Jobbdesign og arbeidsorganisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Design – strategiske beslutninger
Krav til dokumentasjon i kap
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Jobb design.
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Fysisk aktivitet og helse
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Standardisert arbeid.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Hvordan undervise om psykososialt arbeidsmiljø?
Gjennomføring av prosjekter
Markeder med asymmetrisk informasjon
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Helse og sykdomsbegrepet
LEDELSE.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Service møte-trekanten
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
OM 11: Capacity Planning and Control
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Planlegging og styring
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Human Factors i boring og brønn
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Om organisasjoner.
Trivsel, fravær, og turnover
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Omstilling for virksomheten l Fleksibilitet, mobilitet, globalisering l Outsourcing: legge ut deler av virksomheten på anbud l Spin-off: skille ut deler.
Model of Human Occupation og Arbeid
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Motivasjon i arbeidsforhold
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Tema: Kommunikasjon i team
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Lokal arbeidstidsavtale
Fleksibilitet og forutsigbarhet Professor Tom Colbjørnsen Norges Handelshøyskole NFR - konferanse 4. november 2004 ”Hva er nytt med det nye arbeidslivet?”
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Prosjektleder Inger Svendsrud
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
OM 11: Capacity Planning and Control
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Modellkommunene Hva er unikt?
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Jobbdesign og arbeidsorganisering OM09: Job Design and Work Organization Jobbdesign og arbeidsorganisering De menneskelige ressursene er de viktigste i enhver organisasjon! Jobbdesign Hva forventes av de ansatte? Definerer hva de enkelte skal gjøre Påvirker oppfattelsen av ens eget bidrag Styrer kommunikasjonen innen organisasjonen Utvikler organisasjonens kultur BUS240 - OM

Elementene i jobbdesign Fordeling av arbeidsoppgaver mellom ulike personer Rekkefølge på arbeidsoppgaver Hvor skal ulike ting gjøres? Skal andre personer involveres? Teamarbeid? Hvordan bruke utstyr og hjelpemidler? Utforming av omgivelser Graden av autonomi (selvstyre) Behov for kompetanse og ferdigheter

Arbeidsdeling (1750 ) Mulig når en har flere arbeidere Fordeler Hurtigere opplæring pga enklere oppgaver Lettere å automatisere enkle oppgaver Reduserer ikke-produktiv tid (50%  10%) Ulemper Monotont arbeid (fravær, turnover, dårlig kvalitet, sabotasje) Tiltak: økt syklustid, jobbrotasjon Fysiske skader Liten fleksibilitet (passer bare ett produkt) Lite robust, stor avhengighet mellom oppgaver

Scientific management (1900 ) Fredrik Taylor, Frank Gilbreth Systematisk undersøking og forbedring av metoder Bestemmelse av standarder for tidsbehov Metodisk utvelgelse og trening av arbeidere Ny profesjon: Arbeidsplanleggere Filosofi: Samarbeid bør oppnås mellom ledere og arbeidere for felles nytte

Metodestudier Velge ut aktuelt arbeid Beskriv eksisterende metode For eksempel med flytprosessdiagram (arbeid, flytting, inspeksjon, forsinkelse, lagring) Vurder eksisterende metode Formål, plassering, rekkefølge, personer, hvordan og hvorfor Utvikle ny metode Eliminér, kombinér, endre rekkefølge, forenkle Installer ny metode Vedlikehold den nye metoden

Flytprosessdiagram Aktivitetsbeskrivelse 1 Rapport ankommer 2 Stemple og datere 3 Kontrollere beløp 4 Legg ved betalingsseddel 5 Vent på flere 6 Samle rapporter i parti 7 Send til kontrollavdeling Sum 3 2 1 1

Tidsstudier (arbeidsmålinger) Formål: Fastsette tidsbehovet for en kvalifisert arbeider med normal ytelse Grunntid Standardtid: er inkludert tilleggstid til hvile, pauser og personlige behov Etableres på grunnlag av tidsstudier Korrigering for ytelse Akkorder er ofte satt på grunnlag av standardtider Konflikt mellom arbeidere og bedrift?

Oppbygging av standardtider Tillegg Standard-tid Element Grunntid % min A 0,60 17 0,10 0,70 B 0,40 12 0,05 0,45 C 0,80 10 0,08 0,88 D 0,30 17 0,05 0,35 2,10 0,28 2,38 Grunntid: 2,10 Tillegg: 0,28 Standardtid = 2,38

Ergonomi (1930 ) Tilpasning av arbeidsplassen med omgivelser til menneskets fysiske egenskaper Antropometriske faktorer: Menneskets størrelse og fysiske evner Nevrologiske faktorer: Menneskets sanseorganer (displayer og styringsorganer) Arbeidsmiljø Temperatur Belysning Støy Ergonomi ved kontorarbeid

Adferdspsykologi (1960 ) Basert på motivasjonsteori Arbeidsdeling og scientific management kan medføre fremmedgjøring Alle har behov for selvaktelse og personlig utvikling Dette øker arbeidslivskvaliteten, produkt-kvaliteten og produksjonsmengden Personalet bør tildeles ansvar, gis et meningsfylt arbeid og få feedback om prestasjonene

Adferdspsykologi (1960 ) Jobbrotasjon Jobbutøking Periodisk bytting av jobber Øker fleksibiliteten og reduserer monotoni Jobbutøking Tildele flere oppgaver av samme type, for eksempel ved å øke syklustiden Mer variasjon i arbeidet Jobberiking (vertikal belastning) Tildele oppgaver som krever beslutnings-taking, gi ansvar og myndighet Vedlikehold, planlegging, kvalitetskontroll

Adferdspsykologi (1960 ) Jobb-beriking Flere oppgaver med ansvar og myndighet Opprinnelige arbeids-oppgaver Jobb-utøking Flere oppgaver av lignende type

Adferdspsykologi (1960 ) Teknikker Kombinere oppgaver (lengre syklustider, jobbutøking) Danne naturlige arbeidsenheter Etablere klientforhold (med interne kunder) Mer vertikal belastning (jobberiking) Åpne feedback-kanaler (f.eks. diagram med produksjonsdata)

Adferdspsykologi (1960 ) Teknikker for jobbdesign Jobb-karakteristikker Mentale tilstander Kombinere oppgaver Danne naturlige arbeidsenheter Etablere klientforhold Vertikal belastning Åpne opp feedback-kanaler Ferdighets-variasjon Oppgave-identitet Oppgave-betydning Autonomi Feedback Arbeidet føles meningsfullt Føler ansvar for produktet Får kunnskap om resultatet av arbeids-aktiviteten

Bemyndigelse (1980 ) Forslagsrett Lokal beslutningsrett (endre egen jobb) Utvidet beslutningsrett Fordeler Hurtigere respons, fleksibilitet, ansatte mer fornøyd og entusiastiske, god reklame Ulemper Opplæringskostnader, inkonsistent trening, medfører ulikheter i tjenesten, noen gale beslutninger

Teamarbeid (1990 ) Selvstyrte grupper Omfatter arbeidsfordeling, arbeidsplaner, kvalitet (måling og forbedring), ansettelser Gruppetyper Kvalitetsforbedring, problemløsning, prosjektgruppe, kunde-/leverandørgruppe Fordeler Produktivitet, kvalitet, tilfredshet hos personalet, omstillingsevne Ulemper Gruppepress, myndighet og ansvar, kostnad

Fleksibelt arbeid (1990 ) Ferdighets- og kompetansefleksibilitet Enklere tilpasning til endringer i etterspørsel Just-In-Time (JIT) krever fleksibilitet Opplæring blir viktig Tidsfleksibilitet Normalarbeidsdag (8-16), fleksitid, deltidsarbeid Lokaliseringsfleksibilitet - fjernarbeid Av og til hjemme, kontorhotell, hjemmekontor, mobil arbeidsplass Ulemper: Dårlig sosialisering, redusert effektivitet, løsning av problemer, ensomhet

Kontroll eller engasjement OM09: Job Design and Work Organization Kontroll eller engasjement Vektlegging på ledelsens kontroll Vektlegging på ansattes forpliktelse og engasjement Ansatte er en kostnad Arbeidsdeling Selvstyrte metodestudier Scientific management Ergonomi Adferdspsykologi Bemyndigelse Teamarbeid Ansatte er en ressurs Fleksibelt arbeid BUS240 - OM