbeid: 1. Grunnleggende 2. Nåsituasjonen 3. Analyse 4. Målbilde 5. Forbedring 6. Ny standard 22

”Beste praksis” Beskrivelse av hvert moment Sammenstilling på ett standard- operasjonsblad 23

Sammenfatning analyse 24

Skape et målbilde Idealantallet arbeidsplasser Fokusere på det verdi- skapende arbeidet arbeid – transport - venting Totaltiden for hvert moment Idealantall arb.plasser Aktuell takttid 25

Forbedring Visjon Muligheter NÅ 26

GJENNOMFØR Eksperiment Testing PUKK

Oppfølging og standardisering